• Anonym (Jessica)

Sluta på dagis?

Mitt barn är 16 månader gammalt och han har gått på dagis 4 veckor nu.
    Nätterna har blivit kaos, han kan inte somna och sen vaknar han flera gånger, har aldrig hänt tidigare.
    Sen är han sjuk hela tiden, men det är tydligen vanligt..
    Jag är gravid och är beräknad i februari, då hade jag iaf tänkt att ha honom hemma när nästa kommer.

Mina föräldrar säger att jag är överbeskyddande om jag har honom hemma och inte på dagis under graviditeten, plus att jag behöver egen tid.
    Själv så anser jag att det är mer påfrestande med dagis än med att ha han hemma hela tiden..
    Vi är på öppen förskola två dagar i veckan när det inte är dagis, jag har vänner och släktingar som har barn i samma ålder..

Jag vill ha att han skolas in senare när han blir 2½ eller 3 år, men vilket är bäst för min son?

Sen har jag ett till problem. Pappan har inte träffat honom sen april och innan dess var tredje månad ungefär, han skriver inte på papper om flytt och dagis osv.. Min uppfattning är att han inte bryr sig om hur viktigt det är. Om jag tar upp detta med honom så kommer han också göra det som krävs för att bråka med oss är jag orolig för..
    Måste den delade vårdnadshavaren som har flyttat 40 mil ifrån oss godkänna om han ska sluta dagis eller inte..

• Svar på tråden Sluta på dagis?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om du redan vet hur du vill göra, nämligen ha honom hemma från dagis tills han blir 2,5 år. Sen har du andra som vill ha ett ord med i laget . Dina föräldrar anklagar dig för överbeskydd och pappan förväntas också opponera sig.
    Mitt tips är att du gör som du känner. Det här är ditt beslut och ingen annans. Allra minst dina föräldrars.  Det är ju du som får ta konsekvenserna. När det gäller pappan har han ju rätt att vara delaktig i besluten och där tycker jag att du ska kolla med familjehemsrätten på socialtjänsten hur du kan hantera detta. Eftersom han inte tar praktisk del i barnets skötsel så får ditt beslut ju inga praktiska konsekvenser för honom.
    Så gör det du känner är bäst för er och ta reda på hur du ska hantera formalia kring uppsägningen.
    Lycka till!
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
    PS. Tänk också igenom att det kan vara ganska jobbigt att ta hand om en nyfödd och en 18.månaders samtidigt.
    Detta helt beroende på vilket stöd du har i övrigt.DS

Svar på tråden Sluta på dagis?