Inlägg från: Lightmamman |Visa alla inlägg
  • Lightmamman

Uttal hos 4 åring?

Hej!
    Min dotter blir snart fyra, hon pratar och leker med andra, både barn och vuxna. Vi i familjen förstår det mesta hon säger men det blir ibland svårt för utomstående att förstå henne. Jag påpekade detta på förskolan i våras men då tyckte de inte att det var någon fara. Vi sitter och spalar spel och läser böcker. Tycker det har blivit en liten förbätttring under sommaren, men vissa av hennes jämnåriga pratar rent (jag vet att man inte ska jämföra, men det är svårt att låta bli...). Nu har förskolan kontaktat en logoped, vilket jag är tacksam över. Men självklart blir jag orolig. Nu skulle jag vilja höra om det är fler som har haft samma problem och hur det har gått för er. 
    Mycket tacksam för svar! 

• Svar på tråden Uttal hos 4 åring?
  • Lightmamman

Tack för era svar.
    Håller med att det är skönt att de har tagit tag i problemet. Jag skulle vilja veta hur man kan hjälpa hemma. Min flicka har ganska stor ordförståelse, men säger t istället för k och ibland  även s, i börjag av ord. (tatt=katt, tanna=sanna). Sitter vi och övar, så kan hon säga rätt på vissa ord, men sedan när hon ska använda ordet i meningar och i lek blir det fel igen. Men det är väl att fortsätta och leka och öva så får vi se vad logopeden säger!
    Hoppas det kommer att gå bra för er och oss!

Svar på tråden Uttal hos 4 åring?