• Joico

Gammal frusen fisk

Har haft trådar om de här förut men sökfunktionen är ju inte optimal på det här stället...

Vi har en hel del regnbågar i frysen. Vi hade själva fiskat de i augusti förra året, de blev rensade och saltade direkt och har legat i frysen sendess. Sån fisk ska väl ätas inom några månader, har jag förstått. Vad kan hända om vi äter dom nu? Kan vi bli sjuka? Vad har hänt med fisken? Har den bara förlorat sin "nyttighet" eller smakar den illa också?

• Svar på tråden Gammal frusen fisk
  • Joico

Asch jag hittade på info.... den kommer troligen att smaka illa, inte vara nyttig och dålig konsistens. Det är jättestora fina regnbågar. Skit

• BuoBä

Tina en och se hur den verkar. Ser den ok ut är det väl bara att äta?

• Joico
    BuoBä skrev 2011-09-22 21:25:46 följande:
    Tina en och se hur den verkar. Ser den ok ut är det väl bara att äta?
    Hittade på info från Livsmedelsverket att fet fisk kan förvaras i max 2-3månader... så, nja.
  • Joico
    BuoBä skrev 2011-09-22 22:07:29 följande:
    Vad står det längst ner på sidan? www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Hy.../
    Är det inte solklart att man helst inte äter fisk (mat öht) som främst  troligen smakar dåligt och har äcklig konsistens? Att den har förlorat sin näring är ju såklart ett minus men inte den främsta anledning till att inte äta.
  • BuoBä
    Joico skrev 2011-09-22 22:20:55 följande:
    Är det inte solklart att man helst inte äter fisk (mat öht) som främst  troligen smakar dåligt och har äcklig konsistens? Att den har förlorat sin näring är ju såklart ett minus men inte den främsta anledning till att inte äta.

Jo, men du kan ju inte veta om den är dålig innan du kollat den... Den _måste_ ju inte smaka illa och vara frysskadad bara för att det gått mer än 3 månader, även om det _kan_ vara så.

Men du gör som du vill, det är din fisk. Och jag är en sån där konstig person som äter för gamla saker utan att blinka så länge de luktar/smakar bra och ser ok ut.

• Joico
    BuoBä skrev 2011-09-23 10:52:35 följande:

Jo, men du kan ju inte veta om den är dålig innan du kollat den... Den _måste_ ju inte smaka illa och vara frysskadad bara för att det gått mer än 3 månader, även om det _kan_ vara så.

Men du gör som du vill, det är din fisk. Och jag är en sån där konstig person som äter för gamla saker utan att blinka så länge de luktar/smakar bra och ser ok ut.

Hehe nä det förstås, men det har ju gått över 12 månader Det är ganska mkt mer än 3månader.  Känns lite surt att stå och tillaga nåt för att sen slänga det.

Du kan få dom om du vill den största väger nog runt 1kg. 
Svar på tråden Gammal frusen fisk