• Maglan

Kan barn kräkas av feber?

Min son på ett år har haft hög feber sen i förrgår. Igår kväll fick vi bara ner den till 39.8 trots både alvedon och ipren.
    Vi åkte upp på akuten där både hals och öron såg fina ut. 

Jag antar att snabbsänkan visade på infektion eftersom han fick penicillin...

Idag har han fortfarande haft hög feber, dock knappt sovit något. Han sov 1,5 timme mitt på dagen och nu bara skriker han, vägrar sova.

Alldeles nyss hade han kräkts ner hela sängen med den lilla välling han hade ätit..

Blir så orolig men vill inte ränna på akuten i tid och otid heller

Kan barn kräkas av feber?               

• Svar på tråden Kan barn kräkas av feber?
  • supersemlan

O ja, min son brukar kräkas ibland när han får en febertopp. Jag skyndar mig alltid att ge febernedsättande så fort jag märker att febern är på väg upp, för att undvika spyan. 

• jojjo78

Ja barn kan kräkas av hög feber. Ha svalt i rummet och inte så mycket kläder på barnet när tempen är så hög. En svalkande dusch eller bad är oxå bra. Hoppas han kryar på sig.

• Rafiiki

Japp d kan kräkas av feber om den är hög!

Funkar d inte med alvedon och ipren? Hoppas han piggar till!

• unavailable

Min ena dotter kräktes alltid en gång varje gång hon fick hög feber när hon var mellan 2-4 år och jag fick svaret av läkaren att en del barn kan kräkas av feber helt enkelt.

• supersemlan

Du kan ju ringa till sjukvårdsrådgivningen istället för att åka till akuten när du är orolig. Det brukar jag göra, och sedan känns det bättre.  

• Maglan

Jag har fått ber febern från 40 till 39,5 nu. Men mer går den inte ner :/

• unavailable

Vet förresten hur svårt det kan vara att få ner hög feber, men försök att svalka ner rummet, ha inte på några kläder på barnet och varva gärna ipren och alvedon. Jag hoppas han kryar på sig!

• lövet2

Jodå, vissa barn kräks som sjutton så fort de får feber. Det brukar tack och lov växa bort ...

• snappi81
    Maglan skrev 2011-09-22 18:09:13 följande:
    Jag har fått ber febern från 40 till 39,5 nu. Men mer går den inte ner :/

Vad ger du för febernedsättande då?
    Linus 070808 Lucas 090707
  • Maglan

Har varvar alvedon och Ipren, har svalt i deras rum och han har bara blöja och en tunn tshirt. Men tror jag äntligen han har somnat stackaren :/

• Maglan

Vet ni hur lång tid det brukar ta innan penicillinet bör börja värka?

• jojjo78

Jag tror man säger 1 till 3 dagar men är inte helt säker. Men ring rådgivning dom vet. Är han jätte påverkad av den höga febern? vissa barn kan ju vara pigga även om dom har så hög feber.

• Maglan

Alltså det märks ju på han att han inte är pigg. Är inte speciellt sugen på att äta. Han vill inte ha vanlig mat. Har idag fått i honom : 2,5 flaska välling varav 1 kräktes han upp. Ca 2 dl vätskeersättning, lite vatten och lite piggelin.

Han gråter mest och vill bara vara i famnen. lite svårt då han har en tvillingbror och en storasyster på tre år som också behöver uppmärksamhet.

Sen har han jättesvårt att komma till ro och somna...

Är han inte bättre imorn funderar jag på att ringa till vc...

• Maglan

Han hade 39.6 nu när han vaknade. Ska ringa vc så fort dom öppnat.
    Men dom har börjat med nåt dumt system att man knappar in telefonnummret så ringer dom upp. Sist ringde jag strax efter åtta och blev inte uppringd förän halv elva :/ 

• Maglan

Har varit på vc nu. Enligt läkaren där hade han en ordentlig halsfluss. Fattar inte hur läkaren på akuten inte såg det...

• sylse

Stackars liten o ha halsfluss. Inte undra på att du inte får i honom ngt.
    Hoppas han kryar på sig snart. Bra att han har fått penicillin.

kram kram

• Mumin80

Ja dom kan kräkas av feber, dottern har gjort det ett par gånger. Vi är ganska säkra på att det inte har varit magsjuka eftersom hon bara kräkts en eller två gånger och inte haft någon diarré eller liknande. 

Hoppas lillen kryar på sig! Halsfluss är inte kul.  Ett tips (från en vars dotter också hade halsfluss i den åldern): vaniljglass. Kan vara lättare än piggelin eftersom det går att mata med sked. 

Svar på tråden Kan barn kräkas av feber?