• HallonS

Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!

Kan börja med att i denna tråd vill jag bli respekterad för mitt beslut och påhopp och predikor om varför man ska amma kommer att anmälas!

Jag behöver tips av er som har erfarenheter kring flaskmatning. 
    Vad behöver jag förbereda mig med? vilka ersättningar ska jag köpa hem? Vilka ersättningar finns det? Vad rekommenderar ni?     Skriv allt ni tycker är viktigt angående flaskmatning. Detta är mitt första barn och försöker suga i mig så mycket kunskap som möjligt.
     :)

• Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!
  • TrasseloPussel

Jag vill passa på att tipsa om boken Att flaskmata. Där finns massor av råd och fakta om flaskmatning och den är granskad av barnmorskor och läkare.

www.attflaskmata.se

(Har själv inget att göra med boken så det är ingen reklam) 

• HallonS

Åh tack allihopa så jätte jätte mycket för era svar! Har vart så himla ledsen under en lång tid och känt mig så ensam om att börja flaskmata mitt barn från start. Blir så himla glad av att få tips av er som också använder sig av ersättning oavsätt orsak. Eran tips är verkligen suveräna. Ska anteckna ner detta och ta med mig dessa tips när min nya vardag startar.

Dom här färdiga ersättningarna i tetra, är dom bra? Tex att ha med sig när man ska iväg på något? finns dom också att köpa på vanliga mataffärer? Finns det ersättning på apoteket? Ska man vänta med att inhandla ersättning till efter förlossningen? eller spelar det ingen roll om jag handlar hem innan? det finns ju så olika märken.   

• For all I care
    HallonS skrev 2011-09-22 21:14:24 följande:
    Åh tack allihopa så jätte jätte mycket för era svar! Har vart så himla ledsen under en lång tid och känt mig så ensam om att börja flaskmata mitt barn från start. Blir så himla glad av att få tips av er som också använder sig av ersättning oavsätt orsak. Eran tips är verkligen suveräna. Ska anteckna ner detta och ta med mig dessa tips när min nya vardag startar.

Dom här färdiga ersättningarna i tetra, är dom bra? Tex att ha med sig när man ska iväg på något? finns dom också att köpa på vanliga mataffärer? Finns det ersättning på apoteket? Ska man vänta med att inhandla ersättning till efter förlossningen? eller spelar det ingen roll om jag handlar hem innan? det finns ju så olika märken.   
    Ersättning kan du köpa i vanlig matbutik. Personligen gillar jag inte dom här tetrorna med färdig för dottern vägrade dricka av dom. Men dom är säkert väldigt bra att ha med när man är ute i farten.
    Köp ett paket innan så att ni slipper åka ut och köpa det första ni gör.
  • YlwaMarie

Tetra är toppen då man ej behöver värma dem om dem är kropps temp typ. Mycket smidigt att alltid ha en i sköt väskan om man snabbt behöver mat.
    Du kan ju handla hem innan. Jag vet att BB ger semper så om du ej vill ha den får du ju ta med något annat till förlossning.

• En Åsa

Jag rekomenderar verkligen en vällingdoserare. Jag har den här men det finns typ överallt:
    www.tupperware.se/produkter/tuppercare-baby-trio

Sen, det absolut bästa köpet för oss är vattenkokaren det går att välja temperatur på, inget kladdande med micron eller blanda varmt och kallt vatten. Bara att ställa in på 40 grader. Vi har denna men det finns säkert andra också.
    www.tretti.se/hushallsapparater/vatten_och_juice/vattenkokare/philips-hd4685-30

Jag har använt NAN och Aventflaskor till båda barnen men det beror helt på vad din bebis vill ha och mår bäst av. Du får helt enkelt prova dig fram, vill bebisen inte ha en viss flaska så prova en annan. Jag vet inte riktigt varför jag började med Avent, jag bara köpte den och första barnet tog den direkt så då fortsatte jag med den och sen tog andra barnet den också direkt. Jag började med NAN för att någon sa till mig att den är bättre för magen och sen forsatte jag med den. En stor fördel med NAN framför Semper tycker jag är att spyorna luktar verkligen gammal surspya av Semper men inte av NAN (skönt för mig som får riktiga kräkbebisar).

Ingen av mina har varit hårda i magen, bajsa varje dag med bara ersättning sa BVC till mig (jag delammade första i typ 5 månader och andra i typ en månad).

• Finis

Kan tipsa om tommee tippee flaskorna. Dom är låga och går in i micron. Ska påminna om bröstet. Koka och ta med till BB.
    NaN var bättre här hemma också. Hon fick ont i magen av babysemp. Men det är det dom har på BB som sagt, man kan ju prova.
    Koka ofta i början. Vi kokade var och varannan kväll. Koka vattnet och ha en kanna i kylen, det är smidigast. Sen kan du micra eller blande hälften nykokt med hälften kallt.
    Dom KOMMER tjata på BB så visa dog bestämd.

• Gozzi

Var inte ledsen!! Det är precis lika mysigt att flaskmata en bebis som att amma! Man är en lika "bra" mamma oavsett vilken metod man använder för att mata sitt barn!

Jag vet, har fött fyra barn varav jag ammade "ettan" helt i sex månader, ammade "tvåan" helt i nio månader, ammade "trean" helt i sju dagar och ammade inte "fyran" något alls.

Vi använde NAN till våra barn, samma som dom hade på vårt bb. Vi tyckte även att tetrapacken var jätte bra, kanske lite dyra, men väldigt praktiska!     

Lycka till nu!

Du kommer bli en bra mamma, det sitter INTE i brösten!    

• HallonS

Måste man inte koka vatten i början? Tänkte om man köper den där vattenkokaren som kan hålla tempraturen. Behöver man då koka upp vattnet först och sen ställa in den på 40 grader? Tänkte om det var extra känsligt när dom är nyfödda. För den vattenkokaren verkar ju vara något att verkligen prioritera!!! :)

• En Åsa
    Jag tycker tetrorna är jättebra att ha med sig! Där föredrar jag dock Semper för att de går att riva upp, NAN måste klippas upp. Sen står det på Semper att de kan ges i rumstemperatur men inte på NAN (eller har de ändrat det?) och då tycker jag att det känns bättre att ge den det står på att den går att ges i rumstemp i rumstemp.
Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!