• Tazzme

Använda apelsinmarmelad som möglat?

Jag kokade apelsinmarmelad för ett tag sedan och hällde upp detta i rena glasburkar som jag förvarat i kylskåp, men tyvärr har det kommit mögel i en burk ändå. Lite vitt-grönt fluff uppe längs kanten, inte särskilt mycket, men ändå såpass att jag inte har lust att äta marmeladen som sådan.

Men vad tror ni, måste jag kasta den eller kan den gå att använda ändå? Typ om jag bakade en kaka och satte i marmeladen i smeten, eller som fyllning i bullar eller liknande, dvs. marmeladen skulle upphettas ordentligt innan man åt av det.
    Ok eller inte?

Kan ju tillägga att i matväg är jag inte så himla kräsen av mig och dricker nog mjölk efter att bäst före datumet gått ut Skrattande så min mage är väl rätt härdad. Men tja.... möglig apelsinmarmelad har jag inte ätit av (hittills!) *skratt*

• Svar på tråden Använda apelsinmarmelad som möglat?
  • Vinxen

Jag hade aldrig ätit det. Fy fan va äckligt haha :P

• Tazzme

Jo.... alla är vi olika Glad Själv är jag, som sagt var, inte så kräsen. Jag pillar bort mögliga bitar på brödet och äter resten, skär bort torkade/mögliga kanter på osten och äter resten, dricker gammal mjölk (sålänge den inte luktar surt) och har även blivit påkommen med att pilla bort mögel från lingonsylten innan jag satt också det i mig... Drömmer

Men jag slutade faktiskt med att pilla bort mögel (och kastade alltså bort allt) då jag var gravid, för säkerhets skull. Och nu ammar jag ju så ja.... då det inte bara är min mage jag satsar på experimentet så vågar jag inte äta marmeladen.
    Men tycker att det kanske skulle gå helt bra om jag typ bakade nåt av den så att den blir uppvärmd. Kanske alla farligheter endera bränns upp eller dunstar bort då...

• Meddelande borttaget
  • Alecto

Jag har för mig jag har läst någonstans att ost är väl det enda man kan ta bort möglet på och äta - allt annat som bröd och liknande kan mögelsorerna sprida sig i hela produkten.

Mjölk och ägg och mejeriprodukter går jag väl på lukt och smak mer, ja - är det klumpar i så häller jag ut och håller för näsan. 

• Tazzme

Tack för svaren! Tror jag tar bort möglet + marmeladen under och så bakar jag nåt av resten Glad

Svar på tråden Använda apelsinmarmelad som möglat?