Inlägg från: Tess1979 |Visa alla inlägg
  • Tess1979

Juni-barn

Hejsan!
    Jag hoppar också in här. Plussade den 4 okt på BIM+1, så enligt min beräkning bf är 10 juni. Jag går in i ny vecka på måndagar, så idag söndag är jag i v.6+6. Det blir mitt andra barn, har en dotter som är 15 mån. Hon kommer att fylla 2 år i Juli då bebisen kommit Det är en planera graviditet, det tog sig på tredje försöket efter att jag slutat ta minipillren.

Jag är en av dom som inte trivs med att vara gravid... så jag känner lite att jag vill få det bortgjort Att få en liten bebis är ju bara för underbart, så det ser jag mycket fram emot!! Har trivts så himla bra med att vara mammaledig! Men själva graviditeten trivdes jag inte alls med. Hade svårt att se det positiva när man hela tiden hade massa krämpor. Bävar mig redan nu för hur det ska gå denna gång, när jag redan så här tidigt har en del krämpor (vilket jag inte hade så här tidigt förra gången). Jag har illamående, ömma bröst, är väldigt trött och näsan har redan börjat att krångla med nästäppa... Förra gången hjälpte Postafen, men dom vill inte hjälpa så bra den här gången. Men än så länge har jag inte spytt iaf så jag får väl stå ut och se vart det bär. Förra gången hann jag knappt må illa något innan jag började spy också spydde jag en hel vecka konstant innan jag fick tipset om att prova Postafen. Och då hjälpte dom jättebra! Åt dom tills v.24, försökte sluta några gånger men då började jag kräkas på en gång...

Om tre veckor ska jag börja jobb igen, känns förståss lite jobbigt. Men jag försöker tänka positivt; att jag bara behöver jobba 6 mån innan jag får bli ledig igen

I morgon ska jag ta mig i kragen och ringa MVC, har inte gjort det än. Jag kommer nog att tacka nej till hälsoinformationen, var ju inte så jättelänge sedan jag var senast. Hoppas att jag får samma BM, trivdes bra med henne! Jag ska också säga till om att jag vill göra KUB/NUPP-testet (gjorde det förra gången också), så det inte blir stressigt med tiden den här gången. Det var nästan så jag inte hann få den sist då tiden var på väg att rinna ut, var precis där kring jul. Tror det var dagen före julafton t.o.m som jag fick ta blodprovet.. Så det är bäst att säga till i tid denna gång!

Kommer Ni att vela ta redan på könet?? (Lite tidigt att tänka på det kanske?) Alla i min omgivning som har fått/ska få barn har tagit redan på kön, men det gjorde inte jag och kommer inte att vela göra det den här gången heller! Tycker det är en del av spänningen med det hela att inte veta

Oj vilket långt inlägg det blev, hoppas några av er orkade igenom hela iaf

• Tess1979

Nu har jag ringt och bokat tid till mvc för inskrivning. Fick tid den 14 nov, då kommer jag att vara i v.10+0. Jag sa att jag inte ville komma på hälsoinformationen, men det var tydligen något nytt dom börjat med att visa en film om KUB/NUPP-test. Så eftersom jag sa att jag ville göra det testet så fick jag en privat tid (inte i grupp alltså) med min barnmorska, så jag kommer att få se filmen och få lite information av henne. Det blir nästa tisdag den 1 nov.

• Tess1979

Usch jag har inte vågat ställa mig på vågen sedan jag plussade... har säkerligen gått upp nåt kilo redan.. Jag har illamående som ligger och gror hela tiden och måste äta nåt litet typ varannan timme för att överleva, och det är ju inte det mest nyttiga man är sugen på och känner att man kan få i sig..... Förra graviditeten gick jag upp 17 kilo, och har gått ner 14. Så jag har en högre utgångsvikt denna gång, så jag hoppas verkligen inte det blir mer än 17 jag går upp den här gången!!

• Tess1979

Vad äter ni för tillskott?? Jag tar multivitamin och folsyra. Det var dom två tabletterna jag tog förra graviditeten också. Men nu har jag börjat fundera på om man ska ta Omega 3? Jag äter inte speciellt mycket fisk eller andra livsmedel som innehåller Omega 3... Men hur viktigt är det med Omega 3, behöver man ta tillskott eller går det bra utan??

• Tess1979
    Elvis Mamma skrev 2011-10-28 09:39:11 följande:
    Halva min text försvann tydligen. Skrev att jag även skall börja med omega 3 efter att ha varit hos BM på hälsosamtal idag, vill fråga henne om råd först för alla omega 3 får inte ätas av gravida
    Jaha det visste jag inte! Berätta gärna vad hon sa sen!
  • Tess1979
    Elvis Mamma skrev 2011-10-28 09:39:11 följande:
    Halva min text försvann tydligen. Skrev att jag även skall börja med omega 3 efter att ha varit hos BM på hälsosamtal idag, vill fråga henne om råd först för alla omega 3 får inte ätas av gravida
    Vad sa hon?? Jag ska till Ica Maxi idag och såg att deras apotek Cura hade extrapris på Omega3 så jag tänkte jag skulle passa på att köpa. Om det nu är en sort som går bra då vill säga... Pharbio Omega-3 Forte 70% heter den
  • Tess1979
    Frökenfräken82 skrev 2011-10-31 16:26:34 följande:
    Hej på er alla blivande mammor!
    Har läst den här tråden länge men inte kommit mig för att hoppa in själv, men nu gör jag det :).
    Jag är gravid i v 9 (8+5) och längtar så efter att kunna skrika ut till hela världen att det faktiskt är en liten en i magen, att jag inte bara har lagt på mig :).
    Mår ganska så bra jämförelsevis (om jag jämför mig med många här i tråden iallafall) men visst en och annan krämpa :). Brösten är superömma, jag har fått lite finnar i ansiktet (vilket jag inte brukar ha)... kan i och för sig bero på att jag har ätit mer godis än vanligt också ;)...

Det står ju överallt att man ska tänka på vad man äter, inte äta socker och så i onödan. Men är det farligt för barnet om jag äter något sött ett par gånger i veckan?

Har inte tränat lika mycket de senaste veckorna som jag brukat träna tidigare men tänkte ge mig på löpbandet ikväll, kommer nog flåsa värre! Är det fler än jag som blivit väldigt mycket flåsigare än tidigare nu som gravida?
    Det är nog inte farligt för barnet att man äter socker. Jag tror det är så att man börjar småäta mycket (ofta vill säga) och då är det nog bra om man försöker undvika socker eftersom man kan få problem med tänderna. Jag fick problem med inflammerat tandkött förra graviditeten och det är inte roligt... Nu försöker jag ta fluortabletter nångång under dagen och hoppas det ska hjälpa lite, för småäta måste jag göra för att hålla illamåendet borta.
  • Tess1979

Idag har jag varit till MVC och tittat på en film om fosterdiagnostik. Jag tackade ju nej till att gå på hälsoinformationen, men dom ville ändå att jag skulle komma dit och se filmen. Fick även med mig en folder med papper på det som skulle tas upp på hälsoinformationen, samma som jag redan fått under första graviditeten. Bara massa om rökning och alkohol typ. Filmen var iaf bra och kan säkert hjälpa många som inte vet hur dom vill göra i det valet! Jag vet ju redan att jag vill ta CUB-testet så för mig kom det inte så mycket nya tankar kring det.

• Tess1979

Bor i Stockholm; Haninge

Jag går runt och mår lite småilla heeela tiden, men har inte kräkts något än (peppar peppar). Från första dagen illamåendet kom så började jag ta Postafen, för jag var rädd att börja kräkas. Men jag tycker inte att dom hjälper något mot illamåendet men jag vet inte om jag törs sluta ta dom, för då kanske det blir värre?!? Kräktes ju förra graviditeten utan dom....

Svar på tråden Juni-barn