• susku

Lång och smal bebis... fler?

Minya har varit lång och smal nästan hela tiden, men nu märks det ordentligt!
    Hon är nu 70.5cm och väger endast 7130gram. Hon är 5månader idag.
    Bvc tanten sa nu att jag måste börja ge Minya gröt 2ggr per dag och blanda i olja/smör i hennes mat. Ska gå till bvc varannan vecka för att se om vikten ökar. Om inte vikten börjar öka bättre snart då blir det sond sa hon...

Finns det fler med långa och smala bebisar?? Hur gör ni för att få era småttingar att öka i vikt?

Kramar///susku

• Svar på tråden Lång och smal bebis... fler?
  • Moster

Vi har en ettåring hemma som är 74 cm och väger 8.5 kg.

• lupus

Vår son är också ganska lång och smal. När han var 13 månader (för en månad sedan) var han 83,5 cm och vägde 10,5 kg.

• kengru

Min son är 13 månader (korrigerad ålder 9 månader) han är 75 cm lång o väger 7800g sen i juli, vi har fått recept på duocal från vår dietist, så nu får vi se om det hjälper. Men han är en pigg o kry pojke som annars utvecklas som han ska så jag som mamma ser inte att det är ett problem, tycker bara att det är jobbigt med bvc och läkare som tjatar om viktkurvor hela tiden.

• Madelen84

Jag har alltid tyckt att Emil vart lång-smal också, han ligger ett streck under i viktkurvan och ett streck över i längdkurvan om du förstår.
    Läkarn och bm sa olika när jag var lite orolig för vikten.
    Bm sa att jag skulle blanda smör i maten och vällingen medans läkaren sa att det inte var någon som hellst fara så länge han är pigg och glad.

• kengru

Flytande margarin har jag fått som råd att ge, innan vi fick duocalen, tydligen ska olja också vara bra om man vill att barnet ska gå upp lite.

• aug baby

på sista kontrollen på bvc var min flicka 4 mån och en vecka , då var hon 67 lång o vägde6610, hon är jättellång min bebis fattar ´jag det som, men hennes pappa är jättelång och smal, men konstigt är det väl inte? sondmata??

• Eliin

Min dotter va 70 cm lång på 6.månaderskollen och vägde 7830 gram. Hon är så himla aktiv så hon gör av med mycket. Men jag har aldrig fått höra något negativt om vikt. Tycker det låter helt sjukt att de föreslagit sond. Min dotter vägde "bara" 7280 gram på 5 månaderskollen och va 68 cm lång.

• Felixxmor

Här e en till med en lång och ståtlig son

Han väger 7140gram och e 71 cm lång.
    Han e snart 7 månader.

Förra månaden växte han FYRA cm!!!! Då kan han ju inte växa så mycket på bredden ju, ett håll i taget
    Vårt BVC har aldrig sagt något om smör i maten. Men hört att många använder det. Vad ska det vara bra för?? För vikten, inget annat eller???

Susku - Hmm, sond verkar vara att ta i. Äter hon som hon brukar så ska det ju inte vara några problem. Felix e 2 månader äldre och väger mindre...
    Hur mycket vägde hon när hon föddes??? Felix vägde 2950gram.
    Felix har alltid legat under kurvan dem har på BVC.

• juni mor

Min gosse var när han föddes 52 cm lång och vägde 3230 gram dvs ganska lång och smal.Fast han har "tjockat" till sig lite på sista tiden. På 6 månaders kollen var han 68 cm lång och 7600 gram och jag har inte gett honom något för att han ska väga mer. Hans far är också lång och ståtlig (194 cm) så det ligger ju i generna .

• A73H

Jag kan nästan lova dig att hon kommer att plana ut i längd! Min minsta vägde 4595 g och var 53 cm lång när hon föddes, om hon skulle ha följt sin kurva som hon hade vid födseln skulle hon idag vid 8 mån vara 11,5 kg tung...och det är hon inte! Hon har vuxit väldigt "ojämnt" både på längd och "bredd" - mellan 3 o 4 månader gjorde hon ett jättehopp på 5,5 cm, men "kompenserade" det med att nästa gång bara ha vuxit 0,5 cm. Nu väger hon 9090 g o är 73 cm lång, fortfarande ganska stor, men inte som när hon föddes. Släng kurvorna och titta istället om din bebis är frisk, glad och nöjd. Då mår hon bra!

• A73H

För övrigt är bvc tanter inget att hänga i julgranen! Du ser själv om din dotter mår bra - med storatjejen var vi på extra viktkontroller typ 100 gånger när hon var runt året tills vi sa STOPP!!!! Inga barn dör av undernäring i Sverige idag - alla växer olika! Snälla, låt sig inte skrämmas!!! Din flicka låter helt normal!!! Sondmatning va?... Toktant!!!!

• Elisa78

Vår son är 3 månader den 5:e januari, är 66 cm och väger 6500 g. Han har vuxit 14 cm på 12 veckor och går upp ca 200 g veckan, men han följer sin kurva ändå.

• Limpis

Vi har en vääääldigt aktiv son här! Han är 7 månader idag och för två veckor sedan var han 70 cm lång och vägde 7500 g. Bvc rekommenderar extra fett i maten men säger också att det inte är ngt att oroa sig för så länge han verkar må bra.

• Viran

Säga att hon kommer att få sond tycker jag låter lite väl drasktiskt!! Det kommer de inte att sätta i först taget...
    Mina tjejer har alltid varit långa och smala. Men sisst hade de inte växt på längden men gått upp bra. Nu väger de 8.8 och 8.6 och är 75,5 långa ca. Och jag tycker att de börjar att bli riktigt knubbiga haha fast inte om man jämför med andra barn..

• mamacita

Vår lilla tjej är också lååång och smal. Hon ska på sin 8 månaders kontroll här efter årsskiftet - skall bli spännande att se hur mycket hon väger och hur lång hon är.
    Hon har fått 2 tsk fett i sin mat ett tag plus att hon nu äter 2 st lagade mål mat om dagen också. Hon gör av med en väldans massa då hon är superaktiv och redan vill gå.

• Pippilångstrump

Det var väl inte så lite?
    Min dotter är 66cm och väger 6915 och för en vecka sedan 400g mindre, (imorogn är hon 5 mån).
    Låter riktigt skumt att hon som borde ligga strax över mittenlinjen på vikten skulle behöva sondmatas, ursäkta mig men din bvc tant verkar inte ha alla skruvar på rätt plats.

• Mammis me Tindra

Hej! min dotter är oxå lång och smal, hon är 1 år och är 81 cm och väger 10,6. Jag tycker att hon äter extremt lite och har begärt hjälp för detta. Men min bvc tant tycker att det är jättebra att hon är "lite för smal", "för då blir hon ju inte fet när hon blir stor".
    Fattar inte hur en som jobbar med barn kan få uttrycka sig så, men men...

Svar på tråden Lång och smal bebis... fler?