• Snart lycklig

45 år och planerar IVF

Hej på er alla!

Jag har också i det tysta följt denna tråd. Det känns så skönt att det finns fler, liksom jag, som hoppas att allt ska ordna sig till slut. I denna tråd finns det hopp! Glad

Det finns också så mycket bra information, många värdefullla tankar och funderingar.

Jag är 45 år och har precis genomgått vårt fjärde IVF, alla färskförsök. Tror att det varit ganska bra behandlingsresultat, men alla har tyvärr ändå slutat med ledsamma minus.

Efter att jag hittat denna tråd funderar vi nu på att kontakta CFC. Tack för tipset!

Jag vill också säga grattis till Lully Hill och lycka till alla vi andra.

• Snart lycklig

Tack för välkomnandet!

Vi har gjort våra försök på Fertilitetscentrum i Stockholm.

Vi gjorde utredning/inskrivning i augusti 2009, men av olika orsaker kom vi tyvärr inte igång med vårt första försök förrän i november/december 2010. Jag hade hyfsat AMH-värde (1,12 aug 2009, 1,2 aug 2010) , så vi tilläts påbörja behandlingen.

Mitt under vår påbörjade tredje behandling maj/juni 2011 rekommenderades vi avbryta det hela och gå över till äggdonation, mycket opsykologiskt när jag då var nedreglerad och precis skulle börja med sprutor....... Vi valde att fortsätta, men vår mentala hälsa var ju inte bra under försöket. Bör tilläggas att läkaren inte tidigare talat med oss om detta. Det bör man väl göra efter eller före en eventuell behandling, inte mitt i en påbörjad ivf-behandling.

Trots detta fick vi göra ett sista försök, vilket vi nu precis genomgått, med ett minus som resultat.

Glädjande nog har vi ett ett befruktat ägg i frysen sedan försök nr 2 som gjordes i mars/april 2011. Det är ett 6-dagarsodlat, så vi hoppas allt vad vi kan på att det klarar upptining och att det är vårt Guldägg!Hjärta Det kommer att återföras i början av januari.

Och sedan är jag för gammal för Sverige!

• Snart lycklig
    Nefernefer skrev 2011-11-19 08:49:44 följande:
    Hoppas att det går bra för er i januari! :)
    Tack så mycket, det hoppas jag verkligen också!

Jag håller tummarna för dig på tisdag. För mig har det alltid växt på sig bra mot slutet, så ge inte upp. Det kan hända mycket på några dagar. Jag har använt både Supreceur och Synarela.
  • Snart lycklig
    Lully Hill skrev 2011-11-19 09:58:57 följande:
    Snart lycklig, har du fått fram fina ägg? I så fall tycker jag du skall testa med lite Prednisolon vid nästa ET. Vi äldre kvinnor har aggressivare immunförsvar , vilket gör att embryot får svårt att fästa och växa till. Prednisolon är en mild form av immunbehandling. Läs min presentation och gå in på länkarna som ligger där.

Igår mådde jag jättedåligt. Konstigt ont i huvudet, precis som jag brukar ha innan mens, och molande ont till och från i magen. Nästan lite svimfärdig. Skulle jobba hemifrån men låg mest på soffan och mådde pyton. Orolig att mf var på gång. Inget blod ännu i alla fall och idag mår jag bättre.  Det kanske bara var något tillfälligt, men man får vänta och se. Oroligt är det.

Jag har alltid fått fina ägg på utsidan, insidan av äggen vet jag inget om. Så här ser mina resultat ut:

IVF 1: 10 ägg, 7 mogna, 5 befruktade, 2 återförda dag 3 (ett 6-celligt, ett 4-celligt, lite långsamma men fina), inga till frysen.

IVF 2: 5 ägg, 5 mogna, 5 befruktade, 2 återförda dag 2 (två 4-celliga, varav ett riktigt fint), 1 till frysen.

IVF 3: 4 ägg, 4 mogna, 2 befruktade, 2 återförda dag 2 (två 4-celliga), inga till frysen.

IVF 4: 9 ägg, 5 mogna, 3 befruktade, 2 återförda dag 2 (två 4-celliga), inga till frysen.

De har alltid förutom vid första försöket kallats toppkvalitet (åtminstone på ytan).

Jag har gjort allt för att hålla mig frisk och ha bra motståndskraft, då jag hela tiden varit rädd för att få feber vid insättning, vilket jag har snappat inte är så bra. Jag har ätit kosttillskott i massor, gått hos homeopat, akupunktur och inför sista försket även zonterapi. Alltså, jag har gjort allt för att stärka mitt immunförsvar.

Har jag gjort allt fel?

Jag har också under den sista ruvningen läst mycket om det här med immunförsvaret, på denna tråd och lite var som. Jag ringde och frågade en BM om jag kunde ta 1/3-dels barnalbyl som jag hade läst kunde hjälpa när det skulle fastna, men det var inget som de rekommederade. Falun är posistiva till det. JAg vägade inte ta det, men kanske borde jag åtminstone gjort det lilla.

Jag har en telefontid på torsdag med läkaren, bara för att diskutera detta med immunsänkande och tabletter för förebyggande missfall (även om jag inte haft ngt). Jag få se vad de säger, även om jag redan nu kan gissa.

Jag känner definitivt att jag skulle vilja prova Prednisolon inför FET i januari. Känns inte som jag vågar låta bli. Skriver de inte ut det, så får jag vända mig till någon annan. 

Alla säger att man ska ta det lugnt, inte tänka så mycket och oroa sig, men de vet inte hur det känns när man försöker göra "allt rätt" för att öka alla chanser. Man kan ju bli stressad bara av det, att man inte känner sig så lugn och posistiv som man borde..........., men hur enkelt är det då?

• Snart lycklig

Hej alla,

Jag vill också tacka för så mycket pepp och kloka råd. Jag ska verkligen försöka stå på mig gällande Prednisolon (är dock inte helt lätt att stå upp mot läkare med vetenskapliga riktlinjer).

Vad skönt att du mår bättre, lite lugnare Lully Hill. Du ska se att det går bra på torsdag!

Vi alla verkar ha knaprat en hel massa piller. Jag ska dra ner på mina. Återkommer till vad jag ätit och vad jag tänker fortsätta med.

Hoppas du mår bra i ruvandet Kalimero.

Woo, vi har också tänkt och diskuterat detta med ÄD. MIn man har två barn sedan tidigare (vuxna) och i vårt fall är det jag som har svårt att tänka mig det. Vi funderar på embryadoption eller donation av både ägg och spermier om det finns möjlighet. Min man har ojämn spermiekvalitet, varför vi alltid gjort ISCI, så det kanske är bra att satsa på både nya färska ägg och spermier. Utgångsläget blir lika för oss båda. Denna fråga är inte helt lätt, men skönt att alternativet finns.

• Snart lycklig

Hej,

Jag har inte kunnat läsa och skriva på några dagar, men så roligt att komma in här och läsa att det pickar ett litet hjärta Lully! Ännu roligare att du får se det igen imorgon.

Nefernefer, lika ledsen blir jag däremot när jag läser om hur det har gått och framföralllt hur du blir bemött, när det ändå är svårt och jobbigt. Jag tycker inte de verkar vara riktigt humana, dina läkare. Man undrar ju om de tjänar mera pengar på ÄD och att det styr lite. Ge inte upp!!!! Det räcker med ett enda guldägg.

• Snart lycklig

Hej,

Jag har varit lite låg i några dagar och sitter nu gruvar mig för samtalet med kliniken idag. Jag har en telefontid med en av läkarena någon gång idag, då jag i förra veckan tog upp detta med Prednisolon, Trombyl etc. med en gullig BM där. Hon tyckte då att jag skulle stämma av detta med behandlande läkare. Hon sa dock att det var inget som de brukar rekommendera, kan inte skriva ut medicin efter vad patienterna önskar, utan de går på vetenskap.

Jag kan bara tänka mig att det blir ett jobbigt samtal... Fattar de inte att man vill göra allt man kan? Varför rekommenderar andra det om det inte har någon verkan?

Nu ska jag inte vara negativ i förväg Rynkar på näsan, utan hoppas på att det går bra och att hon lyssnar på mig Glad. Det är samma läkare som inför vårt  försök nr 4, sa att oavsett resultat var det vårt absolut sista färskförsök. Suck. Jag tycker inte våra resultat varit så dåliga, så varför kan man inte få göra fler i Sverige, då det går i Danmark och i andra länder. Det blir ju så mkt krångligare och svårare.

Jag undrar hur det ser ut med lagar och regler rörande detta i Sverige om 10 år? Men då är det ju försent för oss.......

Näe, nu får jag skärpa mig, allt låter ju såååå negativt, men ibland känns det bara så.

Hur har det gått för dig Kalimero? Hoppas, hoppas bra!!

Hur har det gått för dig idag på VUL Lilly? Hoppas, hoppas bra!!

• Snart lycklig
    Lully Hill skrev 2011-11-24 15:39:48 följande:
    Hej vänner!

Har idag varit på VUL och det pickar fortfarande!!!
    Allt såg bra ut och pyret är exakt så stor som den skall vara!! Gyn kramade om mig och sa att han är väldigt glad för det han sett idag! Eftersom allt ser bra ut nu så är risken för mf liten framöver sa han!!!!
    Nu behöver jag "bara" oroa mig för DS. Jag skall nog ta moderkaksprov så fort det går!

Kramisar
    Fantastiskt!! Så skönt att missfallrisken också avtar nu. Det måste vara underbart. Njut allt du kan och försök att inte oroa dig så mycket.

Kom också ihåg att du ger oss andra hopp{#emotions_dlg.flower} 
  • Snart lycklig
    Nefernefer skrev 2011-11-24 14:29:19 följande:
    Är det era gratisförsök som tar slut, eller är reglerna i Sverige så att ni inte är välkomna någonstans på egen bekostnad heller? Annars kan ni väl fortsätta utomlands?

Men självklart hoppas vi hellre att ni lyckas den här gången, och slipper fler försök. :) Vill bara peka på att möjligheterna inte är slut.

Jag själv blev ordinerad Prednisolon efter ett blodprov (i Estland). Vet inte exakt vilken substans som testades. Jag har en känd autoimmun problematik: Hashimoto. Hashimoto innebär att mitt immunförsvar angriper sköldkörteln. Det är stressutlöst, och jag kan ju alltid hoppas att det läker ut.

Har man inte immunproblem så finns det nog ingen anledning att äta Prednisolon. Det är ändå en stark medicin med många biverkningar. Men fråga din läkare, och se till att få medicinen om den kan tänkas hjälpa dig.
    I eftermiddag ringde det på min telefon, dolt nummer, och då vet jag att det är kliniken. Naturligtvis låste sig min relativt nya och annars väl fungerande telefon just då! Jag kunde inte svara. Läkaren hade talat in att hon skulle ringa tillbaka, sannolikt i nästa vecka. Typiskt!

Jag ringde dock kliniken och efter 10 min svarade en av de gulliga BM och hon ordnade så läkaren ringde upp mig omgående ändå. Skönt.

Prednisolon, NEJ, det finns inget som vetenskapligt visar att det förbättrar. Skrivs inte ut i Sverige säger hon. Jättebra att jag gjort allt för att hålla mig frisk, det är väl jättbra sa hon och skulle inte påverka negativt....

Trombyl JA, om jag vill så kan hon göra det, men enligt henne ingen betydelse heller.

Jag sa att vi vill göra allt för att eventuellt påverka chansen till att lyckas med FET i januari, jag sa t.o.m. att jag skulle kunna hugga av min högra hand för att lyckas, högerhänt som jag är Flört skämt, men man känner ju lite så. Hon förstod, men tycker att vi redan gjort allt.

Hon tycker att utfallet med antalet och att jag alltid fått två insatta är jättebra, efter att jag frågade henne förstås, men återkom hela tiden till min ålder på 45 och de otroligt små chanserna att lyckas. När jag sa att min intution säger att problemet är att de inte fastnar, så sa hon att det är kvaliteten som gör att det inte fastnar och fotsätter att utvecklas och att jag inte kan göra mera. Sa också att de skulle upptäckt om det var ngt fel på min livmoder.

Jag fick i alla fall klart för mig att chanserna är lika med ostimulerat eller stimulerat FET. Allt beroende på hur regelbundet mina cykler är nu innan.

Jag brukar få ofarliga vattencystor efter mina behandlingar och mensen brukar inte komma igång. Därför fick jag efter lite tvekan en preliminär tid för koll av mina cystor fm den 15/12. Det skulle dock antagligen inte påverka chansen med FET om jag råkar ha några cystor kvar vid insättningstillfället.

Sammanfattningsvis, fick inga peppande ord, utan bara om hur lite det finns att göra för mig och hur liten chansen är att lyckas. Tårarna trillade lite efter samtalet......

Tack och lov att det finns positiva vindar i denna tråd. Vi är ju flera här som kämpar mot statistiken och oddsen.

Nu vet jag inte hur jag ska göra med Prednisolonet. Vem kan skriva ut det? Är det bra för mig? Jag blir stressad av alla beslut och jag är ju ingen expert.

Jag passade också på att fråga om jag kan få journalkopior. Jag nämnde inget om mina tankar om CFC, utan sa att det kanske är bra i förberedande inför ÄD. Nu lät hon uppåt igen och sa att det är ju jättebra. Ska be BM i nästa vecka, när hon ska ringa mig för planering inför FET.

Tack för eret stöd och hoppfulla kommentarer!
  • Snart lycklig
    Nefernefer skrev 2011-11-24 14:29:19 följande:
    Är det era gratisförsök som tar slut, eller är reglerna i Sverige så att ni inte är välkomna någonstans på egen bekostnad heller? Annars kan ni väl fortsätta utomlands?
    Då jag är 45 år och började mina behandlingar när jag var 44 år (utredning/inskrivning när jag var 43), så har vi aldrig fått några gratisförsök, utan allt har varit privat. Jag har fått fortsätta efter första gången bara för att antalen varit bra och "resultatet sett bra ut" innan insättning, ironiskt nog..... Egentligen är man inte välkommen efter 42 år i Sverige, även på privatkliniker. 
Svar på tråden 45 år och planerar IVF