• SebastianSchelin

Min son får mardrömmar

Hejsan Margit!

Jag börjar med bakgrundshistoria.

Min son (Elioth) föddes 3/9 -10.
    Jag och hans mor (Linda) hade gjort slut redan innan vi visste att Linda var gravid.
    Jag bor i stockholm och Linda bor i åkersstycke bruk (ca 6,7 mil enkel resa).

Från det att Elioth var nyfödd har jag åkt till åkers ca 3 ggr i veckan. De första 3-4 månaderna var jag med honom i ca 1-1½ timma.
    Vi började öka på lite vid årsskiftet så ibland var jag och Elioth med varandra 2 timmar.
    Någon gång i februari började även Elioth vara hemma hos mig, då max i 1½ timma.

När vi varit med varandra har vi lekt, gått promenader.
    Han har sovit barnvagnen och i min famn.
    När Elioth blev äldre än 6 månader började han även äta mellanmål samt lunch hos mig.

I slutet på juli tänkte vi öka på den helgdagen Elioth var hos mig.
    Vi började med 2½ timma och tänkte succesivt öka på tills Elioth kan vara hos mig en hel dag.
    Första gången vi provade detta, 2½ timma, sov elioth på dagen hos mig, i ca 40 min.
    Linda berättade att Elioth hade skrikigt av mardrömmar under natten.
    Vi provade på att öka nästa gång till 3½ timmar, då sov Elioth i bilen på väg hem till mig.
    Linda berättade samma sak att Elioth skrikigt av mardömmar under natten.
    Då bestämde vi oss för att inte öka tiden.
    Jag var med Elioth i Mariefred och han sov ca 40 min i barnvagnen.
    Linda berättade att Elioth skrikigt av mardrömmar, dock inte lika mycket under natten.

Sedan har vi provat 2 ggr till.
    En av gångerna sa Linda att han skrikigt, vet ej om han vaknat, 3 ggr av mardrömmar under natten.
    Saken är den att enligt Linda brukar han inte skrika, eller så skriker han inte som han gör de nätterna när han varit med mig dagtid.
    För 2 veckor sen började Elioth på förskola och Linda har sagt att allt gått bra och inga mardrömmar.
    Jag var med elioth i måndags, då sov han bara kanske 20 min i bilen. Linda har inte berättat om han haft mardrömmar eller inte.
    Så då finns det bara den slutsatsen att Elioth får mardrömmar när han varit med mig en längre stund. Men det kan inte ha med att han är borta från Linda för det är han på förskolan.

När han varit hos mig har han varit glad och vi har lekt och pratat. Vi har inte märkt något när jag lämnar eller när jag hämtar Elioth. Han blir alltid glad när han ser mig och vill komma till min famn direkt.

Vi vet inte hur vi ska gå vidare.
    Linda vill inte öka tiden så länge han får mardrömmar när han varit hos mig.
    Jag har förståelse för det men det är svårt för mig att sätta mig in hur det är.
    Barn brukar kunna skrika på nätterna, men jag får lita på Linda när hon säger att det är annorlunda.

Jag har en fundering på att Elioth känner att Linda är orolig när han är med mig och därför får dessa mardrömmar. Att hon har svårt att släppa honom och tanke att han ska vara hos mig mer skrämmer henne och Elioth känner av det.
    Men jag är ingen psykolog och har ingen direkt aning.

En annan teori som jag fått är att han kanske blivit mer medveten och saknar mig vilket ter sig i mardrömmar?

Hur ska vi göra?
    Kan vi öka tiden och tänka att det är en fas som går över?
    Ska vi göra som på inskolningen till förskolan och låta Linda vara med hemma hos mig?

Mvh

Sebastian

• Svar på tråden Min son får mardrömmar
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att det låter som om ni hanterat anknytning och vårdnad på ett föredömligt sätt. Ni har tagit det lugnt, känt efter och anpassat er efter sonens behov.
    Att 1-åringar sover oroligt på natten är mycket vanligt och kan bero på många saker. Oftast är det magen som stör, men lika vanligt är det att den vuxnes hanterande av barnet påverkar dess sömn och allmäntillstånd. Självklart kan barnets rytm störas av för stora omställningar.
    När det gäller mardrömmar hos spädbarn så finns det på intet sätt verifierat och är dessutom mycket osannolikt eftersom drömmar kräver att barnet utvecklat ett konceptuellt system dit de kan överföra känslor av rädsla etc  och det har inte en 1-åring.
    Utifrån detta tror jag inte ni behöver vara oroliga för att öka tiden han är med dig.
    Självklart är det alltid bra med mjuka övergångar , men det kanske i det här fallet är lika mycket för Lindas och din skull som för Elioths. Han är ju redan trygg med er båda.
    Lycka till med det fortsatta samarbetet.
    MVH
    Margit Ekenbark

Svar på tråden Min son får mardrömmar