• Lightmamman

Uttal hos 4 åring?

Hej!
    Min dotter blir snart fyra, hon pratar och leker med andra, både barn och vuxna. Vi i familjen förstår det mesta hon säger men det blir ibland svårt för utomstående att förstå henne. Jag påpekade detta på förskolan i våras men då tyckte de inte att det var någon fara. Vi sitter och spalar spel och läser böcker. Tycker det har blivit en liten förbätttring under sommaren, men vissa av hennes jämnåriga pratar rent (jag vet att man inte ska jämföra, men det är svårt att låta bli...). Nu har förskolan kontaktat en logoped, vilket jag är tacksam över. Men självklart blir jag orolig. Nu skulle jag vilja höra om det är fler som har haft samma problem och hur det har gått för er. 
    Mycket tacksam för svar! 

• Svar på tråden Uttal hos 4 åring?
  • mumama

hej!

Jag påpekade för dåvarande dagmamman att jag tyckte att sonene pratade sämre än jämnåriga och då kontaktade de en specialpedagog som sedan gav en remiss till logoped. Han var då ungefär i samma ålder som din dotter.

Idag är han 5 och det går framåt, han talar renare och han verkar ha större ordförståelse. JAg vet inte om han ännu ligger på samma kurva som jämnåriga ( han har legat ca 1 år efter innan ) eller om det är en normal utveckling bara, det är svårt att veta. I höst ska de göra en utredning på honom så att han inte har någon funktionsnedsättning.

Jag är själv lite orolig för att han inte kommer att kunna börja skolan med sina jämnåriga, men det får vi vänta o se. Det som är skönt när de har upptäckt ATT det finns ett problem är att man får en större förståelse samt att de kan sätta in punktinsatser.

• ullis1981

min dotter fyllde 4 i somras. vi har samma problem där hon pratar mycket o så vi i familjen förstår men ibland kommer det ord som vi inte alls förstår tar ett tag att förstå vad hon säger. omgivningen hör ju inte lika bra som oss. dagis personalen pratade om det innan sommaren o då sa vi att en sån där talpedagog på dagiset skulle lyssna på henne. o när vi var på 4 års kontroll så skickade bvc tjejen iväg en remiss till logoped så väntar nu på en tid därifrån.

• Lightmamman

Tack för era svar.
    Håller med att det är skönt att de har tagit tag i problemet. Jag skulle vilja veta hur man kan hjälpa hemma. Min flicka har ganska stor ordförståelse, men säger t istället för k och ibland  även s, i börjag av ord. (tatt=katt, tanna=sanna). Sitter vi och övar, så kan hon säga rätt på vissa ord, men sedan när hon ska använda ordet i meningar och i lek blir det fel igen. Men det är väl att fortsätta och leka och öva så får vi se vad logopeden säger!
    Hoppas det kommer att gå bra för er och oss!

• mumama
    Lightmamman skrev 2011-09-24 09:46:33 följande:
    Tack för era svar.
    Håller med att det är skönt att de har tagit tag i problemet. Jag skulle vilja veta hur man kan hjälpa hemma. Min flicka har ganska stor ordförståelse, men säger t istället för k och ibland  även s, i börjag av ord. (tatt=katt, tanna=sanna). Sitter vi och övar, så kan hon säga rätt på vissa ord, men sedan när hon ska använda ordet i meningar och i lek blir det fel igen. Men det är väl att fortsätta och leka och öva så får vi se vad logopeden säger!
    Hoppas det kommer att gå bra för er och oss!
    vi har likadant!

När han ska säga skulle blir det skulde och lite annat. Vi har fått tipset att rätta honom av logopeden så det gör vi, men samtidigt får man ju se till att det inte blir tråkigt / jobbigt. 

• ullis1981

min flicka har samma sak. sätter annat förre. vi håller på o öva men det går inte så bra. ibland. hon har oxå stort ordföråd. min flicka stammar oxå i perioder. kommer o går.

• Jelenas

Min äldsta son hade lite problem med uttalet som liten. Speciellt bokstaven S var svår

Han fick välja ett ord eller namn som började på det och vi valde våran katt Sune. När han hade lärt sig att säga Sune så skulle han få en belöning, antingen en present eller varför inte ett litet kalas. Det tog 2 dagar och sen släppte allt.

Kanske ett lite tips. :)

• zethan

Om det inte är hjort be BVC  kontrollera hörseln eller om de inte kan det skicka en remiss för hörseltest. Logopederna brukar vilja veta att hörseln är frikänd. Det kan vara så att barnet har svårt att höra vissa ljud och då blir det svårt att uttala. Detta gör man bara för att utesluta hörselproblem och oftast är det inga problem med hörseln men det skall kontrolleras. Dubbelkolla också gärna med förskolan att det är en riktig logoped och inte en talpedagog som blir inkopplad.

Lycka till!

• vittra

Logoped? Nu är det ju såklart svårt att bedöma utan att ha hört henne och bara utifrån detta lilla du skrev, men den normala språkutvecklingen hos barn är att de inte pratar rent vid 4 år utan precis som beskrivet att de har svårt för vissa konsonanter etc. Det är en hel del som ännu inte "klaffat" i den åldern (och din dotter är ju förövrigt inte ens 4 år fyllda). Min dotter pratar långt ifrån rent, men man förstår ju generellt vad hon säger. Ingen har någonsin påpekat att hon skulle ha onormal språkutveckling, tvärtom har många påpekat att hon är tidig i språket. Jag tycker det låter överdrivet att redan vid 4 års ålder kontakta logoped, men så har jag ju som sagt inte heller hört henne. Logoped är vad jag förstått öht ovanligt i så tidig ålder, men uppenbarligen finns det ju fler här som varit med om det.. det förvånar mig! Man kan inte räkna med att språkutvecklingen har kommit så långt när barnen är så här små.

• vittra

Fonologisk utveckling:
    sv.wikipedia.org/wiki/Fonologisk_utveckling

3-4 år

Nu tillkommer [k], [g] och [ŋ]. Ofta saknas fortfarande s, sj, tj och r. De konsonantförbindelser som man fortfarande kan förvänta sig svårigheter med är de med /r/ och /s/, och eventuellt även de med /v/ och /j/.

• zethan

Det är faktiskt rätt vanligt att man skickar en remiss till logoped när barnet är 4 år. Taltest görs på BVC och vid ett visst antal fel så erbjuds remiss till logoped efter ett hörseltest.  Även om föräldrarna är oroliga och det ts skriver att utomstående har svårt att förstå barnet tycker jag indikerar en remiss till logoped samt till hörseltest. Bättre kontrollera det tidigare än att ha fortsatta problem högre upp i åldern. En logoped brukar kunna hjälpa till väldigt bra med råd och tips. Barn behöver ju inte prata rent i den här åldern men man brukar kunna förstå dem även som utomstående. 

Svar på tråden Uttal hos 4 åring?