Nefernefer skrev 2011-11-24 14:29:19 följande:
Är det era gratisförsök som tar slut, eller är reglerna i Sverige så att ni inte är välkomna någonstans på egen bekostnad heller? Annars kan ni väl fortsätta utomlands?
Men självklart hoppas vi hellre att ni lyckas den här gången, och slipper fler försök. :) Vill bara peka på att möjligheterna inte är slut.
Jag själv blev ordinerad Prednisolon efter ett blodprov (i Estland). Vet inte exakt vilken substans som testades. Jag har en känd autoimmun problematik: Hashimoto. Hashimoto innebär att mitt immunförsvar angriper sköldkörteln. Det är stressutlöst, och jag kan ju alltid hoppas att det läker ut.
Har man inte immunproblem så finns det nog ingen anledning att äta Prednisolon. Det är ändå en stark medicin med många biverkningar. Men fråga din läkare, och se till att få medicinen om den kan tänkas hjälpa dig.
I eftermiddag ringde det på min telefon, dolt nummer, och då vet jag att det är kliniken. Naturligtvis låste sig min relativt nya och annars väl fungerande telefon just då! Jag kunde inte svara. Läkaren hade talat in att hon skulle ringa tillbaka, sannolikt i nästa vecka. Typiskt!
Jag ringde dock kliniken och efter 10 min svarade en av de gulliga BM och hon ordnade så läkaren ringde upp mig omgående ändå. Skönt.
Prednisolon, NEJ, det finns inget som vetenskapligt visar att det förbättrar. Skrivs inte ut i Sverige säger hon. Jättebra att jag gjort allt för att hålla mig frisk, det är väl jättbra sa hon och skulle inte påverka negativt....
Trombyl JA, om jag vill så kan hon göra det, men enligt henne ingen betydelse heller.
Jag sa att vi vill göra allt för att eventuellt påverka chansen till att lyckas med FET i januari, jag sa t.o.m. att jag skulle kunna hugga av min högra hand för att lyckas, högerhänt som jag är

skämt, men man känner ju lite så. Hon förstod, men tycker att vi redan gjort allt.
Hon tycker att utfallet med antalet och att jag alltid fått två insatta är jättebra, efter att jag frågade henne förstås, men återkom hela tiden till min ålder på 45 och de otroligt små chanserna att lyckas. När jag sa att min intution säger att problemet är att de inte fastnar, så sa hon att det är kvaliteten som gör att det inte fastnar och fotsätter att utvecklas och att jag inte kan göra mera. Sa också att de skulle upptäckt om det var ngt fel på min livmoder.
Jag fick i alla fall klart för mig att chanserna är lika med ostimulerat eller stimulerat FET. Allt beroende på hur regelbundet mina cykler är nu innan.
Jag brukar få ofarliga vattencystor efter mina behandlingar och mensen brukar inte komma igång. Därför fick jag efter lite tvekan en preliminär tid för koll av mina cystor fm den 15/12. Det skulle dock antagligen inte påverka chansen med FET om jag råkar ha några cystor kvar vid insättningstillfället.
Sammanfattningsvis, fick inga peppande ord, utan bara om hur lite det finns att göra för mig och hur liten chansen är att lyckas. Tårarna trillade lite efter samtalet......
Tack och lov att det finns positiva vindar i denna tråd. Vi är ju flera här som kämpar mot statistiken och oddsen.
Nu vet jag inte hur jag ska göra med Prednisolonet. Vem kan skriva ut det? Är det bra för mig? Jag blir stressad av alla beslut och jag är ju ingen expert.
Jag passade också på att fråga om jag kan få journalkopior. Jag nämnde inget om mina tankar om CFC, utan sa att det kanske är bra i förberedande inför ÄD. Nu lät hon uppåt igen och sa att det är ju jättebra. Ska be BM i nästa vecka, när hon ska ringa mig för planering inför FET.
Tack för eret stöd och hoppfulla kommentarer!