• Borboleta

Är du händig? Behöver badkarstips.

Ska flytta in i en lägenhet där badrummet inte är så fräscht.

Nedre halvan på badkaret är matt, och i botten är emaljen helt borta på en fläck som kanske är en kvadratdecimeter stor. Det är inte så kul tycker jag, och undrar om det finns något man kan göra. Byte av badkar är uteslutet.

Jag tror att det finns emaljlagnings-set, men funkar det bra? Och på åen så stor yta?

Någon som vet?

• Svar på tråden Är du händig? Behöver badkarstips.
  • Malia75

Det finns på flaska...men nackdelen är att det blir kritvitt, och om badkaret är äldre kanske det inte är lika vitt. Vi har ett hus som de tidigare ägarna rökt i och när vi emaljerade en fläck i badkaret blev den MYCKET vitare än resten av karet. Men det är ju i alla fall snyggare än en brun fläck. Blä!
    Vi köpte flaskan med emaljlack på Coop Forum.

• Borboleta

Tack Malia 75. Det är kanske värt ett försök.

Någon som vet om det överhuvudtaget går att få tillbaka den glansiga ytan, när emaljen en gång väl blivit matt?

• Catha82

varför är det uteslutet att byta badkaret? du vet att man kan skära sig på emaljskador va? Småbarn som leker och rör sig mycket i badkaret löper stor risk att göra sig illa...
    Därför fick vi vårt badkar utbytt och skadan i det var bara ca en halv centimeter stort,.

• Mea

Det finns firmor som kan fixa karen. Vi hade ett underbart och asdjupt kar i förra lägenheten och för att byta det 60 år gamla karet hade vi tvingats bryta upp dörrkarmar och grejer. Jag sökte som du och hittade att man kunde "remaljera". Får inte så många träffar... men det borde kunna lösas åt dig!
    Det här fick jag upp nu när jag sökte lite snabbt. www.remaljering.nu

• Borboleta

Tack Mea.
    Jag har mailat dem och bett om prisuppgift.

Grejen är liksom att eftersom jag ska hyra lägenheten så vill jag inte lägga ner så mycket pengar på detta. Men det ser så ofräscht ut...

• Mea

Jag kan ju erkänna att vi aldrig remaljerade heller... jag hällde metallfärg i hålet och sedan sålde vi... hahaha!
    Nej, jag är inte så oärlig, mäklaren berättade om hålet redan på visningen.

Svar på tråden Är du händig? Behöver badkarstips.