• Lully Hill

    45 år och planerar IVF

    Woo styrkekramar till dig! Tänk att vi alla dina medsystrar varit i samma sits. Du är inte ensam.

  • Lully Hill
    mba12 skrev 2012-05-01 18:23:08 följande:
    Hej tjejer,
    Pratade med CFC, Christofersson!?! Han tyckte jag att jag korta metoden är bra för mig!?! Vet inte så mycket om det!
    Och jag måste vänta på nästa mensen! :( Som gudarna vet hur lång tid det tar tills det kommer nästa gång! Jag brukar ha oregelbundet! Jag fick igår.
    Han sa inget mer!?! Brukar det vara så? Han var inte ens intresserad att väta mina värde!?!
    Jag fick också lite info i mitt samtal. Det verkar vara så de är på CFC och många tjejer har frågor här på FL.

     Anledningen till att de inte är så intresserade av dina värde i nuläget tror jag är att de är avgörande för att de ska låta dig göra IVF. Deras uppfattning är att så länge du har mens så finns en chans och de stirrar itne sig blinda på värdena som man gör i Sverige.. 

    Däremot bör de vara intresserad av dem när de ska bestämma din behandling närmare.   
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill

    Snart lycklig! Håller tummarna för dig!! Jag vet det är många tårar som fälls och att livet är orättvist ibland! Men ge inte upp! Kram


    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    woo skrev 2012-05-14 15:43:25 följande:
    Tack tjejer för tankar! Det måste ha hjälpt för idag delmål 1 ÄP fanns där 4 blåsor med 4 "flotta" ägg i!!!! Helt otroligt hmm flotta måste väl va mogna el? Så ledsen som jag vart sista dagarna eftersom jag tappade 2 och hade vätska bakom men det är oxå borta 😁 Tänk att det tillkom och att dom växte på sig och hann mogna!!! Litet wiiiiii för det nu hoppas jag bara att dom flotta äggen låter sig uppvaktas av mr RIGHT och delar sig fint och blir till starka hulk embrion så nåt klarar sig i min trångbodda livmoder fylld med myom m.m Idag ska jag fira dom fyra med 1 pizza! Kram
    Grattis Woo! Nu håller jag tummarna! Har du pratat med CFC om Assisted hatching? Jag tog det nu när det äntligen fastnade för mig.

    kram 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    myran6801 skrev 2012-05-14 10:05:04 följande:

    Kära kära vänner, så mycket tråkigheter här i tråden. Vi har det inte lätt det är något som är säkert.
    Jag har varit iväg med kompisar i helgen och struntat i allt vad barnverkstad heter, druckit vin och frossat i god mat. Såååå skönt! Tillbaka till livet kändes det som.

    Snart lycklig, jag tycker så synd om dig. Jag tycker du har all rätt i världen att känna avundsjuka mot din syster. Livet är inte rättvist. Det är lätt att ge upp, jag vet, men försök att finn en väg som leder fram till ditt mål. Har du kontaktat RIGA? Kliniken som vi har varit i kontakt med i Barcelona för ÄD är väldigt professionell, kontakta dem och berätta din histora och hör vad de föreslår (IVI heter kliniken).

    Woo, tänker på dig och håller tummarna.

    Finafina, lycka till i Aten! Ska bli spännande att få en uppdatering när du kommer hem!

    Maryhe, det låter som du hittat någon som kan hjälpa dig med dina immunologiska problem, skönt.

    Lully, hur går det för dig vännen? Allt väl?


    Igår när jag kom hem från min tjejhelg läste jag ett mail från en av mina vänner, hon är en månad äldre än jag och meddelade att hon väntar sitt andra barn i oktober. En liten tjej. Usch kände mig så elak, men jag blev inte ens glad för dem bara avundsjuk. Fy bubblan. Är lite orolig, har småblött sedan ÄL förrra veckan. Ungefär som spottings som jag brukar ha strax före mens, konstigt. Orkar inte med min kropp som bara trilskas hela tiden. Undrar om det kan vara en polyp eller vad det kan vara.


    kram kära vänner


     


     


    hej vännen! Allt väl här! Är nu i v 32 och har blivit 50% sjukskriven. Har haft lite sammandragningar och fått högt blodtryck, men så fort jag är hemma så känns allt bra. Jag har haft mycket med pappas bortgång, begravning, bouppteckning mm och stressigt på jobbet. Sedan håller vi på och totalrenoverar huset. Det börjar bli klart men har varit jobbigt att bo bland färgpytsar och slipdamm i 6-7 veckor. Men det måste ju vara fint här när "lilleman" kommer.
    Jag förstår dig. Jag var också avundsjuk i lönndom. Vafasiken man är ju bara människa, trots allt. självklart blir man ledsen och tycker livet är orättvist. Det är med dina spottings. Kan du få någon att verkligen utreda orsaken? Har äst att det kan vara låg progesteronnivå. Sleminnan "läcker" lite då. Känns som det är viktigt att du får ordning på kroppen innan du går vidare eller hur? Har du tagit upp det här med SO?

    kram
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Maryhe skrev 2012-05-13 01:15:35 följande:
    Jag är så ledsen för din skull Snart Lycklig och jag förstår att det måste ha kommit som ett slag i ansiktet när du pratade med din syster. Försök att hitta någon som du kan få prata med.

    Som Nefernefer skrev, prova med AVA i Riga. Det är inte så svårt att ta sig dit. Min pappa och sambo åker ofta dit.
    De prover som jag tagit nu kan dock vara värt att kolla upp innan. Jag har jättefina värden när det gäller hormoner  tex.

    Men min hematolog som tittade på mina provsvar reagerade på att jag hade 13.8 i Leukocyter och 140 i tombicyter på ÄP dagen. Det högsta referensvärdet är 10 resp. 130. Det betyder att min kropps immunförsvar gick på högvarv och han trodde inte att embryona hade kunnat överleva många timmar efter ET. Så jag rekommenderar verkligen att ta dessa prover om man gjort 3 IVF och inte blivit gravid.

    Det kan vara bra att ta Clexane och trombyl tillsammans.
    Jag ska ta Clexane under hela sprutperioden med uppehåll för ÄP. Efter ÄP ska jag lägga till aspirin 100mg (Trombyl). Clexane på kvällen och trombyl på morgonen (båda är blodförtunnande, fast på olika sätt så de ska inte tas samtidigt). Ska även ta 10mg Prednisolon från första sprutdagen.
    Tyvärr är inte immunproverna färdiga förrän 1:a juni, så vi hinner inte få svar på dem i tid. Annars är det möjligt att läkaren hade velat lagt till något annat.

     
    Maryhe, så bra att du hittat någon som tagit tag i immunbiten!!! Det är ju precis det spår som några av oss andra är inne på. Att kroppen måste vara nedtaggad för att ta emot embryot! Känns som du är på rätt spår nu! Lycka till!
    Kram
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2012-05-13 10:55:51 följande:
    Det hör t saken att min syster alltid varit egoistisk, alltid skulle ha det största o bästa, alltid vara den som skulle vara bäst. Jag har alltid varit nr två, snällare, vänligare och hjälpsammare. Jag brukar skämta om att om jag varit den som försökt att komma ut först vid födseln, skulle hon dragit mig tillbaka o tagit första plats. Jag har ställt upp mkt f henne o hennes barn. Jag har skämt bort barnen på alla sätt. Hon har inte ens sagt att vi ska träffas ngn gång o prata när jag har misslyckats med våra ivf o hon har inte ens sagt lycka till inför. Hennes tvååring har inte ens varit hemma hos mig någon gång. Vi bor i samma stadsdel, bara ca 10 min från varandra. Hon gnäller hela tiden hur jobbigt hon har med barnen, suckar o har aldrig t att ens prata i telefon, om inte hon har ngt bekymmer med sina barn då förstås. Då går det bra att ringa. Om hon säger ngt positivt är det ngt om hur gulligt någon av barnen gjort ngt, ofta ngt som sårar mig. Hon kan inte sätta sig in i andra människors känslor o situation. Allt detta är det inte bara jag som säger, utan andra delar av min familj oxå. Jag är bitter och jag tycker det är fruktansvärt orättvist. Hon orkar ju inte ens ta hand om de barn hon har. Dessutom mår mellanbarnet lite sämre sedan den minsta kom. Tydligen lyckas ENDAST 75 st kvinnor per år i Sverige att bli gravida på naturlig väg i vår ålder och då lyckas hon av alla! Dt kanske är svårt att förstå, men dt här är dt värsta som kunde hända f mig!!!! Jag mår JÄTTEDÅLIGT!!!! Kram t er.
    Kära kära Snart Lycklig! Jag förstår att du är förtvivlad!! Så orättvist det måste kännas! Särskilt när syster din är så egoistisk.
    Känner du dig sviken för att de inte berättat det för dig förrän nu? Jag kan förstå det ! Men samtidigt också förstå de andra i familjen. Att de kanske inte visst hur de skulle säga det. Att de visste att du skulle bli jätteledsen och så gick det och väntade på rätt tillfälle och så kom det först nu! Det gjorde de nog av omtanke.

    Vet du vad, du måste inte ha kontakt med din syster just nu om du inte orkar!
    Du behöver inte bli ovän med henne men håll dig borta. Kanske kan du prata med din mamma eller någon annan i familjen och att hon kommer att förstå. Det brukar hjälpa om man kan prata med sina närmaste och få förståelse från dem.
    Det är din tur att få förståelse, skydd och kärlek från din familj nu. Din tur att ta plats nu! Säg till dem hur du känner så kommer de säkert att sluta upp runt dig och skydda dig från din systers egoism. Du måste inte vara stark vännen och det är man definitivt inte ensam. Du är en del av din familj och de älskar dig. Självklart finns de för dig om du tar plats och säger att du behöver dem i denna svåra stund.
    Nu får din syster backa och hållas på avstånd. Jag hoppas din familj kan förstå det även om hon aldrig själv kommer att göra det. Låt de andra i familjen ta smällen med henne, de finns säker där för dig!
    Hade de läst din förtvivlan här är jag säker på att de kommit rusande till din undsättning vännen! Vi din FL familj gör vad vi kan men ta hjälp också av din riktiga familj. Jag hoppas verkligen att du kan det!
    Annars måste du få prata med någon annan. Jag gick ett tag hos Sankt Lukas stiftelsen i Stockholm och pratade när min mamma, syster och mormor gick bort inom en kort tid. Det kostade lite men hjälpte mig mycket. De var vana vid att hantera sorg och inte så där hurtiga som KBT-människor kan vara. Det gäller att hitta rätt person att prata med som kan ta sorg och förtvivlan. Inboxa om du vill han kontaktuppgifter.

    Styrkekramar
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Maryhe skrev 2012-05-15 12:42:31 följande:
    Tack woo! Väntar då med spänning vid postlådan. Kanske får börja spruta på fredag så då bör jag börja med prednisolon.

    Oj Lully, bara ca 8 veckor kvar. Då har du en rejäl bula nu! Glad 

    Jag tror att vi som är över 40 och gjort flera IVF utan resultat bör kolla upp immunbiten.
    Man kan ha hur bra hormonvärden som helst, men har man ett aggressivt immunförsvar så spelar det ju ingen roll. Immunförsvaret blir ju också aggressivare med åren. Det är absolut värt att kolla upp istället för att trötta ut kroppen och psyket med IVF efter IVF.  Vi har inte råd att ta oss till Grekland, men som tur är har vi hittat en hjälpsam läkare här. Proverna går på ca 150 euro. Sen hur han tänkt att behandla om provsvaren visar på något vet jag inte.
    Ja nu är magen spänd

    Ta upp IL med honom. Jag tror vi är många här som har ett hum om hur du bör få droppet. Vi kan nog få ihop en behandlingsplan åt dig
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill

    Myran, jag tycker du ska boka en riktig tid hos SO! Det blir lätt lite stressigt när man kommer och sätter sig vid dörren och du behöver få detta ordentligt utrett! Ring nu, det brukar vara lite väntetid men säger du att du har besvär och vill ha en akuttid går det fortare. Du kommer tycka det är skönt att äntligen få ta tag i detta! Vänta inte nu! Kram vännen!

    Ps. Skönt att dina föräldrar är på bättringsvägen! Det är jobbigt när de vi älskar är sjuka och dåliga.

  • Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2012-05-16 13:24:03 följande:
    Hej alla, jag tackar för alla vänliga och sympatiska kommentarer och inlägg. Ni är ändå fantastiska! Jag har varit och är fortfarande helt nedbruten, helt knäckt skulle jag vilja säga. Ser helt sjuk ut, folk ser helt förskräckta ut när de ser mig. Sover inte, bara gråter. Äter knappt. Stirrar framför mig på jobbet och får inte så mycket gjort. Svårt när jag inte heller vill berätta vad det är. Min man vet inte snart vad han ska göra. Han lider med mig coh tycker också att orättvisan har visat sig från den allra tydligaste sidan. 

    Jag skulle kunna skriva mycket mera, men jag är lite stressad just nu och behöver er hjälp.

    Jag har mejlat Life Clinic i Grekland och preliminärbokat en tid redan på måndag. Jag har skickat min historia sedan tidigare och kompletterat den med årets händelser. Även några provsvar har jag förmedlat. Enligt Dr D är jag mycket välkommen och han håller med om att det inte är någon idé att fundera på ytterligare behandlingar, utan en immunutredning först. Sedan har vi lite funderingar på, om allt verkar bra, att göra en IVF hos dem i sommar och kombinera med någon form av semester.

    Jag måste göra något, även om mitt hopp är helt ute för närvarande. Tyvärr verkar det som jag får åka själv, då det krockar med lite annat för min man, nu när det blir så hastigt inpå. Jätteorolig för engelskan, då jag inte alls är bra på det.

    Snälla, hjälp mig med tips och vad jag ska tänka på.

    Har någon tips om ett nära boeende invid kliniken? Gärna lite billigare. Hur tar man sig från flygplatsen, är det läskigt att som ensam tjej åka taxi själv?

    Får alla IL-dropp och när ska jag i så fall försöka att boka in det? Landar i så fall på söndag kl. 17.25 och åker hem tisdag morgon 06.30. Hinner jag med allt som ska göras i Aten under den tiden?
     
    Vilka tester borde jag ha tagit här hemma först för att slippa en extra kostnad hos honom?

    Jag ska nämligen ikväll träffa en kvinna som kan skriva en remiss för allehanda blodprover till en mindre kostnad. Då skulle jag hinna ta dem på fredag morogn och hon skulle kunna mejla svaren på måndag till Dr D.

    Snälla hoppas någon som vet orkar hjälpa mig lite.

    Woo, lycka till idag eller imorgon eller när ET kan tänkas vara. Jag hoppas verkligen att du kommer till ET.

    Kramar.{#emotions_dlg.flower} 
    Hej Snartlycklig!

    Så bra att du är på väg till Athen!! Toppen!

    Du ska inte vara orolig! Grekerna är såå vänliga och hjälpsamma! Du kan visst åka taxi som ensam tjej. Det är det enda transportmedel jag använde när jag var där! Kliniken ligger mellan flygplatsen och centrum. Eftersom du åker hem så förtvivlat tidigt på morgonen föreslår jag ett hotell på flygplatsen el ett vid kliniken. Zinfandel bodde i närheten av kliniken, kolla med henne. Se till att du har kontanter till taxibilarna så slipper du lämna ditt bankkort. Det är väl det man ska vara lite vaksam över. Från flyget till kliniken kostar det ca 20-30 euro och till centrum ca 50 euro. Vad säger ni andra som varit nere senare än jag om priset? Du kan ha en lapp med sjukhusets namn och adress att visa upp. Sjukhuset heter Geneziz hospital.

    Dr D hjälper dig med taxi från kliniken om du behöver sen, så ett hotell vid flyget skulle jag nog välja. Han ringer och fixar en åt dig. Han känner chauffören. Jag skulle vara nervös att det strular med taxin på morgonen när det ska bokas från hotellet och att man missar flyget. Då är det bättre att vara på plats på flyget direkt .

    Du kan ta alla prover hos Dr D om du vill. Om du vill att han ska ha vissa prover klara kan du ta dem på fredag och att de mailas till honom men det är nog bättre att du tar med provsvaren själv. Om han får dem på måndag är inte säkert att han hunnit läsa dem. Måndagar är jättekaotiska på kliniken. Var beredd på det! Det var inte jag så jag blev lite avskräckt. Kliniken  ligger i Geneziz hopital (ett kvinnosjukhus)  och på måndagar har de flest äggplock, provtagningar etc. och kvinnorna hopar sig i korridorerna. Andra dagar är det stor skillnad. Men du måste dit en måndag för att ta USA-proverna. Du frågar efter Dr D i receptionen. Han hyr in sig på detta sjukhus. Han gör själv IVF:er och menar att Geneziz har det bästa labbet i Grekland. Ta med hans mobilnr, det står på hemsidan. Då ringer du bara honom om något krånglar. 

    Droppet kommer du troligen att få på hotellet på kvällen. Maila dock Dr D redan nu och berätta när du kommer och åker och var du bor. Fråga om han tror du ska få dropp också. Då kan han kanske hitta en sköterska som kan komma till hotellet på måndag kväll. Får han reda på det samma dag kanske han inte får tag på en sköterska. Hon ska ha betalt i kontanter på rummet. vet inte vad det kostar numera men 100 euro räcker. Jag betalade 30 i höstas men vet att det har höjts! Annars tror jag de fixar droppet även på kliniken, jag tror någon av oss här har fått det!

     Hör av dig om du undrar något mera! Var inte orolig nu, det kommer att gå jättebra!

    Lycka till och kramar från mig! 
    Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden 45 år och planerar IVF