Inlägg från: Annam85 |Visa alla inlägg
  • Annam85

Juni-barn

Hej på er!
    Hoppar också in i junitråden med BF 9/6, är i vecka 4+0 nu, tror jag! =)
     Hoppas det lilla i magen bestämmer sig för att stanna tills dess. Förra grav slutade i ett MA som upptäcktes i v 9 så är jätteglad för att vi återigen fått ett plus, men samtidigt orolig, och känns nästan sm man springer och kollar hela tiden så där inte kommit något...  Lite psykiskt påfrestande om inte annat...

Inte så mycket symptom ännu, mer än otrolig trötthet och tvungen att sova middag för att orka vara uppe en stund på kvällen... =)

Är 26 år, väntar första barnet och bor strax söder om jönköping.

• Annam85

Bokat tid för inskrivning idag. Lite pirrigt... men känns bra. Hoppar över hälsosamtalet då det känns alldeles nyligen(slutet av maj) jag var på det och inget som ändrat sig sedan dess.
    Men glömde fråga BM en sak så nu frågar jag er om era bästa tips mot illamående?!! Är inte så jag måste kasta mig över toan var femte minut, utan mest en jobbig, ihållande obehaskänsla av illamående och noll aptit.

• Annam85

Troligen fått mitt andra raka missfall. Blir till att ev vara hemma imorgon och ringa KK för en akut tid...

• Annam85

Upptäckte tidigare idag att jag blött en del... Inga jättemängder och inga klumpar och inte heller några kramper imagen, men känns allt för likt mitt tidigare missfall. Det började också med småblödningar kring denna tid...
    Dessutom är illamåendet visst puteväck när jag tänker efter. Mått pyton hela förra vecka och fram tills i em....

• Annam85

Var också inne för VUL idag, läkaren hittade tillslut någonting litet litet i hinnsäcken och kanske kanske kanske kunde det finnas en liten prick som antydde en viss cirkulation där, men han kunde inget säkert säga. Fick ingen positiv känsla av honom alls och han kunde inte säga så mycket mer än att jag ska komma in igen om en vecka...kan vara ok eller ett nytt mf/ma på g....
    De brunaktiga blödningarna/flytningarna är alldeles för likt mitt ma i juni för att jag ska våga hoppas.

• Annam85

illamående är värdelöst, orkar ju inte göra nåt pga det...

• Annam85

Jag mår bara fruktansvärt väldigt illa, kräks inte(iaf än så länge), Men det är jobbigt och håller i sig från morgon till kväll, ingen aptit och det mesta ger kväljningskänsla, ännu jobbigare när man har ett arbete där man inte kan gå ifrån och förväntas vara glad och trevlig hela tiden...

Kan man ändå få ex Lergigan?!

Testat Postafen tabl förra veckan, men tyckte inte de hjälpte de minsta.... Tänkte jag ska försöka hålla ut fram tills nästa vecka när vi får veta resultatet på nästa VUL innan jag ringer BM...

• Annam85

Man ska aldrig ta ut något i förskott....

Var på VUL idag pga en vecka med avvikande flytningar och en ch annan blodblandad sådan. Var inställd på att få med mig tabl hem och hela faderullan, MEN på bilden syntes en till synes frisk liten krabat med starkt tickande hjärta. Enligt läkaren 7+0, vilket jag tror kan stämma rätt så bra.

Faran är väl inte över och är ffa så tidigt i grav att det fortfarande kan hända saker. Men just nu lever det där inne och mår bra och förklaring till varför det varit som det varit kunde han inte säga... . =)

• Annam85

Fått lergigan idag så nu håller jag tummarna för att jag mår lite bättre snart...

• Annam85

Ska titta efter mammabyxor imorgon... Även om magen mest känns jättesvullen och inte är speciellt stor än så sitter byxorna åt, ffa när man sitter ner och är obehagligt....

• Annam85

Jag bor också kring smålandstrakten.... =)
    Illamåendet idag har varit jobbigt, men genomlidbart. Illamåendet gör att jag påminns hela tiden om graviditeten, men hur blir det när symtomen börjar trappa av...? Kommer bli och vara jättenojjig....
    Ny jobbvecka framför mig, sen till helgen planerar vi göra bebis officiell för våra familjer på fars dag..! Kommer bli jättebra och fortsätter magen svullna och växa i denna takt kommer det snart vara svårt att dölja längre.
    Väntar dock ytterligare ett par veckor innan jag kommer prata öppet om det med kollegorna...chefen vet heller inget än, men behöver nog snart få en förklaring till min trötthet snart... är inte riktigt som "vanligt" om man säger så...

• Annam85

Var i Ullared för någon vecka sedan och hade hoppats på att hitta mycket fint på mammaavd. Tyvärr hittade jag itne alls så mycket som jag hade tänkt... tyckte det var rysligt dåligt utbud av byxor ex... kanske jag som tittade på fel ställen?! Hade inte så mycket tålamod med illamåendet som var mitt sällskap den fm.... =)
    Dock hittade jag mycket "vanliga" kläder! En tunika, kofta, tröja(modell större dock=) samt då ett par mysbyxor, jättefina, från mammaavd och en matchande jacka till dem och "akta magen" t-shirt" =)

MEN till våren! Dåni! Då kommer jag och mannen åka dit och shoppa big time på barn avd! Såååååå mycket fina grejer de har!! Och betydligt billigare än på andra ställen också!! =)

• Annam85

9+5 idag och dags för inskrivning!! Lite nervös är jag allt... skönt att sambon också ska följa med! Inskrivningen har varit en stor målstolpe denna grav., då jag fick avboka den förra gången och med mina småblödningar i början av denna har jag bara velat komma framåt i veckorna så fort som möjligt.

Men är positiv nervositet såklart också! Ska bli spännande! Mest orolig för att sockervärdet ska vara åt skogen för jag VÄGRAR göra en ny glukosbelastning( gjort en som lab uppgift under utbildn.) Mådde pyton, och då var jag ju inte ens gravid! Med det här illamåendet vet jag att glukosen kommer komma upp lika fort den kommer ner =)

I helgen ska vi berätta för våra familjer om skatten i magen! Både blivande morfar och farfar kommer få passande farsdag presenter. =) Min pappa ska bla få två sagoböcker tillsammans med ett kort där jag skrivit : Grattis på farsdag blivande morfar!  Dax att börja träna nu så du är redo till sommaren 2012!! Vet att han kommer bli väldigt glad. Är så kul med presenter och speciellt överraskningar!

• Annam85
    Pinkflower880 skrev 2011-11-13 20:06:29 följande:
    Har ikväll invigt mina mamma-mysbyxor... Köpta i Ullared. Kan verkligen rekommenderas. Så mjuka... :)
    Har också på mig dem ( om det nu är samma...) HeLT LJUVLIGT sköna och inte sitter de åt någonstans heller! ;)
  • Annam85

Egentligen säger illamåendet och kroppen ifrån, men ska trotsa den och ge mig ut på en kort  promenad i solskenet. Verkar vara jätteskönt ute, trots det vill man bara ligga  i soffan och itne göra någonting alls. nej ut ska jag! (Magen behöver rörelse om inte annat....! )Hoppas ni alla får en bra dag! Kram

• Annam85
    fröken01 skrev 2011-11-16 17:50:32 följande:
    Pio, skönt att du är nöjd med din BM!

Jag hade lite för högt blodtryck, det känns inte alls bra! Lite stressigt just nu med utvecklingssamtal och vår flytt. Eftersom vi har många med diabetes i familjen och mitt BMI ligger på 30, ska jag göra en sockerbelastning om två veckor. Någon här som gjort det någon gång? Tar ju 2.5 h!!!
    Utfört belastningarna många många ggr(jobbar på lab), men bara gjort den en gång själv för länge sen....=)
     Tar en stund, ja, men ta med en bra bok/tidning och njut av en lugn stund! Oftast går det även bra att få ligga och vila och kanske sova igenom väntetiden....=)
  • Annam85

Går in i vecka 12 idag. Tror illamåendet har börjat lätta lite så länge jag ser till att äta något minst varannan timme =) Magen fortfarande katastrof men är väl bara att gill läget?
    Än så länge syns inte amgen mer än bara ffa på eftermiddagen och kvällen och iom att magen funkar lite sisådär ser det emellanåt ut som en fotboll under tröjan, sen på morgonen är den inte alls lika framträdande igen...

Litet problem det dära faktiskt... I veckan ska jag iväg med jobbet på utbildning och julbord. Dvs kan inte gömma mig i jobbarkläderna och en fotbolls mage är inte lätt att dölja under vanliga kläder. Har inte bestäömt än om jag vill göra det officiellt på jobbet än...
    Hur har ni gjort?! Har ni börjat berätta för era kollegor,chefer m.m???
    känns som det fortfarande än en rätt bra bit kvar av graviditeten och så mycket som kan hända ino de närmaste veckorna...

• Annam85

Fick en extrakoll på liten idag... =) Men var inte alltför roligt innan dess. Hade en mindre blödning(ganska pytteliten eg.) igår och det i kombination med att illamåendet tycks lättat avsevärt de senaste dagarna och med erfarenhet av tidigare missfall gjorde det mig väldigt väldigt orolig. Typ inte sovit nåt natten till i dag....
    Fick en akut tid på KK på fm och både VUL och UL gjordes. ALLT såg bra ut! =) Hjärtat tickade på för fullt och liten ville inte alls ligga stilla för att kunna mätas. Var många tårar som fälldes under det läkarbesöket när all oro bara släppte.... Usch för den denna oro!  

Vi har bestämt att hoppa över KUB, men ska göra RUL 12/1, är då i vecka 19(ca) om jag inte har helt fel...

• Annam85

Ont bak i bäckenbene/höfterna och misstänker att det är foglossning på g...............

• Annam85
    Hb: Det generella blodvärdet, Dvs halten röda blodkroppar som kan transportera syre, vilket förutsätter att järn finns i dem.
    Järn: Det fria järnet som bl.a de röda blodkropparna använder för att transportera runt syre i kroppen...
    Ferritin: Järnlagret i kroppen, som kroppen norpar från när det fria järnet är slut...

Tre helt skilda saker...men som ändå hänger ihop.

Fyrklöver81: Det beror nog lite på hur ditt Ferritin ligger. Järnet är ju något för lågt och ditt blodvärde är inte superhögt. Risken är ju att du kommer dippa i Hb längre fram i grav.
    Jag hade nog iaf ätit vanliga vitamintabl tills jag fått tag i BM och kunnat fråga henne. Tror gränsen för järnbehandling här är Ferritin under 50 mikrog/L, vet ej om det är olika för olika landsting.

Själv har jag ett Hb på125, Ferritin på 20, så börjar med "de riktiga järntabletterna" dagligen om två veckor...fram tills dess skulle jag fortsätta äta vitaminerna som också innehåller en del järn.
Svar på tråden Juni-barn