• Kavat

Hypotyreos tråden!

Mars2009
    Ris, potatis och majs (finns majspasta t.ex) är också kolhydrater t.ex, men glutenfria sådana och quinoa är också glutenfritt. (Medans couscous och bulgur t.ex är vete/gluten.)

Jag har både glutenintolerans/celiaki och Hypotyreos.

Om man misstänker att man inte tål gluten så rekomenderar jag att man går och tar ett blodprov innan man utesluter gluten ur kosten. När man utesluter gluten ur kosten blir man frisk, både på blodprov och gastroskopi som  är de undersökningar man gör för att sätta en celiaki-diagnos. Det låter ju toppen, eller hur! Alltså att man blir frisk på rätt kost! Solig

MEN, och det här är ett stort MEN. Om man fuskar lite lite grann någon gång, får i sig lite gluten någon gång i månaden så riskerar man en massa följdsjukdomar till glutenintolerans.
    Det är t.ex ökad risk att få andra autoimuna sjukdomar som diabetes, crohns m.fl men även ökad risk för cancer.
    Just därför är det jätte viktigt att få en diagnos på glutenintolerans om det är det man har. Så att man håller en strikt glutenfri kost och aldrig fuskar mer i hela sitt liv.

Det är ju er hälsa och erat val och det är inte säkert att man kan sätta en celiakidiagnos även fast man ändå mår bättre av glutenfri kost. Men då har man kollat upp det. Det är ju då ändå självklart att man ska äta glutenfritt för att må bra. Men har man då ikollat upp att man inte har glutenintolerans så riskerar man ju heller inte resten av sin hälsa om man fuskar eller inte är petnoga jämt.

För att ta "rättvisa" blodprov och gastroskopi (som följer om man visar sig ha höga värden på glutenprovet) så har jag hört från flera håll (som just uteslutit innan) att man bör man ha ätit normala mängder gluten dagligen i 2 månader.
     Har man tagit bort gluten läker kroppen och det är inte säkert att det visar inte på blodprov eller gastro även fast man har sjukdomen. Kosten är medicinen när man har celiaki.

• Kavat
    Mina småtroll skrev 2011-10-06 20:01:14 följande:
    Är det någon här som har problem med att gå ner i vikt? O att man samlar på sig vätska?

Jag var hos läkaren häromdagen, känner inte att levaxinet hjälper (har dock bara ätit i fyra veckor), jag svettas som en gris vid minsta anstränging, o istället för att gå ner i vikt trots ansträngning så går jag upp!

Jag fick vätskedrivande utskrivet o har sedan igår kissat ut nästan 3 kg vätska...o fortfarande har jag fullt med ödem över hela kroppen.

Nån som känner igen sig? Läkaren trodde att dosen levaxin behöver höjas, men att vi måste vänta minst fyra veckor.
    Hon tog prov på njurar, lever o kortisol (?). Får se om det visar nåt. 
    Japp. Tsh och T4 är ok sedan flera månader tillbaks. Får se vad vi hamnar tillslut, läkaren har hittills sagt att jag gått in i väggen. Men mig veterligen så har jag aldrig hört talas om följande symptom på att gå in i väggen. När de kollade s-kortisol var det ok. Jag svullnar upp jätte mycket. Det både syns, känns och är mätbart (klocka, ringar, kläder osv passar vissa dagar men andra går de knappt på). Innan var jag konstant svullen, det var lite bättre ett tag men nu är det sämre än någonsin. Vet inte om det hänger ihop med att jag försiktigt börjat träna igen 2 gånger i veckan. Min kroppstemp sjunker också och så fryser jag och känner mig febrig, men kroppstempen går alltså ner en grad. Obestämd
  • Kavat
    Mina småtroll skrev 2011-10-06 22:04:35 följande:
    Har du provat vätskedrivande?
    Nej, jag har inte ens fått förslaget från läkaren och skulle aldrig komma på idéen själv. Menar du att du tror du att det skulle hjälpa?

Det är ju något i kroppen som händer som gör att jag får lägre temperatur, fryser massor, blir iskall och svullnar upp och mår superdåligt. Även tungan svullnar upp och ja, hela jag. Inte lite heller för det syns som sagt tydligt skillnaden och min man brukar se det innan jag ens sagt något och sen så blir ringar och annat för smått. Så jag tror inte bara att det är _lite_ vatten som gör allt och tror heller inte att vätskedrivande hade hjälpt. Men som sagt jag har inte testat.
    Går som sagt lite upp och ner. Innan jag började med levaxin var jag svullen jämt, så det var först då det började gå lite upp och ner. Det brukar bli bättre av vila och är värst på kvällarna. Men brukar komma på förmiddagen eller någon gång under dagen och minskar oftast lite när jag vilat. Har jag inte sovit på natten/sovit dåligt brukar det ha blivit värre under natten. Så vila hjälper absolut. Eller rättare sagt, jag vilar mest, så det är mer att så fort jag gör något överhuvudtaget så svullnar jag upp och mår skit.
  • Kavat
    Mina småtroll skrev 2011-10-07 18:40:41 följande:
    Du kan ju fråga läkaren nästa gång! Det kändes som en befrielse att kissa ut flera kg vätska...

Dock när jag tog furix idag så hände inte så mycket...så imon räknar jag med att ha gått upp i vikt istället (väger mig varje dag nu sedan jag började med furix). Konstigt bara att det tog stopp nu, jag har fortfarande myyyycket vätska kvar...
    Fast så som jag tänker så beror det på något. Alltså jag ska väl inte behöva äta vätskedrivande och egentligen är det ju inte svullnaderna som stör mig mest, utan det är att jag fryser, känner mig febrig och kroppstemperaturen sjunker. Sen varierar det så. Känns bättre att få hjälp med orsaken till att jag mår kasst för svullnaderna känns som en biverkning av det egentliga problemet.. Men vi får se. Tack i alla fall.
  • Kavat
    Bella8 skrev 2011-10-07 15:18:46 följande:
    Hej hopps! Hoppar även med i denna tråd då jag opererade bort ena loben på sköldkörteln på KS för 2 veckor sedan pga en tumör (som sedan visade sig vara godartad, thank god!) och nu fått konstaterad grav underfunktion av sköldkörtelhormon då jag inte fick utskrivet nån Levaxin direkt efter operation.

Det hade konstaterats en underfunktion strax innan tumören upptäcktes. Värdena då var TSH 9 och T4 12. Efter operation togs inga sköldkörtelvärden trots att jag frågade och i fredags blev det akut ambulansfärd in på sjukan. Sköldkörtelvärdena var då TSH 30 och T4 5,7 och T3 2,3 vilket ger uttalad hypotyreos med myckt svåra symptom som högt blodtryck, yrsel, iskalla händer o fötter och supertrötthet. Jag fick utskrivet Levaxin 50 mkg direkt och ska nu äta detta en vecka till inan jag höjer till 75 mkg... för att undvika biverkningar. Som ett skämt då jag mår som jag gör ändå!

Någon som haft så uttalad hypotyreos och mår skit? Vore skönt att träffa andra i samma sits!  Berätta gärna vad ni hade för TSH + T4 + T3 värden då ni fick veta att ni hade hypotyreos...

Jag är sjukskriven till att börja med 8 v vilket känns som en evighet! Önskar så att det kunde finnas en quickfix för denna sjukdom men det finns det ju inte... Jag har varit med här på Familjeliv sedan 2004 då jag var gravid med min första son så jag är en av veteranerna härinne... Har inte varit så aktiv sedan jag slutade amma min dotter, född 2008, dock. Hade även tänkt försöka få ett till, tredje barn, men får nu lägga detta på hyllan et bra tag framöver. Jag är 43 år och jobbar som arkitekt i Stockholm
    Hej!
    Det låter som typiska symptom på hypotyreos. Vill bara varna lite, jag kanske missade din "höjningstakt" men hoppas läkaren har koll. Man ska inte höja levaxin för fort för då kan man få biverkningar precis som du skriver. I fass står det 25 eller 50 på 4 veckor.

Jag har jätte mycket symptom, och det hade jag innan jag började med levaxin också. Mitt minne är jätte påverkat men de vet inte varför. Jätte mycket myxödem. Tappad känsel osv. Samt symptomen du skrev.
     Alltså jag har inte blivit bra trots att nu mina värden varit pressade i flera månader. Minns knappt mina värden nu, men har för mig att tsh var runt 5,3 och T4 på 14 när jag fick diagnosen.
  • Kavat
    Bella8 skrev 2011-10-09 10:24:28 följande:
    Ja, alltså jag hade konstaterad underfunktion redan innan min bortoperation av tumören i sköldkörteln. Men då jag inte hann börja med Levaxin innan op och de ville vänta med att meciniera mig efteråt så gick det som det gick: det kunde ha gått riktigt illa då min underfunktion var så svår att blodtrycket gick upp till 200/110 vilket i värsta fall kan ge hjärnblödning el hjärtinfarkt... Så jag blev inlagd på Strokeavdelnibgen med 24/7 ekg så de kund hålla koll på mig... Mina värden var då TSH 30 och T4 5,7 (vilket anger graden av sjukdom)... Det sattes in 50mkg Levaxin direkt och då jag har så uttalad hypotyreos så vill de testa att sätta in mig på 12,5-25mkg efter endast 2 v så kroppen slipper må såhär dåligt... Då mina värden störtdök så kan det funka då inte kroppen vant sig vid sån här jättehormonbrist under lång tid... Kan tillägga att min Endo är överläkare på KS och en av de främsta så jag litar på henne... Jag har gjort 2 st finnålspunktioner, som det heter, av sköldkörteln. Den första visade på en godartad kolloidnodulus vs cysta. Men när jag kom till Endokrinkirurgen för att diskutera bortop pga att den växte inpt och var stor så hittade kirurgen en tumör inuti cystan som nålen missat... :( Det blev en finnålspunktion till, nu med ul för att träffa rätt med nålen. Den första var en piece of cake, den andra tog en halvtimmes grävande för att komma rätt och vr mycket jobbig och gjorde ont. Värst var ändå väntan på svaret som när det kom visade på att det måste bli en akut operation då det var en follikulär tumör som likväl kunde vara godartat adenom som follikulär cancer... Fick svar efter 10 dgr och det var ett godartat adenom, thank god! Men så nu detta, kunde ha sluppit det bara läkarna gett mig Levaxin direkt postop... Kan tillägga att de senaste månadernas händelser varit toalt övermänskliga!
    Sjukt att det ska behöva gå så långt och att du behövde bli så dålig innan du fick hjälp.
    Det är bra att du litar på din endo läkare. Men den läkaren som var ansvarig för att de inte kollade värdena, att du inte fick behandling i tid och att du behövde läggas in pga det borde få reda på vad konsekvenserna blev av det handlandet...

Det du skriver om graden av sjukdom. Jag förstår att du har och mår jätte dåligt och på det du beskriver så låter det som att de missat saker som kunde gjort att du inte behövt må riktigt så dåligt?

Tyvärr säger inte enbart de värderna hur man egentligen mår och hur kroppen fungerar. Alltså bara för att man får ner tsh och t4 till pressat så kan man fortfarande må jätte kasst av sköldkörtelproblem. Det finns skräckexemel på myxödemkoma med inte alls så höga värden. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21058937
     Inte för att jag vill skrämma upp dig mer, men hur kroppen hanterar hormorner varierar från individ till individ och mängden levaxin man behöver äta varierar också väldigt mycket även om man skulle ha samma värden som en annan människa med hypotyreos.

Skönt att det var en godartad adenom. {#emotions_dlg.flower} Hoppas att det går bra nu och du blir bättre snabbt!
  • Kavat
    EnFisPåTvären skrev 2011-10-09 11:03:01 följande:
    Jag har pratat med honom om nya gränsen och han är medveten om den, men menar att jag hade samma gräns så långt innan jag blev sjuk att mina symptom inte kan bero på hypo.

Jag har skyhögt B12, ligger långt över referensvärdet.

Jag har inte utmattningsdepression utan syndrom, äter inga mediciner.

Men om jag omformulerar mina frågor så här:

- nån som inte haft ett jättestigande tsh senaste fem åren (mer eller mindre) och det ändå visade sig vara hypo? Hur mycket är det okej att tsh går upp och ner?

- ni som har/har haft svullen tunga - vilka tsh-värden låg ni på då?

- någon som INTE haft antikroppar och det ändå visat sig att denne haft hypo-problematik?
     Jag har svullen tunga till och från nu och har ett tsh på 0.15 och t4 på 22, haft ungefär samma i 3 månader. När jag började medicinera med levaxin gick svullnaderna ner ibland. ( Läs vad jag skrivit tidigare här i veckan. )

Jag hade i princip alla symptom som nu när jag var jätte dålig för snart 3 år sedan och då var tsh på 3.9 och helt ok enligt de läkarna. Obestämd Precis innan de ändrade i fass till 2,5.. Men, men.. Jag hade när jag fick diagnosen i våras tsh 5,3 om jag minns rätt. Jag var jätte dålig. Jag är fortfarande jätte dålig.. Läkaren sägernu att det beror på att jag har gått in i väggen, men det är många tydliga symptom från kroppen och jag är inte deprimerad alls, så det stämmer inte riktigt. Hjärnan är på en helt annan nivår sedan levaxinstart. Jag känner lust att göra saker osv, lust som inte fanns innan. Men jag orkar inte göra så mycket. Gör jag något blir jag i princip sängliggande i flera timmar. Orken är nu sämre än någonsin. När jag tränat hos sjukgymnast blir jag sänkt i flera dagar. Jag har blivit mycket sämre sedan jag började gå dit. Och då är det enkla anpassade övningar för mig.

Jag svullnar upp, temperaturen sjunker trots att jag känner mig febrig och tungan blir så tjock så jag får skavsår av tänderna...  Jag misstänker att det har med annat att göra också. Att kroppen inte tillgodogör sig t3 av någon anledning, men det finns det ju inga tester för... Har läst att det kan hänga ihop med kortison"brist" och binjurarna. Vi får se vad det ger här framöver. Någon gång borde ju läkaren också inse att man inte borde blir sämre och sämre och bli så kroppsligt dålig så fort man gör något.

Min läkare har inte kollat antikroppar ens då han inte tycker det är relevant. Jag har även glutenintolerans som är en autoimmun sjukdom, min mormor hade struma och vi har även diabetes och andra autoimmuna sjukdomar i släkten...

Så frågar du mig har du hypotyreos och/eller kortisolbrist och borde behandlas.  

Men om man har svullnader så sägs det att det ofta är t3 man saknar i kroppen. Kroppen ska göra om t4 till t3 och när det inte funkar så består svullnaderna. Så i mitt fall så tror jag inte kroppen klarar det eller tillgodogöra sig t3. Man kan få t3 tillsatt i tablettform, Liothyrin, men enligt någon läkare på endo på sahlgrenska ska man ha varit välinställd på levaxin i ett år innan man får t3/lio. Kortison måste kroppen ha och hänger ihop med binjurarna. Kortisol måste finnas för att ta ner svullnader och för att cellerna ska kunna ta in t3 om jag fattat det rätt.
    Kollar man med det vanliga blodprovet "s-kortisol" visar det bara när man är jätte dålig och i princip dör inom några dygn. Så ett urinprov och samla in urin 2 dygn är det provet som kan visa om man har kortisolbrist.

Du får gärna fråga mer, känns som det blev väldigt rörigt och oklart.
  • Kavat
    Riskiflickan skrev 2011-10-09 16:24:24 följande:
    Min läkare tog mig inte på allvar eftersom mitt TSH låg på 4,5. När jag haft FEM missfall började min gynekolog behandla mig och jag börjar må lite bättre... Är dock orolig för hur jag ska få hjälp när jag väl fått barn....
    Skönt att du börjar må lite bättre. Hjärta

Men det borde väl inte vara något problem? Du har ju fått diagnosen ställd nu, då borde det ju gälla sen också? Eller, alltså har man fått diagnosen så har man den ju och då ska det väl inte vara några problem att bli betrodd, eller hur menar du?
  • Kavat
    Riskiflickan skrev 2011-10-09 23:30:28 följande:
    Kavat: min läkare på vc vill inte behandla mig ju...
    Byt läkare! Det måste väl finnas fler om nu inte gynläkaren fortsätter att hjälpa dig. Kan inte gyn skicka remiss till en kunnig läkare föresten?
    Stå på dig! Hjärta
  • Kavat
    EnFisPåTvären skrev 2011-10-09 12:11:08 följande:
    Tack för ditt svar. Det var varken rörigt eller oklart! Däremot är jag själv väldigt såsig i huvudet då jag suttit vid datorn ett tag och behöver paus.

Det är svårt det där med "in i väggen". För mig började det med en oerhörd stressande situation både privat och på jobbet under flera år. Och jag fick utmattningssyndrom helt klart. Allt stämde. Man ska inte blanda ihop utmattningssyndrom med depression dock, utmattningssyndrom är en stressreaktion utan depressiva symptom. Många läkare saknar dock kunskap om detta och feldiagnostiserar vilket leder till felbehandling. Jag har under dessa två år jag varit sjukskriven blivit lite bättre i skallen (med kognitioner och minne) men kroppen blir bara tröttare och sämre. Jag klarar ingen motion alls t ex.

Binjurarna har de inte kollat på mig. Eller de har kollat kortisolet i blodet vid några tillfällen och det ser bra ut. Ibland funderar jag på om det finns något fysiskt, ibland på om jag utvecklat kroniskt trötthetssyndrom. Men det är ju för fan inte min sak att försöka reda i det här - det är ju läkarnas sak att ta reda på vad fan som är fel på mig. Men jag kanske ska be om kompletterande prov som urinprov av kortisol och ultraljud av sköldkörteln (biopsin är jag livrädd för). Jag känner mig skitjobbig dock som inte bara säger " ja jag är utmattad" och går hem och väntar in utförsäkringen som kommer i mars. Jag vill bli frisk, jag vill ha tillbaka mitt liv.

Tack för svaret, jag återkommer sen när hjärnan piggnat till lite iten.
    Här står lite mer om stress och kortison och binjurar - kopplingar mm och varför långvarig stress kan ge kortisolbrist, sviktande binjurar.
    www.hypo2.info/hem/binjurarnas-roll
    www.hypo2.info/samband-andra-sjukdomar/binjureinsufficiens

Sen är det väl tyvärr så att många läkare inte tror på" hypo2" eftersom inte det är vedertaget bland många läkare. Men här finns i alla fall lite info om kopplingarna.
Svar på tråden Hypotyreos tråden!