• TeamTss

Han är ute på foder & jag går sönder dag för dag!

I somras lämnade jag ut min häst på foder, jag har haft honom i 3 år.
    Jag lämnade bort honom för jag träffade mannen i mitt liv & ville starta ett liv med honom.

Detta innebar att jag flyttade hemifrån, tillsammans med denna mannen.
    Nu har vi en hund, en katt, vi håller en bil & en lägenhet på vår ekonomi.
    Pengar till hästen just nu finns inte.

Hästen har varit borta sedan i Juni 2011 & det går inte en dag utan att jag sitter
    och gråter floder!!!!! Jag vill ta hem min häst IDAG. Kontraktet säger att både jag
    och fodervärden har rätt att bryta kontraktet när som, med en mån uppsägningstid.

Men jag vet ju att jag inte har råd!!!
    Det är 2.800 kr som ska fram varje månad för att hålla hästen, ja, det kanske inte
    är jättemycket pengar, men det är 2.800 kronor som inte finns varje månad!!

Jag har slutat röka, jag tänker på hur jag kör med bilen & bensinkostnader, vi unnar
    oss inte mycket, vi festar inte, dricker inte & han varken röker eller snusar.
    Jag vill sååå gärna ha råd med att ta hem min häst men jag vet inte hur jag ska
    lägga om min ekonomi..

Det är kanske inte någon mening att ta hem honom nu lagom till vintern..o om inte till våren så
    vill jag i alla fall ha råd med att ha hem honom i Juni, när kontraktet går ut, jag vill inte behöva
    förlänga det ett år till!!!

Snälla, någon som kan hjälpa mig hur jag kan vrida & vända på ekonomin så jag kan ta hem min finaste prins?!?!! Jag orkar inte detta! Det enda jag kan komma på som skulle dra in pengar
    är att sälja bilen, men det är ju inget alternativ..det är ju bara snabba pengar, jag behöver ju
    pengar varje månad :( :(

• Svar på tråden Han är ute på foder & jag går sönder dag för dag!
  • TeamTss

Jag har funderat på att börja plugga, för att ta CSN-lån ...enbart för att kunna hålla hästen!!
    Men det är ju inte okej heller, mest en desperat tanke..

• misplacedname

Vad kostar hunden och katten?

• YOUnMe

Jobbar ni båda två? Annars är ju ett extrajobb/jobb något att börja söka för att dra in extra pengar. Ta vad som  helst som genererar pengar!
    Lättare än att försöka dra ner på en redan tajt budget.  

Bor ni dyrt? Kan ni flytta till en mindre eller en billigare lägenhet? Har ni massa prenumerationer på tidningar eller andra dyra abonnemang som telefon eller internet? Kanskr går det att hitta billigare alternativ på dessa eller kanske t.o.m skippa något beroende på vad du/ni prioriterar.

• YOUnMe
    misplacedname skrev 2011-09-25 11:00:06 följande:
    Nu finns det en risk att jag missförstår dig men har man skaffat en hund eller katt så har man ett ansvar emot dem som allt annat. Dem är ingen slit och släng vara som man kan "kasta" bort bara för att man vill lägga pengarna på annat ( i detta fall ej livsnödvändigt).
  • Sensitive

Du kanske kan skaffa en halvfodervärd som kan dela vissa kostnader med dig :) Så kan du ta hem hästen samtidigt som du får avlastning några dagar i veckan till studier :)

• MåsteHittaPåNågot

Ts, jag läser på din presentation att ni dessutom försöker skaffa barn, tro mig, du lär behöva betydligt mer pengar än 2800 kr då om du både ska ta hem hästen och försörja ett barn.

Men se över alla kostnader, vilka är nödvändiga? Tidningar/abbonemang som går att säga upp? Billigare tv utbud? Internet? Köp billigare mat, börja planera så att ni veckohandlar och ev minskar onödiga köp. Kan ni flytta till billigare lägenhet? Det uppenbara, skaffa jobb om du inte har,sök allt, gå runt på företag och visa upp att du finns. Sök extrajobb om du redan har ett jobb.

• TeamTss
    misplacedname skrev 2011-09-25 11:00:06 följande:
    Katten kostar inte mycket, vi har inte försäkrat honom ännu. Vi har haft honom i snart en vecka, så hittills är det mat & avmaskning som ska göras, ska kolla om han ska vaccineras också. Det är en innekatt.

Hunden kostar oss nog 250 - 300 kr i månaden med mat & försäkring, betalar försäkringen en gång om året, ca 1300 kr. Och någon leksak då & då.

Hunden är dock ingenting jag gör mig av med, det är hunden & hästen som är prio ett hos mig. Då kämpar jag hellre lite extra för att kunna ha dem båda två.
  • TeamTss
    YOUnMe skrev 2011-09-25 11:11:07 följande:
    Jobbar ni båda två? Annars är ju ett extrajobb/jobb något att börja söka för att dra in extra pengar. Ta vad som  helst som genererar pengar!
    Lättare än att försöka dra ner på en redan tajt budget.  

Bor ni dyrt? Kan ni flytta till en mindre eller en billigare lägenhet? Har ni massa prenumerationer på tidningar eller andra dyra abonnemang som telefon eller internet? Kanskr går det att hitta billigare alternativ på dessa eller kanske t.o.m skippa något beroende på vad du/ni prioriterar.
    Ja vi jobbar båda två, dock jobbar min man inte mycket mer än 2 - 3 nätter/vecka, krogjobb.
    Jag är inom kommunen, barnomsorgen på timmar & får en hel del timmar, många 40-50-timmarsveckor.

Vi bor inte så dyrt, vi betalar 4700 för 67 kvm ca 15 km utanför stan.
    Vi har en prenumeration på dagstidningen, den kostar 99 kr månaden.
    Vi funderar på att göra oss av med TVn, vi tittar inte på TV så pass att vi tycker TVlicens-avgiften är värd 500 kronor varje kvartal.

Telefonerna kostar oss ca 300 kr tillsammans varje månad.

Vi har inte mycket, det är 6 månader sedan vi flyttade ihop, då flyttade jag alltså hemifrån för första gången så jag har inte velat smälla pengar till höger & vänster, jag är väldigt försiktig med pengar.

Och så vill jag ju hålla i pengarna så mycket som möjligt för "tänk om..." bilen går sönder, djuren blir sjuka eller hästen måste komma hem t.ex.
  • TeamTss
    YOUnMe skrev 2011-09-25 11:13:42 följande:
    Nu finns det en risk att jag missförstår dig men har man skaffat en hund eller katt så har man ett ansvar emot dem som allt annat. Dem är ingen slit och släng vara som man kan "kasta" bort bara för att man vill lägga pengarna på annat ( i detta fall ej livsnödvändigt).
    Jag håller lite med dig, jag har valt att skaffa hund & katt för jag trivs med dessa djuren.
    Katt skaffade vi för jag har alltid levt med katt, en katt kostar ingenting. Inte ens på ett år kostar en katt så mycket.
    Dock kostar ju hunden mer, men han är min bästa vän, efter hästen. Jag gör mig hellre av med min man än med hunden ;) Nej, hunden ska ingenstans!
  • TeamTss
    Sensitive skrev 2011-09-25 11:17:00 följande:
    Du kanske kan skaffa en halvfodervärd som kan dela vissa kostnader med dig :) Så kan du ta hem hästen samtidigt som du får avlastning några dagar i veckan till studier :)
    Hur fungerar det med halvfodervärd?
    Kan jag ha hästen uppstallad där jag vill ha honom uppstallad då?
    Det är väl ungefär som en medryttare, fast denne betalar lite mer & ansvarar för lite mer?
Svar på tråden Han är ute på foder & jag går sönder dag för dag!