• maud73

Adhd/trotssyndrom

Känner mig så ensam... för ungefär 2 veckor sedan fick min son diagnosen adhd/trotssyndrom. Jag har hela tiden kännt att det är något som inte stämmer, men det har inte gått att ta på. För ena dagen har det varit bra och nästa har varit mindre bra. På dagis var det väl mest samlingarna som var stökiga och matsituationerna. Men då han började på sexårs började han göra illa andra barn. Nu går han i klass 2 och det blir bara grövre och grövre varje gång det går på tok för honom.

Skolan gör väl så gott de kan men det fungerar inte :(  Min son gör till och med illa personalen, då de inte förstår honom.
    Vilket självklart är helt oaceptabelt, men jag känner mig så ensam. Jag har försökt prata med personalen om hur de ska bemöta min son, men det är inte så lätt för dem heller, de har ju fler barn än min son. De är lika förtvivlade som jag. Medicin är på G men kö ända fram till Januari som tidigast.
    Ingen anhörig i närheten, en pappa som inte förstår hur han skall ta hand om sin sons problematik. Han har förmodligen oxå adhd.  

Är det någon som har några tips eller ideer att dela med sig av? 

• Svar på tråden Adhd/trotssyndrom
  • vonkan71

Hej! Jag förstår din känsla eftersom jag känner likadant. Min dotter nu 14 år fick diagnosen trotssyndrom tidigare i år. Och är numera familjehemsplacerad ett tag till. Har snart varit det i 1 år och 4 mån på grund av sitt utåtagerande beteende då speciellt mot mig mamman. Det sägs att mamman får ta det mesta. Jag har fått höra att hon behöver att man är väldigt konsekvent och hålla henne som i en fyrkant. Hon behöver även att hon lägger sig i tid och att man tar av henne mobiltelefonen på nätterna för att komma till ro. Det känns som att ingen förstår en och att de bara tycker att man ska uppfostra sitt barn fast man inte rår för det. MVH Vonkan71

• Litet My

Finns det inget annat alternativ till vanliga skolan? Tänker inte på särskola nu utan den typen som har barn som just är utåtagerande, svårt med samspel och svårt med impulskontrollen osv.

Min son går på en sådan, de jobbar mycket med behandling och även socialt samspel, hur man tränar sina impulser, ger verktyg till hur man skal göra istället för att slåss osv.De jobbar även med familjebehandling om man vill just för att tanken är att man skall komma fram till rätt metod och även jobba med det hemma också.
    Läroplanen är samma som i vanliga skolan bara att man även jobbar med div "betendestörningar" också samt att klasserna är mindre och mer personal som jobbar runt barnen, barnen skall även vara redo för att klara av att gå i vanlig skola inom 4 terminer och man håller god kontakt med "hemklassen" så övergången inte blir så dramatisk.

Hade det varit ett alternativ?

• Dimisi

Jag håller med Lilla My, försök hitta en riktigt bra skola och eventuell annan hjälp. Många barn med trotssyndrom går det illa för längre fram i livet. Men många av dem har fått sin diagnos sent, och i tonåren är möjligheterna att påverka dem väldigt små. Så jag tycker att du ska se de närmaste åren som din chans att verkligen göra skillnad, men då behöver du stöd från skola och BUP. Låt dem inte övertala dig att avvakta. Både skolan och sjukvården pratar gärna om att vänta och se ifall barnen mognar, men som jag ser det är det NU som ni har er viktiga chans!

• Little Ms Chatterbox

Just trotssyndrom har jag ingen erfarenhet av. Fast min hemmasnickrade förklaring är att allt runt ADHD har gått helt fel, i lås så blir det trotssyndrom av det. Jag kan ha helt fel så fäst er inte vid mina tankar för mycket. När vi gjorde utredningen på sonen fick vi även frågor om trotssyndrom, många saker stämde in på honom med inte allt, främst det om att skada andra. Han fick senare diagnoserna ADHD och Atypisk autism.
    När vi började med en Omegaprodukt som heter PlusEPA försvann allt som man skulle kunna ha kopplat till ev. trotssyndrom liknande aggerande.

Ger du Omega? Och isf, vilket märke och dos? 

Jag vet inte om alla ställen arbeta på samma sätt men bup (eller stället som gjorde utredningen och satte diagnos) borde erbjuda er ett skolinformationsmöte. Där kommer man informera om just den problematiken som din son har, vad skolan kan göra för att underlätta för honom.
     Se till att mötet hålls på bup eller annan neutral plats, ska inte vara på skolans hemmaplan för då har de "övertaget". Se till att du har med dig någon som du litar på och som kan hjälpa dig att ta anteckningar. Be en granne, en jobba kompis eller vänd dig till din lokala attention-riks  http://www.attention-riks.se/ så kanske en medlem kan följa med dig. 

Fundera på vad din sons svaga punkter är, till vad han kan behöva stöd och hjälpmedel. Saker som är vanliga till barn med ADHD är Timstockar http://www.westerstrand.se/tid/produkter/timstock.htm
    Veckoplaneringstavla  
    http://www.komikapp.se/default.asp?Showprodukt=true&artnr=3754&id=62&export=False
    Sigvarttavla http://falckigel.se/userfiles%5CSigvart_II_idehefte_sv_151206.pdf
    Bolltäcke http://komikapp.se/userFiles/14/file/bollt_cke.pdf
    kontakta arbetsterapeuten som är knuten till BUP. 

Bra böcker att läsa "Explosiva Barn" av Ross W Greene och "Problemskapande Beteende" av Bo Hejlskov
    Be kommunen om avlastning, speciellt om du är ensamstående, både du och din son måste få komma undan och vila upp sig från hans vardag. 

Har du sett tråden här på FL för föräldrar till ADHD-barn
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49851774.html 

Du är inte ensam!  vi finns här för dig!

• maud73

Hej, tack för alla fina svar.. ska läsa igenom de mer grundligt vid tillfälle. Jag har haft barnkalas hela helgen.. min yngsta har fyllt sju år. Kram Maud

• Röda

Skolan är skyldig att göra utredning, upprätta åtgärdsplan.
    Sätt upp mål för ert barn och kräv av skolan att åtgärdar för att målen ska uppfyllas.
    Till exempel:

XX ska vara och känna sig delaktig i skolan.

Formulera hans behov, som att han behöver personal med rätt kompetens som kan stötta honom i kommunikationen.

Det finns långtgående lagstadgade skyldigheter som skolan har - och en rektor kan aldrig skylla på pengar.

• Sussi03
    Hej

Glad att jag hittade denna tråd och se att jag inte är ensam i det här. GladMin dotter som är drygt 17 år har precis fått diagnoserna ADHD samt ODD (Trotssyndrom). Jag sökte hjälp hos Bup första gången när hon var 4 år och andra gången när hon var 6 och hade börjat lekis eftersom allting eskalerade och jag ansåg att något var helt klart fel, väldigt fel. Det var ständiga bråk med andra barn och ständiga bråk mellan mig och henne, Hon lyssnade aldrig på vad jag sa, hon missuppfattade allt.

Enligt Bup så hade hon inte ADHD utan de ansåg att hon hade anknytningsproblem pga att jag inte kunnat ge henne det hon behövde och för att jag hade haft psykiska problem (jag levde under stor press med hennes för i några år som var alkoholist och hade ett psykopatiskt beteende, jag fick 2 psykoser under åren med honom, jag fick hjälp att komma ifrån honom när dottern var 8 månader, så från den tiden och framåt har jag och min dotter kämpat ensamma men jag har inte haft några psykoser sen jag blev fri från honom, kan jag tilläggga).

Min dotter har grav övervikt och vi har gått i två omgångar på barnkliniken för att få hjälp med detta men de kunde inte hjälpa henne då hon inte gick ner i vikt och de tyckte inte hon var tillräckligt motiverad. (Nu vet vi ju varför).

Hon struntade helt i skolan från och med andra terminen i nian, så hon blev bara godkänd i ett ämne. Skolan gjorde en anmälan till soc och så gjorde även överviktsenheten som ansåg att hennes övervikt kunde bli farlig.

Hon kom in på förberedande program på (typ IV-programmet) på gymnasiet, men orkade bara med tre dagar och vi fick hjälp av två personer från familjehemsenheten med att aktivera min dotter och skjutsa henne till skolan, men det fungerade inte heller.

Soc gjorde en utredning och vi fick även gå på bup, men pga dotterns beteende så misslyckades vi med att komma på alla träffar, så det beslutades att hon skulle utredas på ett utredningshem i stället, så där är hon nu och har varit sen början på juli. Nu pågår utskrivningstiden.

De har kunnat studera henne och se hur hon fungerar ihop med vuxna och andra tonåringar och hon har visat många av sina sidor. Efter att hon nu fått diagnoserna så ska hon till ett behandlingshem, men vi vet inte vart ännu, för att få hjälp och stöd att kunna få börja skolan igen så småningom. Det är massor som hon behöver träna på.

Det känns skönt att Bup äntligen har insett att hon har ADHD samt ODD, och seger och bekräftelse för mig att jag inte varit en dålig mamma, som inte kunnat uppfostra mitt barn.

Men nu kommer ännu mera oro över vad som ska hända, ska de hinna hjälpa henne? Vad händer när hon fyller 18, kastar de ut henne då och ska klara sig själv med de problem hon har?

Jag har tagit kontakt med kurator, som ska prata med läkaren om remiss till psykoterapeut så jag kan få hjälp att hantera allt och jag ska träffa folk från Attention som jag ska prata med för att få veta mer om diagnoserna och hur jag ska hantera allt.

Mvh
    Sussi
  • Sussi03
    Sussi03 skrev 2012-10-03 21:09:01 följande:
    Hej

Glad att jag hittade denna tråd och se att jag inte är ensam i det här. Glad

Min dotter som är drygt 17 år har precis fått diagnoserna ADHD samt ODD (Trotssyndrom). Jag sökte hjälp hos Bup första gången när hon var 4 år och andra gången när hon var 6 och hade börjat lekis eftersom allting eskalerade och jag ansåg att något var helt klart fel, väldigt fel. Det var ständiga bråk med andra barn och ständiga bråk mellan mig och henne, Hon lyssnade aldrig på vad jag sa, hon missuppfattade allt.

Enligt Bup så hade hon inte ADHD utan de ansåg att hon hade anknytningsproblem pga att jag inte kunnat ge henne det hon behövde och för att jag hade haft psykiska problem (jag levde under stor press med hennes för i några år som var alkoholist och hade ett psykopatiskt beteende, jag fick 2 psykoser under åren med honom, jag fick hjälp att komma ifrån honom när dottern var 8 månader, så från den tiden och framåt har jag och min dotter kämpat ensamma men jag har inte haft några psykoser sen jag blev fri från honom, kan jag tilläggga).

Min dotter har grav övervikt och vi har gått i två omgångar på barnkliniken för att få hjälp med detta men de kunde inte hjälpa henne då hon inte gick ner i vikt och de tyckte inte hon var tillräckligt motiverad. (Nu vet vi ju varför).

Hon struntade helt i skolan från och med andra terminen i nian, så hon blev bara godkänd i ett ämne. Skolan gjorde en anmälan till soc och så gjorde även överviktsenheten som ansåg att hennes övervikt kunde bli farlig.

Hon kom in på förberedande program på (typ IV-programmet) på gymnasiet, men orkade bara med tre dagar och vi fick hjälp av två personer från familjehemsenheten med att aktivera min dotter och skjutsa henne till skolan, men det fungerade inte heller.

Soc gjorde en utredning och vi fick även gå på bup, men pga dotterns beteende så misslyckades vi med att komma på alla träffar, så det beslutades att hon skulle utredas på ett utredningshem i stället, så där är hon nu och har varit sen början på juli. Nu pågår utskrivningstiden.

De har kunnat studera henne och se hur hon fungerar ihop med vuxna och andra tonåringar och hon har visat många av sina sidor. Efter att hon nu fått diagnoserna så ska hon till ett behandlingshem, men vi vet inte vart ännu, för att få hjälp och stöd att kunna få börja skolan igen så småningom. Det är massor som hon behöver träna på.

Det känns skönt att Bup äntligen har insett att hon har ADHD samt ODD, och seger och bekräftelse för mig att jag inte varit en dålig mamma, som inte kunnat uppfostra mitt barn.

Men nu kommer ännu mera oro över vad som ska hända, ska de hinna hjälpa henne? Vad händer när hon fyller 18, kastar de ut henne då och ska klara sig själv med de problem hon har?

Jag har tagit kontakt med kurator, som ska prata med läkaren om remiss till psykoterapeut så jag kan få hjälp att hantera allt och jag ska träffa folk från Attention som jag ska prata med för att få veta mer om diagnoserna och hur jag ska hantera allt.

Mvh
    Sussi
    Sussi03 skrev 2012-10-03 21:09:01 följande:
    Hej

Glad att jag hittade denna tråd och se att jag inte är ensam i det här. Glad

Min dotter som är drygt 17 år har precis fått diagnoserna ADHD samt ODD (Trotssyndrom). Jag sökte hjälp hos Bup första gången när hon var 4 år och andra gången när hon var 6 och hade börjat lekis eftersom allting eskalerade och jag ansåg att något var helt klart fel, väldigt fel. Det var ständiga bråk med andra barn och ständiga bråk mellan mig och henne, Hon lyssnade aldrig på vad jag sa, hon missuppfattade allt.

Mvh
    Sussi
    Hm, varför blev det så konstig formatering på det jag skrev?? Jag skrev i Anteckningar så det borde inte bli så då.

Svar på tråden Adhd/trotssyndrom