Maktlös
Hej.
Jag har en dotter som är 4.5 år som vi har problem med. Hon har sen hon var 1.5 varit väldigt trotsig och fick jätte explosiva utbrott redan då. Vi har väl fått i tron om att detta ska bättre med tiden. Till en början var det inte lika mycket som det är nu. Hon höll sig till att provocera oss mamma,pappa och storebror. Familj och vänner har har nu börjat reagera på hennes uppförande. Det går inte längre att nå fram till henne och hon ignoreras oss när vi försöker prata med henne.
Jag pratade med hennes dagbarnvårdare tidigare idag och hon berättade att vår dotter inte längre kan gå kvar för att hon har rört till det ordentligt i hennes barngrupp. (En grupp på 2 pojkar ca 2 år, 3 flickor 3,4 och 5.)
Hon har haft sin nuvarande dagmamma i ca en månad. I början var det lite tjafs och små bråk och hon testade dagmamman. Vi trodde att det bara var en fas där hon skulle testa hennes regler och efter en ordentlig tillsägelse så lugnade hon ner sig i några dagar. Men så har hon fortsatt att bråka med de andra barnen och nu t.o.m. börjat att slåss. Barngruppen har blivit infekterad och minsta lilla sak blir till ett stort bråk. För ca 2 veckor sedan hade hon slagit en pojke så illa i ansiktet så att han fått märken.
Igår slog hon en flicka ganska illa i ryggen och de andra barnen hade reagerat starkt och det var helt kaotiskt som dagmamman sa. Hon berättade också att föräldrar till de andra barnen hade frågat ”vad som händer” på dagarna för att barnen hade känts oroliga och förändrade inför att vara där.
Min tanke är nu att jag ska ringa till barnomsorgen och kanske få en förflyttnad till förskola så fort som möjligt. Så att hon kankse kan få nya miljöer med nya barn och en större barngrupp.
Jag har tagit kontakt med BUP och ska ringa på deras telefontid i nästa vecka. Är det inget fel på henne så har vi iaf fått de bekräftat och de kanske kan hjälpa oss med hur vi ska behandla henne. Hur går jag tillväga med detta? Ska jag hålla henne hemma? Kontakt med BUP eller inte!?!?
Detta kan vara en fas men nu har det pågått i ca 3.5 år och blir bara värre och värre känns det som. Våra vänner och familj börjar också reagera på hennes beteende.
Jag känner mig maktlös inför att kunna hantera henne och jag skäms för att jag som mamma misslyckas.
Hon lyssnar inte och hon provocerar oss hela tiden, plågar sin bror med sina små jävligheter, plågar katterna. Hon förstörde nästan hela vår semester när vi var på Gotland för att allt skulle gå hennes väg. Ibland säger vi nej och tar en fajt och ibland inte. Vi krusar henne hela tiden och smyger på tå för att hon inte ska få sina utbrott.
Hon har t.o.m. börjat slå mig när hon blir arg. Hon kan flippa på en så enkel sak som att hennes pappa inte vill att hon ska hänga hans rygg för att han tycker det gör ont.
Hon söker hela tiden negativ uppmärksamhet och är elak.