• fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

• Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???
  • Romantik
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 22:50:16 följande:
    Förvisso, tricksen kan man stryka.. kanske bör vara någon som är kunnig på tricksen om det ska läras in! Har sett flera småbarn rida ponnysar som kan tricks, men då är ju ägaren kunnig också! Åh, måste hitta klippet på tal om ingenting..
    Bl.a denna:

">

" target="_blank">

bedårande! :D 
    Förvisso. Men flickan har inte hjälm på sig framför en stegrande häst och det ser ut som hon rider i cykelhjälm. Med risk för att låta "tråååkig" vet jag inte hur bedårande jag tycker det är. Speciellt med tanke på den begränsade kunskap TS verkar ha ska det INTE promotas att sånt där är okej, enligt min åsikt.
  • alifewithoutme
    Myrizz skrev 2011-09-24 22:49:08 följande:
    För det första skulle jag råda dig att ha hästarna inhyrd hos någon. 
    Precis, håller med..

TS:
    visst kan ni ha eget, men för ponnyernas bästa så ha dom inhyrda i ett stall i början tills ni som ägaren har LÄRT er att hantera ponnyserna och vet allt till 100% hur man tar hand om dom. Du vill ha massa tips, råd och hjälp och det ska du som TS ha eloge för istället för att bara försöka och experimentera! Men tro mig, du kommer vara ännu mer tacksammare om du får hjälp från grund o botten! Om ni nu måste ha ponnyerna hemma hos er, så kolla jordbruksverkets hemsida och fixa ett bra lösdrift dit dom kan gå in och få ligga på halm om de nu vill det. Hör även med ridskolan om de vet någon tjej som för en liten summa, eller om hon har vikten o.s.v, kan hjälpa er med dom så både du och dina barn kan få en bra start med dom! 
  • Litet My
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 22:43:49 följande:
    Fast hur snällt är det på en skala mellan ett och tio för deras ryggar? Nja, jag tycker att shettiar är till de som väger max 45-50...
    Håller med, och helst ännu mindre om hästen inte är i full kondition eller ryttaren är nybörjare vilket ju blir jobbigare för hästen jämfört med en erfaren ryttare som "sitter still" och rider hästen i rätt form.
  • Mabaja

Hästarna måste ju ha STALLMÖJLIGHETER. Börja bygga ett sånt. Hästarna kan ju inte vara ute om de är sjuka t.ex.

Och NEJ du ska inte rida på shettisarna. Nog för att de är starka men tänk på deras ryggar, ben, leder. Ja tänk på hästarna.

• alifewithoutme
    Romantik skrev 2011-09-24 22:55:19 följande:
    Förvisso. Men flickan har inte hjälm på sig framför en stegrande häst och det ser ut som hon rider i cykelhjälm. Med risk för att låta "tråååkig" vet jag inte hur bedårande jag tycker det är. Speciellt med tanke på den begränsade kunskap TS verkar ha ska det INTE promotas att sånt där är okej, enligt min åsikt.
    Läste du vad jag skrev innan jag skickade klippet? 
    Nej, jag vet att hon inte har hjälm, vad ska jag göra? Slå till mamman/pappan som filmade? Uppenbarligen får man hoppas på att TS har hjälmtvång på sina barn..  
  • Lindreas
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 22:50:16 följande:
    Förvisso, tricksen kan man stryka.. kanske bör vara någon som är kunnig på tricksen om det ska läras in! Har sett flera småbarn rida ponnysar som kan tricks, men då är ju ägaren kunnig också! Åh, måste hitta klippet på tal om ingenting..
    Bl.a denna:

">

" target="_blank">

bedårande! :D 
    Jag tyckte inte det var så bedårande faktiskt... Ungen står framför en stegrande häst, med andra lösa hästar i bakgrunden, utan hjälm...
  • alifewithoutme
    Lilla My21 skrev 2011-09-24 23:00:36 följande:
    Håller med, och helst ännu mindre om hästen inte är i full kondition eller ryttaren är nybörjare vilket ju blir jobbigare för hästen jämfört med en erfaren ryttare som "sitter still" och rider hästen i rätt form.
    Fast om hästen är i dålig kondis så ska man helst ha någon som kan sitta still och rida rätt än någn nybörjare på, det är snällare för deras ryggar ändå :)
  • Ökänd
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:40:23 följande:
    Någon gång ska man väl börja lära sig ? Har ju varit med barnen i stallet x antal år men anser mig själv som okunnig Mat vitaminer o hus är det jag undrar mest över ?

Blir fan illamående. Skaffa dit en HÄSTKUNNIG person som kan hjälpa dig med allt du behöver lära dig de första åren annars är ni dömda att misslyckas. Jag hoppas det finns vindskydd i hagen? Allt annat är olaglig om det ska gå på lösdrift.

Krengt och på hoppad
  • alifewithoutme
    Lindreas skrev 2011-09-24 23:02:47 följande:
    Jag tyckte inte det var så bedårande faktiskt... Ungen står framför en stegrande häst, med andra lösa hästar i bakgrunden, utan hjälm...
    Som om de inte kunde ha koll på de andra hästarna? Tyvärr, jag har sett värre.. som småbarn som får en stor quarterhäst på sig, när barnen i fråga är hjälmlösa. Jämför det med föräldrar som, trots ej använding av hjälm, har koll på de runt omkring. Jisses, lägg in era barn i skumgummi om det nu ska vara så känsligt att flickan står framför en stegrande häst.. 
  • Myrizz
    alifewithoutme skrev 2011-09-24 22:55:27 följande:
    Precis, håller med..

TS:
    visst kan ni ha eget, men för ponnyernas bästa så ha dom inhyrda i ett stall i början tills ni som ägaren har LÄRT er att hantera ponnyserna och vet allt till 100% hur man tar hand om dom. Du vill ha massa tips, råd och hjälp och det ska du som TS ha eloge för istället för att bara försöka och experimentera! Men tro mig, du kommer vara ännu mer tacksammare om du får hjälp från grund o botten! Om ni nu måste ha ponnyerna hemma hos er, så kolla jordbruksverkets hemsida och fixa ett bra lösdrift dit dom kan gå in och få ligga på halm om de nu vill det. Hör även med ridskolan om de vet någon tjej som för en liten summa, eller om hon har vikten o.s.v, kan hjälpa er med dom så både du och dina barn kan få en bra start med dom! 
    Precis så jag tänkte! :)
    Blir en så mkt bättre start både för er och hästarna då tror jag. Så sen när ni börjar känna er varma i kläderna kan ni ta hem dom.
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???