Hypotyreos tråden!
Mars2009
Ris, potatis och majs (finns majspasta t.ex) är också kolhydrater t.ex, men glutenfria sådana och quinoa är också glutenfritt. (Medans couscous och bulgur t.ex är vete/gluten.)
Jag har både glutenintolerans/celiaki och Hypotyreos.
Om man misstänker att man inte tål gluten så rekomenderar jag att man går och tar ett blodprov innan man utesluter gluten ur kosten. När man utesluter gluten ur kosten blir man frisk, både på blodprov och gastroskopi som är de undersökningar man gör för att sätta en celiaki-diagnos. Det låter ju toppen, eller hur! Alltså att man blir frisk på rätt kost!
MEN, och det här är ett stort MEN. Om man fuskar lite lite grann någon gång, får i sig lite gluten någon gång i månaden så riskerar man en massa följdsjukdomar till glutenintolerans.
Det är t.ex ökad risk att få andra autoimuna sjukdomar som diabetes, crohns m.fl men även ökad risk för cancer.
Just därför är det jätte viktigt att få en diagnos på glutenintolerans om det är det man har. Så att man håller en strikt glutenfri kost och aldrig fuskar mer i hela sitt liv.
Det är ju er hälsa och erat val och det är inte säkert att man kan sätta en celiakidiagnos även fast man ändå mår bättre av glutenfri kost. Men då har man kollat upp det. Det är ju då ändå självklart att man ska äta glutenfritt för att må bra. Men har man då ikollat upp att man inte har glutenintolerans så riskerar man ju heller inte resten av sin hälsa om man fuskar eller inte är petnoga jämt.
För att ta "rättvisa" blodprov och gastroskopi (som följer om man visar sig ha höga värden på glutenprovet) så har jag hört från flera håll (som just uteslutit innan) att man bör man ha ätit normala mängder gluten dagligen i 2 månader.
Har man tagit bort gluten läker kroppen och det är inte säkert att det visar inte på blodprov eller gastro även fast man har sjukdomen. Kosten är medicinen när man har celiaki.