• Anonym (bitring?)

Tandvårdskunnig! Se hit! Varför kliar det i mina tänder?

Jag har sista månaderna besvärats av att det kliar i tänderna. Det kliar så mycket att jag känner att jag måste gnugga tandraderna mot varandra och gnissla tänder. Vad kan detta bero på?

Jag är i 30-årsåldern och har aldrig haft några hål. 

• Svar på tråden Tandvårdskunnig! Se hit! Varför kliar det i mina tänder?
  • zygoma girl

Ja du, itne lätt att svara på men något som kan klia är tandköttsinflammation. Använder du tandtråd dagligen? Blöder det när du använder tandtråd? Börja där, med daglig tandtråd om du inte redan gör det.

Sedan kan tandpressning ger kliande känsla så undvik det. Det är nu lättare sagt än gjort, speciellt på natten, men börja med att under dagtid alltid slappna av i underkäken, tänderna ska inte ha kontakt med varandra mer än när du tuggar (och sväljer). Prova att tona på bokstäverna "aaaa" och "mmmm", då tvingas tungan inta rätt läge i munbotten.

Men får du inte bättring och det dessutom är besvärligt så kontakta tandläkare för en koll.

• Anonym (bitring?)

Tack för svar.

Nej, jag använder faktiskt inte tandtråd. Tycker att det är svårt då jag har väldigt tätt mellan tänderna och så trycker man för att få ner tråden där det är trångt och så vips kommer man ner med tråden och får den i tandköttet så att det gör onte. Ibland när jag försökt med tandtråd har det hänt att det börjat blöda lite, ja, men jag har mer trott att det berott på min dåliga teknik. Jag har väldigt lättiriterat tandkött och kan bara använda vissa sorters tandkräm utan att få irritation.

Det är svårt att vara avslappnad i käken när det kliar! Men jag ska försöka. Kanske har jag hamnat i en ond cirkel där det kliar mer  för att jag pressar tänderna mot varandra när det kliar.

• zygoma girl
    Anonym (bitring?) skrev 2011-09-23 12:40:50 följande:
    Tack för svar.

Nej, jag använder faktiskt inte tandtråd. Tycker att det är svårt då jag har väldigt tätt mellan tänderna och så trycker man för att få ner tråden där det är trångt och så vips kommer man ner med tråden och får den i tandköttet så att det gör onte. Ibland när jag försökt med tandtråd har det hänt att det börjat blöda lite, ja, men jag har mer trott att det berott på min dåliga teknik. Jag har väldigt lättiriterat tandkött och kan bara använda vissa sorters tandkräm utan att få irritation.

Det är svårt att vara avslappnad i käken när det kliar! Men jag ska försöka. Kanske har jag hamnat i en ond cirkel där det kliar mer  för att jag pressar tänderna mot varandra när det kliar.
    Om det blöder när du använder tandtråd är det för att tandköttet är inflammerat - ett friskt tandkött kan du inte få att blöda med tandtråd så börja där. För ner tråden mellan tändern (köp tex Plackers, de kan man bita till på så går det lättare o tråden är tunn) och tryck tråden mot tanden framför resp bakom och gnugga både fram&tillbaka och upp och ner.

I början blöder det och kan göra lite ont men går över på en vecka-10 dagar. Om det efter tandtrådsanvändandet börjar klia ännu mer (kanske efter en dag eller så) så vet du att inflammationen var orsak till kliandet och snart kommer att gå över.
  • sextiotalist

När jag har en föskylning på gång kan det klia så in i norden i mina tänder, vid sådana tillfällen sympatiserar jag fullt med valpar och deras förkärlek för skor, själv håller jag mig till godo med täcket och biter i

Svar på tråden Tandvårdskunnig! Se hit! Varför kliar det i mina tänder?