Inlägg från: siciliana |Visa alla inlägg
  • siciliana

Juni-barn

Hej! Får man vara med? Har precis plussat och tror att jag ska ha i slutet av juni. Detta blir andra barnet för mig, sonen kommer vara ungefär fem och ett halvt. 

Tycker det känns som första barnet, jag minns inte hur man gör med allt, när ska man tex kontakta mvc och vad får man inte äta?

• siciliana

Fröken01 - Vart går du privat? Jag hör också hemma i denna underbara blåsiga stad! :) 

• siciliana

Har de mödravård där så man kan gå hela graviditeten? Fick du vul av någon särskild anledning eller är det rutin hos honom?

• siciliana

jjohansson- Inget bra tips, men beklagar din kompis!

Virvel - Förstår din oro. Är det utrett varför din dotter föddes förtidigt? Så sorgligt att hon togs ifrån er... 

• siciliana
    Elskling123 skrev 2011-11-28 21:06:07 följande:
    Hejj allihopa! Idag var jag på cub-ul och det gick bra. Men blev väldigt fundersam hur dom räknar graviditets veckor på sjukhuset,nån som kan de där? Jag hade min senaste mens första dag 29 augusti och har 13 dagar mellan ÄL och mens.. Alla sidor jag kollat ska jag vara gravid i vecka 13+0 (gravid vecka 14) men enligt barnmorskan idag sa hon att jag är gravid i v.12+0 ?!? ja har varit på akuten två gånger tidigare och första gången mätte dom och såg mig vara i v.9+2 vilket jag själv oxå trodde.. Men nu sa den här barnmorskan att dom räknat kroppens längd men att hon kollat huvudets storlek.. Jag fattar ingenting :( någon som förstår och kan förklara för mig?? Vore super snällt!!
    Tror också att det kan vara svårt att mäta exakt, eftersom embryot fortfarande är så litet, och huvudet ännu mindre, kan ju nån millimeter hit eller dit göra några dagar hit eller dit. Sen växer de ju tydligen inte exakt lika hela tiden, utan kan göra små växtskutt vad jag har förstått, det tex. då vissa embryon är små för sin tidpunkt vid en mätning och vid nästa mätning har de kommit i kapp sig så att säga. Kan ju vara svårt att mäta exakt på den där gryniga pluttiga bilden med... ;) Tror att det är bra att inte sikta in sig på en exakt dag, det är ju ändå ingen exakt tidpunkt den kommer (förutom vid snitt då), och man får ju ett datum på rul:et, då det antagligen är lättare att mäta eftersom fostret är större, och skillnader spelar "mindre" roll. Härligt att kub gick bra iallafall, grattis! :)
  • siciliana
    JennieJ skrev 2011-12-12 17:55:40 följande:
    Hej tjejer på tal om något helt annat! Man vet att barn kan ibland vara lite slarviga iaf min dotter på 11 verkar ha mycket i huvudet då hon kan gå och typ tappa saker utan att veta om de *typ*. Nu iaf skulle jag kolla i hennes väska efter en lapp med inkallning av pengar till skolfröken och så klart hitta jag inte den i hennes väska utan gick in på hennes rum och kolla övriga väskor. Öppna en hon garanterat glömt att hon hade för ur flög de hundratals äckliga bananflugor då hon så klart glömt en banan i väskan *älskade barn*. SÅ FÖR ATT GÅ TILL FRÅGAN ÄR ATT JAG SÖKER BRA TIPS ATT BLI AV MED DESSA ÄCKLIGA KRYP?
    En deciliter vinäger, en skvätt honung och några droppar yes. Fångade typ femtio flugor på en dag i somras!
  • siciliana

Nu ska jag bli lite bättre på att skriva, inte bara läsa... Oskyldig

Har går snart in i vecka 13, inga känningar alls längre, förutom att jag känner mig så uppblåst.. Tycker det känns lite pinsamt, med tanke på att livmodern bara är ett par centimeter ovanför bäckenet, känner mig bara fet!
    Har sett den lilla fisen på vul, coolt att de redan ser ut som bebisar i miniformat.

Har inte berättat för några om graviditeten än, känner mig lite nervös för reaktionerna, jag pluggar och är färdigutbildad i januari, men tror det blir svårt att få jobb halvvägs in i graviditet. Dessutom har vi nybyggt hus och ett barn till, så jag känner mig lite oansvarig...

Jobbigt för er stackare som har blödningar, men de behöver inte betyda att nåt är fel... Men det kanske är svårt att inte oroa sig ändå...

Lilja och loppan - Läste också att du födde i v 25 förra gången, halkade kanske lite på knapparna... Tungan ute

Hur noga är ni med vad ni stoppar i er? Har ätit både lufttorkat kött, ostar och sushi... Tänkte ta denna graviditeten lite avslappnat...

• siciliana

Jag gillar inte heller pampers. Det innersta lagret bestod av ett nät som liksom klistrade fast sig på sonen rumpa, kändes hemskt att dra loss en fastsittande blöja från en röd stjärt! Libero är bra men dyra, Willys egna använde vi, superabsorberande och billiga. Jag tror att det har mycket med kön och babyns kroppsform att göra om de känns bra.

Någon som ska ha en Urban jungle? Eller är de ute nu? Funderar på att beställa från utlandet... Någon som vet nån bra deal?

• siciliana
    Sweet life skrev 2012-01-12 10:11:03 följande:
    en tung sten faller från min axel n när jag trycker på sänd i mailen och hemtentan för höstterminens sista kurs åker iväg till läraren.. UNDERBART! men nu kommer väl tiden till måndagens  RUL gå ännu saktare?

Underbar känsla, eller hur! Har haft opponering på c-uppsatsen idag, men nästa vecka börjar vårens kurser så tiden kommer nog gå fort till vårat ful ändå!
  • siciliana

Lyllos alla som har RUL! Själv får jag vacker vänta till nästa onsdag, borde väl vara bland de sista RUL. Många pojkar verkar det vara, tror det blir det här också, fast vi ska inte kolla. I min stad föds det väldigt mycket mer pojkar än flickor, det ligger någonstans mellan 70-30 och 80-20, så det kanske är samma som i gruppen?

Vi har inte börjat handla än, eller tja, jag köpte en body i somras, men dt var ju redan innan... Flört
    Har kvar en del grejer från sonen, som balja, säng, bilstol. De tråkiga grejerna, men allt roligt som kläder och vagn ska vi köpa. 

Tänkte låna min syrras bugaboo och använda liggdelen, och sedan när det bli dags för sittdel tänkte jag köpa en urban jungle. Jag ville haft en uj till sonen, men snålade och köpte en quinny freestyle, men denna gången SKA jag ha urban. Men om jag lånar syrans ett tag slipper jag iallafall köpa liggdelen.

Jag har tjatat lite på sambon att vi ska kolla könet, men han vill inte. Jag vill egentligen också att det ska vara en överraskning, men skulle vilja åka på molo lagerutförsäljning i maj och köpa massa fint till bebben. Så jag har hotat med att jag måste köpa dubbelt om vi inte tar reda på könet, men han vägrar ändå. Kanske lika bra för plånboken...Tungan ute

• siciliana

Går det inte att citera på telefonen?

Hursomhelst, utförsäljningen är i Köpenhamns frihamn, två gången om året. Slutet av maj och slutet av november. De brukar meddela ungefär en vecka innan det är dags och så brukar det vara ons-sön har jag för mig. Underbar händelse!!

• siciliana

Det är ju smidigt såklart! Men det brukar vara jag i kompiskretsen som är drivande på att åka, så annars blir det nog inget! :)

Sen beror det ju mycket på hur graviditeten är med, om man orkar. Förra gången var jag pigg, frisk och utan åkommor, och hittills har det inte kommit några besvär så kanske! :D
    Behöver ju inte vara där onsdag morgon... ;)

• siciliana

Vad säger du, tält? Nä det visste jag inte! Tack så mycket, fast halva glädjen är ju att gå där och klämma på grejerna och hitta fynden. :)
    Man är ju olika, och jag har svårt att hålla mig hemma, tänker att det går att föda barn på de flesta ställen. Hade en långdragen förlossning och gick över tiden med sonen, och inbillar mig att det blir samma igen, men det kan man ju aldrig veta iofs. Blir länge att hålla sig runt hemstaden en månad före och tre veckor efter bf. Då kan man snacka om att dagarna känns som veckor. Jaja, den som lever får se (om det blir av)! :)

• siciliana

Min bebis hickar! Första gången jag känner att den gör det, och första gången jag kan känna utanpå! Skit att inte sambon är hemma. Vilken känsla det är!

• siciliana

Måste bara skriva, när vi ändå är inne på förlossningssnack. Mitt bästa tips är att ta med oparfymerade våtservetter till bb. Första gången man ska göra tvåan efter en halvjobbig förlossning tyckte iallafall jag var väldigt nervöst. Trodde det skulle kännas som om underlivet skulle gå sönder och inälvorna trilla ut. Men en dos laktulos, hålla emot med våtservetter mot mellangården, och torka med våtservetter efteråt, gjorde underverk för mig. Snällt och svalt. Jag var så lättad efteråt att jag grät!

• siciliana

Zvartaliljan-vilken otur du verkar ha!
    Jag lyckades nog få med mig rätt sort då, för jag sprack både utvändigt och invändigt, men för mig var våtservetterna guld värda veckor efter!

Svar på tråden Juni-barn