• Froggys

Sagan om ringen - hjälp mig förstå slutet!

Hej!

Jag och mannen har suttit och tittat på Sagan om ringen trilogin nu i veckan. Vi har sett dem några gånger förr, men vi har fortfarande inte fått kläm på vad som händer i slutet. Det är säkert vi som är helt tröga, men VARFÖR ska Gandalf och alverna åka iväg med båten? Och VART ska de? VARFÖR åker Frodo med? Och kan de inte komma tillbaka om de åker och i sånt fall varför?

Snälla hjälp oss förstå!

• Svar på tråden Sagan om ringen - hjälp mig förstå slutet!
  • Lena

alverna och alla som har burit en av maktens ringar (gandalf och frodo) färdas till ett land på andra sidan havet eftersom magin inte längre finns kvar i landet.

• Yavannie

Nja, det är inte helt tydligt i filmerna om man inte läst böckerna kan jag tänka.

Alverna lämnar Midgård och åker till ett slags "himmelrike" eftersom deras tidsålder är slut och mannens tidsålder börjar. Frodo och Bilbo får åka med eftersom de är ringbärare. Även så Gandalf (som har en av de tre alvringarna). 

Om jag minns rätt far de till Valinor som är ett slags gudarnas land. Enligt LotR-lore så är vägen dit öppen för alverna under en viss tid, därför åker de just nu.

Kan hända att jag minns en del av detta fel nu, var några år sedan jag var riktigt inne i Tolkienträsket. 

cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • Froggys

Finns då magin på andra sidan havet? Och varför ska Frodo åka med? Finns det andra hobbitar (hmm skriver man så i plural?) där?

• Yavannie
    Froggys skrev 2011-09-23 22:36:13 följande:
    Finns då magin på andra sidan havet? Och varför ska Frodo åka med? Finns det andra hobbitar (hmm skriver man så i plural?) där?
    Läs våra svar igen :) 

Frodo och Bilbo är undantagna som icke-alver som får följa med, just för att de båda har ägt Ringen - den lämnar så djupa sår att de endast läker i Valinor. 
  • Froggys
    Yavannie skrev 2011-09-23 22:34:58 följande:
    Nja, det är inte helt tydligt i filmerna om man inte läst böckerna kan jag tänka.

Alverna lämnar Midgård och åker till ett slags "himmelrike" eftersom deras tidsålder är slut och mannens tidsålder börjar. Frodo och Bilbo får åka med eftersom de är ringbärare. Även så Gandalf (som har en av de tre alvringarna). 

Om jag minns rätt far de till Valinor som är ett slags gudarnas land. Enligt LotR-lore så är vägen dit öppen för alverna under en viss tid, därför åker de just nu.

Kan hända att jag minns en del av detta fel nu, var några år sedan jag var riktigt inne i Tolkienträsket. 

Oj, hann inte se ditt svar innan jag skrev förra inlägget!  Tack för din förklaring. Nu börjar det klarna lite!

• Yavannie
    Froggys skrev 2011-09-23 22:38:22 följande:

Oj, hann inte se ditt svar innan jag skrev förra inlägget!  Tack för din förklaring. Nu börjar det klarna lite!

Så lite så!

En hel del detaljer i filmerna är ju "flirter" med böckernas hardcorefans för att det inte ska kännas som om allt för mycket gått förlorat i tolkningen. 
  • lövet2

Du har redan fått en väldigt bra förklaring, så jag lägger bara till lite:
    Alverna har härskat i Midgård, men nu är det människorna som ska ta över. Alverna skulle egentligen åka till sin egen paradisö för tusentals år sedan, men det strulade till sig och sedan lät gudarna dem inte komma dit. De har alltid längtat till sin ö, och nu äntligen får de chansen; en kort tid är vägen öppen. Men bara för alverna - och för dem som någon gång burit Ringen. De som varit Ringbärare blir aldrig sig lika igen och får stora psykiska problem. Deras enda chans till läkning är att åka till alvernas magiska ö ...

• Froggys
    Yavannie skrev 2011-09-23 22:52:39 följande:
    Så lite så!

En hel del detaljer i filmerna är ju "flirter" med böckernas hardcorefans för att det inte ska kännas som om allt för mycket gått förlorat i tolkningen. 
    Va spännande! Som vad då?!

Nu är det nog dags att läsa böckerna själv!
  • Froggys
    lövet2 skrev 2011-09-23 22:55:50 följande:
    Du har redan fått en väldigt bra förklaring, så jag lägger bara till lite:
    Alverna har härskat i Midgård, men nu är det människorna som ska ta över. Alverna skulle egentligen åka till sin egen paradisö för tusentals år sedan, men det strulade till sig och sedan lät gudarna dem inte komma dit. De har alltid längtat till sin ö, och nu äntligen får de chansen; en kort tid är vägen öppen. Men bara för alverna - och för dem som någon gång burit Ringen. De som varit Ringbärare blir aldrig sig lika igen och får stora psykiska problem. Deras enda chans till läkning är att åka till alvernas magiska ö ...
    Tack för ditt svar!

Vet du om det finns möjlighet för dom att komma tillbaka till Midgård igen? Eller är det kanske lite överkurs
  • Yavannie
    Froggys skrev 2011-09-23 23:03:32 följande:
    Va spännande! Som vad då?!

Nu är det nog dags att läsa böckerna själv!
    Lägger in en SPOILERVARNING om det nu skulle vara någon som inte har sett/läst ;)

I slutet när alla hyllar hobbitarna i Minas Tirith står Éowyn och Faramir bredvid varandra och är glada. I boken möts de i the Houses of Healing när alla andra är borta i Mordor och krigar. Tillsammans överkommer de sina problem och blir kära. I extended-versionen av Return of the King är detta delvis med.

När Sam tittar i Galadriels spegel ser han The Shire förstöras. Detta händer i böckerna. Ska inte säga såå mycket om det om du vill läsa boken, det är ett lite annorlunda slut :)

Det var ett par exempel. Sedan finns det smådetaljer som man verkligen ska vara inbiten för att fatta...

I första filmen bråkar hobbitarna om en genväg.
    -A shortcut to what?
    -Mushrooms!
    I boken finns ett kapitel som heter A shortcut to mushrooms

När Boromir dött kan man se Aragorn ta på sig ett par handledsskydd (vet inte om detta är det rätta svenska ordet - bracers). Det är Boromirs som han bär för att ära honom - framgår i boken. 
  • lövet2
    Froggys skrev 2011-09-23 23:07:54 följande:
    Tack för ditt svar!

Vet du om det finns möjlighet för dom att komma tillbaka till Midgård igen? Eller är det kanske lite överkurs
    Nej, de far för att aldrig återvända. Men nu har jag ju läst inte bara Ringen-trilogin utan även Sagor från Midgård och lite annat mer krävande av Tolkiens verk, så jag är inte riktigt säker på hur mycket av det här som tas upp i Ringen-Trilogin.
  • Froggys
    Yavannie skrev 2011-09-23 23:21:31 följande:
    Lägger in en SPOILERVARNING om det nu skulle vara någon som inte har sett/läst ;)

I slutet när alla hyllar hobbitarna i Minas Tirith står Éowyn och Faramir bredvid varandra och är glada. I boken möts de i the Houses of Healing när alla andra är borta i Mordor och krigar. Tillsammans överkommer de sina problem och blir kära. I extended-versionen av Return of the King är detta delvis med.

När Sam tittar i Galadriels spegel ser han The Shire förstöras. Detta händer i böckerna. Ska inte säga såå mycket om det om du vill läsa boken, det är ett lite annorlunda slut :)

Det var ett par exempel. Sedan finns det smådetaljer som man verkligen ska vara inbiten för att fatta...

I första filmen bråkar hobbitarna om en genväg.
    -A shortcut to what?
    -Mushrooms!
    I boken finns ett kapitel som heter A shortcut to mushrooms

När Boromir dött kan man se Aragorn ta på sig ett par handledsskydd (vet inte om detta är det rätta svenska ordet - bracers). Det är Boromirs som han bär för att ära honom - framgår i boken. 
    Du får gärna berätta, även om jag ska läsa böckerna. Jag har minne som en guldfisk ibland, så jag kommer kanske inte komma ihåg dina "spoilers". Ha ha!

Mushrooms citatet var faktiskt något jag tänkte på när jag såg filmen! Jag antog bara att det hade något hemligt svampställe som de hade en genväg till. Men så kanske det inte alls är!
  • Sagan om ringen

Men Sam hade ju också ringen. När Frodo blev tagen av orcher i spindelgrottan. Han tog ju ringen.

• lövet2
    Sagan om ringen skrev 2014-01-28 16:30:15 följande:
    Men Sam hade ju också ringen. När Frodo blev tagen av orcher i spindelgrottan. Han tog ju ringen.
    Han hade den bara en kort stund och blev inte lika hårt drabbad som Frodo och Bilbo. Dessutom är Sam lite mer jordnära, och så har han ju fru och barn. Fast i boken säger Frodo till Sam vid avskedet: "Din tid kan komma", och det får man förstås tolka som man vill!
Svar på tråden Sagan om ringen - hjälp mig förstå slutet!