• Nyfiken gul

"Kom in på en kopp kaffe" - vad förväntar du dig att få? Eller vad tror du att du får?

Ja som frågan lyder - av ren nyfikenhet vill jag höra vad ni anser om uppmaningen att komma o fika - vad tror ni att ni ska få och vad förväntar ni er?

Är folk verkligen så rädd att bjuda hem nån på en kopp kaffe för att man tror att det krävs en massa gotte att stoppa i munnen? Ibland verkar det så?
    Och VEM har dom kraven - ni som bjuder in eller ni som blir bjuden?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 11:10
    Häng inte upp er på ordet "fika" eftersom det på vissa ställen i landet är dialektalt - en fika eller en kopp kaffe kan alltså betyda samma sak
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Kom in på en kopp kaffe" - vad förväntar du dig att få? Eller vad tror du att du får?
  • My Girls

Kaffe? En bonus om det finns en kaka.

Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • ThisIsMe

Endast kaffe, men jag blir väldigt glad om det finns te också, då jag inte dricker kaffe.

• Mandel

Bjuder jag hem någon på fika så bjuder jag självklart på lite fikabröd eller en smörgås eller frukt.
    Är någon hemma här ändå så erbjuder jag en kopp kaffe och frågar om de vill ha någonting till och erbjuder då bulle, kakor, smörgås eller frukt.

Dricker själv inte kaffe och förstår mig inte på detta kaffesörplande och varför man endast bjuder på kaffe. Skulle det vara gästvänligt att bjuda på en slät kopp kaffe?
    Man bjuder ju liksom inte hem folk på ett glas vatten eller ett glas saft och det är väl samma sak...

Fast jag är kanske skadad då jag älskar att baka kakor, har det som tidfördriv och det roliga med det hela är att jag själv inte äter kakor
    Bakar flera gånger i veckan och ställer ut i fikarummet på mitt företag så mina anställda får sig kakor till kaffet. Jag är en bra chef!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Hedebris

Termos- har du aldrig tagit ett glas vin med en vän? Eller ni MÅSTE ha en ostbricka då med?

• Adephi

Endast kaffe. Äter inte kakor och bullar även om det bjuds så. Glad

• Izzziz

Här varken bakas det bullar eller kakor och inte heller köper vi det så , frågar jag om dom vill komma upp på en kopp kaffe så är det mjölk eller socker till eller te/saft till den som föredrar det men inget annat.
    Skulle jag ha bestämt en fika däremot då kilar jag iväg och köper hem nån kaka.
    Mackor och sånt tänker inte jag hålla på och stå och bre för en kopp kaffe det kan man gott äta hemma om personen inte sitter kvar hos mig i timmar då är det klart att han/hon får något om tex jag ska ha.

• k girl
    Mandel skrev 2011-09-24 06:34:50 följande:
    Bjuder jag hem någon på fika så bjuder jag självklart på lite fikabröd eller en smörgås eller frukt.
    Är någon hemma här ändå så erbjuder jag en kopp kaffe och frågar om de vill ha någonting till och erbjuder då bulle, kakor, smörgås eller frukt.

Dricker själv inte kaffe och förstår mig inte på detta kaffesörplande och varför man endast bjuder på kaffe. Skulle det vara gästvänligt att bjuda på en slät kopp kaffe?
    Man bjuder ju liksom inte hem folk på ett glas vatten eller ett glas saft och det är väl samma sak...

Fast jag är kanske skadad då jag älskar att baka kakor, har det som tidfördriv och det roliga med det hela är att jag själv inte äter kakor
    Bakar flera gånger i veckan och ställer ut i fikarummet på mitt företag så mina anställda får sig kakor till kaffet. Jag är en bra chef!
    Fast jag ser nog "kom över på en kopp kaffe!" mest som en omskrivning av "kom hit och sätt dig en stund vid mitt köksbord så får vi surra lite!". Typ. Jag har personligen lite svårt för det här med att det alltid ska ställas fram fika (fick säga till när jag tog med sonen till hans farmor dagligen under två veckors tid och hon varje dag dukade fram bulle och kaka, bad henne ta fram vettigare mellanmål istället)  för mig räcker det gott och väl med en kopp kaffe.
  • Mandel
    Hedebris skrev 2011-09-24 07:27:50 följande:
    Termos- har du aldrig tagit ett glas vin med en vän? Eller ni MÅSTE ha en ostbricka då med?
    Träffas vi för att dricka vin så bjuder vi på mat.
    Det är kanske skillnad i stan mot här på landet.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Ellieott

Kaffe. Hoppas innerligt att personen har en skvätt mjölk också. Allt annat är bonus.

Men om det är fika som är planerat sedan innan räknar jag med något till. Det kan vara ett bragokex eller hembakade 7 sorters kakor!

Svar på tråden "Kom in på en kopp kaffe" - vad förväntar du dig att få? Eller vad tror du att du får?