• fritzie76

Vågar inte duscha!

Vi har ett problem med vår son som det känns som att vi är ensamma med.....Han vågar inte duscha någon annanstans än hemma och här vill han bara bada. Jag vet inte vad som hänt med han är livrädd och blir hysterisk när vi är bortresta.

Nu skulle vi vilja boka en charterresa nästa år men detta gör att vi tvekar..Hur ska det gå en vecka med främmande dusch??? Många kanske tycker detta låter tramsigt men det är ett stort problem för oss.

Hoppas att någon här kan komma med något råd som kan hjälpa oss..

• Svar på tråden Vågar inte duscha!
  • Wilowa

Gör duschen ont på honom? Vissa kan ha en överdriven känslighet i huden så att det faktiskt gör ont att duscha...det finns ett ord för detta som jag tappat totalt just nu.

• IsDimma

Hur gammal är han? Många barn har perioder då dom ärrädda för saker, duscha bl.a. Det kan mycket välja gått över till dess.

• fritzie76

Nja jag vet inte men han är rädd och försiktig för höga ljud och främmande saker. Har försökt få honom att berättar varför han inte vågar duscha. Efter gymnastiken på skolan vågar han inte heller duscha. Han är 6 år.

• IsDimma
    fritzie76 skrev 2011-09-24 18:38:53 följande:
    Nja jag vet inte men han är rädd och försiktig för höga ljud och främmande saker. Har försökt få honom att berättar varför han inte vågar duscha. Efter gymnastiken på skolan vågar han inte heller duscha. Han är 6 år.
    Jag såg nu i vilken kategori du lagt din tråd (satt i appen nyss och där syns det inte). Min erfarenhet är ju av betydligt yngre barn så tyvärr är jag nog till noll hjälp. 
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Themis

Har han blivit bränd av duschen nånstans undrar man?

En lösning kan i så fall vara att köpa en sån här, förutom att den så cool att vår son som hatade att tvätta håret älskade att duscha så fort den kom i huset:

www.coolstuff.se/LED_Duschhandtag

Kanske löser det problemet, och i värsta fall går den ju även att släpa med på semestern.

Tyvärr kan jag inte fortsätta jobba här- jag är allergisk mot nötter...
  • Wilowa

Perception var ordet jag letade efter. Om din pojk får ont av vattnet så ska du reagera, men om inte så är det säkert en "period" som går över. Barn kan få för sig väldigt mycket och då går det över när de fått tid nog eller blir lurade att glömma sin fixa idé.  

Fast om det bara är duschandet som är ett problem, så borde ni kunna lösa det med typ nån tvättbalja eller hink på semestern.

• nåtkonstigtfintnamn

För att vara ärlig så har jag faktiskt samma problem. Jag är 12 år jag kan duscha hemma men inte på skolan. Jag tror de kan bero på att jag inte tyckte så värst mycket om det när jag var liten. Jag var så rädd att få vatten i ögonen så mamma fick göra duscha mig. När jag sen gick i skolan under er sons ålder så vart jag jätte rädd när jag fick höra om att vi skulle duscha utan någon hjälp och att vi skulle duscha med varandra. Jag kunde ju nämligen inte duscha själv  och jag ville inte visa min kropp för nån annan. Men sen upptäckte jag att de bara var att stå under en dusch men jag var fortfarande rädd för att dom såg min kropp så jag ville helst inte. Under de två första åren gick mini ettor ettor och tvåor i samma klass så dom äldre barnenförsökte ju vara så coola och släcka lampan och jag vart livrädd när dom släckte lampan för jag var jätte mörkrädd då. Jag försökte alltid vänta till att duscha sist. Nu förtiden går jag bara och väntar utanför klassrummet på dom andra. De funkade bra för dom brydde sig inte. Tills nu för nu har jag börjat i en ny klass. När jag gör som jag gjorde förut så säger dom alltid att jag är äcklig och säger åt en fröken. Nu låtsas jag vara sjuk nästan varje gympa dag för att jag inte vågar. Jag tror att problemet med dom flesta barn som inte duschar är att dom är rädda för att dom har blivit uppskrämda av något annat som dom kommer ihåg eller så tycker dom inte om att visa sig naken för andra 

• Justin
    Wilowa skrev 2011-09-24 22:18:22 följande:

Perception var ordet jag letade efter. Om din pojk får ont av vattnet så ska du reagera, men om inte så är det säkert en "period" som går över. Barn kan få för sig väldigt mycket och då går det över när de fått tid nog eller blir lurade att glömma sin fixa idé.  

Fast om det bara är duschandet som är ett problem, så borde ni kunna lösa det med typ nån tvättbalja eller hink på semestern.

Barn kan vara rädda för precis vad som helst. Det går nog över!
  • isolande

Fyll en hink med vatten och så får han skopa själv med ett plastglas eller en bunke? Då har han kontroll och vattnet känns "mjukare" än när det kommer ur duschen. Borde funka på chartern också, ni kan säkert låna en hink på hotellet eller köpa i nån liten affär.

Se till att ha "varmt" i duschrummet innan (typ duscha själva, ställ in ett element, kör hårfönen eller sätt på handdukstorken på max) så att han slipper huttra och spänna sig innan han väl skall tvättas.

Låter jobbigt för er lille kille men det går säkert över Glad

• JennyL29

har likadant själv fast min är 9år.

HAn vägrar dusha efter jympan i skolan efter en händelse på hans gamla skola som satt spår, vet ej hur vi ska komma vidare han dushar hemma samma dag men bara hemma och i badhuset omklädngsrum kan han heller inte dusha? vad gör vi åt detta? han vill inte visa sig naken säger han......

• Justin

Fråga om han inte kan få ha badbyxor på sig. Det har de flesta invandrargrabbar!

• Wilowa
    Justin skrev 2015-03-19 15:35:55 följande:
    Barn kan vara rädda för precis vad som helst. Det går nog över!
    Det var väl typ det jag skrev...för nästan fyra år sedan. Obestämd
Svar på tråden Vågar inte duscha!