• greywolf

Vad borde min nya lön bli?

Jag jobbar på ett stort internationellt företag och ingår idag i en grupp där lönen för mig och mina kollegor ligger mellan 30-35.000. Alla är tjänstemän utan personalansvar, alla högskoleutbildade. Området är information/kommunikation.

Nu ska jag bli arbetsledare för denna grupp eventuellt med personalansvar och ska ansvara för att koordinera projekt och det dagliga arbetet. Gruppen är totalt ca 10 personer.

Jag vet inte vad som är rimligt för denna tjänst att begära i lön. Jag har ingen erfarenhet av ledaransvar men är handplockad för rollen och fått tips om att jag inte ska vara blyg när jag löneförhandlar för att de tydligen är angelägna att jag tackar ja tlll tjänsten.

Är 33 år, har ca 7 års relevant arbetslivserfarenhet. Vad tror ni är rimligt?

• Svar på tråden Vad borde min nya lön bli?
  • Idis1

Personalansvar eller inte är relevant i sammanhanget. Dock är det en stor grupp att leda oavsett. En bra bit är 40 k ska du och jag skulle säga att runt 50 är absolut inte en orimlig siffra om du förhandlar bra och det tror jag att du gör.

• greywolf

Tack Imma, och ja visst är personalansvar av jättestor betydelse. Menar du att en bra bit över 40, uppemot 50 är med personalansvar?

• 20110209

Lönenivån kan bero på många saker som ålder, utbildning och erfarenhet, Stockholm eller övriga landet. Personalansvar är en viktig faktor liksom ditt ekonomiska ansvar. Om du går in på Lön för Mödanwww.lonformodan.se kan du se lönestatistik för hundratals olika befattningstyper. Här finns inga exakta svar men du kan få en indikation om var lönenivån låg 2010. Lycka till!

• greywolf

Jo jag vet att flera faktorer avgör men har letat på flera ställen med lönestatistik och inte hittat någon motsvarande roll, därför frågade jag här i hopp om att någon som arbetar med något liknande kanske vet.

Vem är en lämplig person att prata med förutom facket? Tänker på ens eget företag, är det HR eller andra chefer man kan diskutera sådant här med? Den nya chefen kommer ju knappast säga "ja lönespannet ligger mellan x och y kronor" utan jag kommer få argumentera för den lön jag vill ha och ska helst veta innan vilken nivå som är rimlig. Och detta vet jag inte.

• korfu08

Tror facket är lämpligast för att de kan kolla erfarenhet och så. annars vet jag inte, lycka till i alla fall.

Svar på tråden Vad borde min nya lön bli?