Inlägg från: Tonårsmamman1 |Visa alla inlägg
  • Tonårsmamman1

Abort - gör kvinnan rätt om hon behåller barnet mot mannens vilja?

Mirella85 skrev 2011-09-24 20:54:29 följande:
    jag tycker inte det rätt mot barnet att födda det om inte både kvinnan o mannen är överens om att skaffa ett barn..
    vist kvinnan har ingen skyldighet att göra abort om mannen inte vill ha barnet men tycker inte då hon kan kräva något från honom heller. Men som sagt kan tycka det är ego när man inte tänker på barnets bästa.

hur snällt är det nej din far ville inte bli pappa så därför har ni ingen kontakt el relation. Jag valde att födda upp dig ensam.    
    Men det scenariot kan ju inträffa efter födelsen också, att pappan drar.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (Biskvi) skrev 2011-09-24 22:20:21 följande:
    Jag kan inte svara på de alternativen.

Jag anser att en man i en fast relation som gått med på att skaffa barn inte borde ha så mycket att säga till om när kvinnan blir gravid, då har hon all rätt enligt mig att behålla även om han ångrar sig.

Om mannen däremot aldrig har gått med på barn så tycker jag att kvinnan är hänsynslös och dum mot både barnet och mannen om hon föder det.
    Men ligger det inte i mannens intresse att skydda sig om han inte vill ha barn? Kvinnan har väl inget ansvar över hans sexualitet, det ansvaret har han. 
  • Tonårsmamman1
    Anonym (Biskvi) skrev 2011-09-24 22:36:09 följande:
    Jag anser inte att det ligger i kvinnans eller barnets intresse heller att det sätts barn till världen som inte har en samarbetsvillig pappa.

Bara trådarna här i forumet borde bevisa det hundra gånger om för vem som helst att något av det dummaste en kvinna kan göra i sitt liv är att kedja fast sig vid en värdelös karl som ändå i slutänden ska styra och ställa med hennes liv och hennes barn i närmare 20 år, och det är barnen som förlorar mest på det.
    Det är väl klart att man vill att alla barn ska vara älskade och efterlängtade av både sin mamma och pappa. Men man kan aldrig tvinga en kvinna att göra abort för att mannen är värdelös.
    Dessutom så föds många barn av föräldrar om vill ha barn, och sedan efter skilsmässan så blir både mamman och pappan som hund och katt. 
    Nu gällde ju TS om mannen skulle ha något att säga till om angående abort, och det kan han inte eftersom det är kvinnans kropp och hon bestämmer över den. Mannen har sitt val innan samlaget.
  • Tonårsmamman1
    Ruby01 skrev 2011-09-25 11:33:02 följande:
    Jag tycker inte det har att göra med om mannen får vara med och bestämma eller inte, jag tycker att om mannen vill ha barnet och kvinnan inte så ska det inte bli abort heller, det är ju hans barn med!!
    Jag tycker inte kvinnan har rätt till sin kropp i det fallet om hon vill göra abort och mannen inte, för det handlar om ett barn, som inte har bett om att bli till, men som, om det fick födas och bli vuxet, antagligen skulle bett om att få leva!!! 
    Varför ska mannen tvinga kvinnan att behålla barnet? Om en man vill ha barn får han skaffa det med en kvinna som vill ha barn. 
  • Tonårsmamman1
    April barn skrev 2011-09-25 11:43:51 följande:
    Men det är ju lite svårt det där, det är ju en självklarhet att en kvinna bestämmer över sin egen kropp. Men lite fel blir det ju när en kvinna kan behålla sitt barn även fast pappa absolut inte vill ha några, men en kvinna kan även döda ett barn även fast det är en pappa som inte vill annat än att få barn, och vem vet han kanske redan är över 40 och detta var lixom sista chansen att få några barn. Men det är en oerhört svår situation Obestämd
    Klart det är en svår situation. Men den kan inte lösas på annat sätt, eftersom det kvinnan som blir gravid och hon bestämmer över sin kropp.
    Män som inte vill ha barn,  kan sterilisera sig, använda skydd eller avstå. 
    Varianten där kvinnan inte vill behålla barnet men mannen vill, så är det klart synd om mannen. Men alternativet att tvinga kvinnan att vara gravid och föda barnet finns inte på kartan.
    En man som så hett önskar ett barn får skaffa en kvinna som vill detsamma. Precis som en kvinna som vill ha barn får skaffa en man som vill barn. De som inte vill ha barn får skydda sig eller avstå sex.  
  • Tonårsmamman1
    Ruby01 skrev 2011-09-25 11:43:06 följande:
    Mannen ska få behålla sitt barn om han vill det på samma sätt som en kvinna får behålla sitt barn om hon vill det. Varför är det så konstigt? Barnet är väl bådas?
    Men mannen äger inte kvinnans kropp, och har ingen rätt att tvinga henne att föda ett barn hon inte vill ha. Den dagen män kan föda barn kan de skaffa hur många barn de vill, men fram till dess bestämmer kvinnan. Orättvist, ja kanske, så är naturen. 

• Tonårsmamman1
    Mirella85 skrev 2011-09-25 12:57:08 följande:
    det klart att det händer det med. ..men jag uppfatta frågan som när pappa vet om att man e gravid och säger att han inte vill ha barnet. Då kan jag tycka det är fel att man väljer att föda upp barnet själv. för då tar du ett barn till värden som inte kommer få en pappa.
    Mena att man ska tänka på barnets bästa.
    då är det väl bättre gå skaffa sig en kar som vill ha barn o vara en far.

Men om mannen nu är så emot barn, varför då ligga med en kvinna utan att skydda sig? Varför ska inte mannen ta ansvar för sin sexualitet själv? Varför ska kvinnan ta det ansvaret?

Då är du emot att ensamstående skaffar barn genom insemination?
  • Tonårsmamman1
    Mirella85 skrev 2011-09-25 14:09:12 följande:
    VA?? vad har nu detta men saken och göra.

då kan man fråga sig varför har Kvinnan oskyddat sex om hon vet att mannen inte vill ha barn?? samma sak

båda har lika stor ansvar tycker jag och därför ska det ta ett gemenstamt beslut om det. För båda hade sex med varandra. 

och som sagt man kan bli gravid fast man har skyddat sig och då tycker jag man pratar med sin parnet om det. Och om nu mannen säger att han inte vill bli förälder just nu så tycker jag man ska respektera det.
    Och tänka på barnets bästa.   

Jag tycker ett barn ska få en pappa och mamma- Ja!
    men att insemination är ett val alla gör själv. Men tycker också då att man ska berätta det för sitt barn.

Kvinnor som har oskyddat sex fast de vet att mannen inte vill ha barn är knäppa - det håller jag med om. Men nu är naturen sådan att det är kvinnan som blir gravid, detta vet mannen om, så om han absolut inte vill ha barn så kan han inte lita på kvinnan utan måste ta detta ansvar själv. 
    Blir det barn fast man använder skydd, så är det kvinnans rätt att bestämma om abort eller inte. Visst kan det tyckas orättvist, men det är hennes kropp.

Detta är ingen lätt fråga, men om du tänker efter så kan det ju inte vara på något annat sätt. 

Och jag tror inte så många män blir ofrivilligt pappor för att kvinnan lurar honom, jag tror att många män ogillar kondom så mycket att de litar på kvinnorna. D v s de tar inte sitt eget ansvar. O man absolut inte vill ha barn så kan man inte nöja sig med att kvinnan säger att hon har skydd, då tar man inte sitt ansvar.
  • Tonårsmamman1
    Mirella85 skrev 2011-09-26 12:59:53 följande:
    det jag menar att båda har lika stor ansvar för att ett barn kommer till värden.
    Men som du säger så klart kvinna är den som får ta beslutet själv om hon vill det.. det är hon som bestämmer över sin kropp helt rätt. Och mannen över sin kropp. har jag inte sagt något om.

Men jag tycker det är fel av kvinnor att behålla barnet mot mannens vilja. Om det nu uppstår att man blivit gravid och det inte var planerat ihop med mannen. 

Jag tycker man ska tänka till en gång extra på barnet innan man födder ett barn som har en pappa som inte vill vara delaktig. bara det jag menar inget annat.

Sen kan det hända mycket där i mellan som gör att det blir så ändå. Som man inte hade tänkt sig så förstår jag det helt och hållet. Varför man är kanske ensam förälder.

Själv har jag ingen anning om var min pappa är för han vill inte veta av mig! Och vist jag har klara mig fint men man undrar alltid varför. Plus man känner sig lite utanför ibland.     

Jag förstår helt och hållet hur du resonerar. I den bästa av världar så föds alla barn önskade av både mamma och pappa.
Svar på tråden Abort - gör kvinnan rätt om hon behåller barnet mot mannens vilja?