• Anonym

Hur hjälper jag min explosiva och energiska 5 åring?

Hej! Jag har tre barn och tillhörande svårigheter med samtliga men min äldsta är ju nu svårast. Jag har problem med att han alltid "spelar pajas" när man ska försöka prata med honom och gärna när vi är hemma hos andra? Skulle vilja kunna få honom lugn och som han är hemma?! Mitt andra problem är volymen hemma, han pratar superhögt och när han leker så låter han också jättehögt? Mitt sista problem är att han på senaste får väldig explosiva utbrott när det inte går som han vill och han kastar saker, sparkar och slåss och skriker? Han blir märkbart frustrerad men jag vet inte hur jag ska få honom att hitta ett mer ok sätt att hantera känslorna på? Till saken hör att det sker rätt ofta eftersom han ofta gärna tilldelar sig själv " offerroll" trots att jag inte alls är arg eller irriterad. Hoppas jag varit någorlunda tydlig!

• Svar på tråden Hur hjälper jag min explosiva och energiska 5 åring?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    I 4-5-årsåldern är det ganska vanligt att tidigare hyfsat lugna barn får ilske- och frustrationsutbrott av den typ du beskriver hos din son. De börjar se livets alla möjligheter och har svårt att förstå att de själva ska utgöra hindret för att uppfylla dem, eller att det finns gränser överhuvudtaget. Att i det läget välja en viss roll, som pajas eller offer är då ett eget sätt att få kontroll på det de inte förstår.
    Som förälder vet man ju ganska bra vad de klarar och inte klarar men barnet måste genomleva detta innan det hittar en realistisk väldsuppfattning. En del barn fortsätter att tro att de är störst, bäst och vackrast medan andra väljer den motsatta reaktionen. Som förälder kan man så sakta hjälpa dem att verklighetsanpassa sina förväntningar på sig själva och se att det finns många bra steg mellan att vara offer och att känna sig maktfullkomlig.
    När han kastar saker, slåss och skriker, så hjälp honom genom att hålla om honom hårt men mjukt annars blir han lätt rädd för vad han kan ställa till med. Tjata inte utan ingrip, ge stöd så handfast det går så kommer han att hitta sitt sätt att hantera svårigheter på ett mer socialt acceptabelt sätt.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur hjälper jag min explosiva och energiska 5 åring?