• Anonym

Har ens chef tystnadsplikt?

Jag tog semester under 1 vecka för att jag skulle göra en operation. Operationen är helt mitt eget val och jag behövde vara hemma några dagar efter så därför valde jag att ta ut semester. Jag berättade för min chef vad jag skulle göra, men ingen annan på jobbet vet det.

Nu är frågan. Om det visar sig att min chef berättat om operationen på jobbet, vad kan jag göra då? För hon har väl ändå inget rätt att berätta vidare? Eller har hon?

• Svar på tråden Har ens chef tystnadsplikt?
  • Anonym

Nu måste jag göra dig besviken. Din chef har inte tystnadsplikt. Däremot är det ju respektlöst av din chef att berätta vidare saker som du berättar i förtorende om du inte vill det. Helt enkelt så är det en riktigt dålig chef du har om hon berättar om din operation för dina kollegor.

• LinneaJosie
    Anonym skrev 2011-09-24 09:54:51 följande:
    Nu måste jag göra dig besviken. Din chef har inte tystnadsplikt. Däremot är det ju respektlöst av din chef att berätta vidare saker som du berättar i förtorende om du inte vill det. Helt enkelt så är det en riktigt dålig chef du har om hon berättar om din operation för dina kollegor.
    Jag tror att du har fel. Jag har för mig att chefen inte har rätt att röja "känsliga" uppgifter om en medarbetare. Dit borde operationen kunna räknas.
  • LinneaJosie

Uppgifter om hälsa verkar fall under personuppgiftslagen, och det är den som chefen bryter mot om hon röjer uppgifter om TS hälsa.

• Alven

Chefen får inte röja känsliga uppgifter om sina anställda. Om man känner att det är ett gränsfall om det är "känsligt" eller inte så säger man till chefen att inte berätta för övriga anställda, och då ska chefen vara tyst.

• leia83

Detta har jag faktiskt kollat upp. Min chef påstår att han inte har tystnads plikt och går och berättar känsliga saker om sina arbetstagare hej vilt. Jag ringde facket och vist har han tystnadsplikt. Nu har han fått en varning.

Svar på tråden Har ens chef tystnadsplikt?