-
-
Jag födde i v 34+4 år 2010. Lördagmorgon kom slemproppen och 16.00 tiden gick fostervattnet hemma hos mina svärföräldrar. 17 tiden på sjukhuset fick jag en kortison spruta. Andra hade de gett 12 h senare men då var hon redan född. Hon andas själv. Så de gick bra! Som tur.JennieJ skrev 2012-03-23 11:23:32 följande:Hej tjejer
Tusen och tusen tack för eran omtanke
Nu är jag hemma och kom hem för ca 1 timme sedan efter 2 nätter på FL
Och idag fyller jag även 32 så de e gott att slippa fira denna dag på sjukhuset =)
Första natten var riktigt hemsk och som jag skrev innan hade jag kraftiga sammandragningar och mvcläkaren mätte att tappen minskat 3 cm från 5 som den var från början.
Allt detta berodde på en ny urinbäckeninflammation
Så inne på FL satte dom dosan på magen för att mätta sammadragningarna och även kolla upp tappen som var 2 cm och dom sa att det var ett kraftigt tryck på den.
Fick även antibiotika direktverkande via drópp pga urinbäckeninflammationen
Fick även Bricanylspruta var 6 timme och till en början blev det bättre och jag skulle redan dagen efter få åka hem men eftersom jag fick massa hjärtklappning och även ojämna hjärtslag på Theodor när dom lyssna på hjärtat fick jag stanna och få en annan medicin som hete Tract eller liknade (minns inte nu) och den funka mycket bättre =)
Så nu är tappen enbart knappa 2 cm men inget tryck och sammandragningarna gör inte ont längre även om dom kommer titt som tätt.
Är ordinerad vila och skulle de göra ont igen skulle jag inte tveka utan åka direkt in för nästa gång berätta dom att dom kanske inte kan bromsa de och då måste jag hinna helst få 2 st Kortison behandlingar på 12 timmar för lungorna om de sker innan vecka 33 om de är efter vecka 33 kommer dom inte försöka stoppa de alls utan då sker de bara.
2-3 dagar före var jag in på sjukhus med högt blodtryck och protein i urinet och ett förhöjt värde som tydde på kommande havandeskapsförgiftning men läkaren skickade hem mig utan blodtrycksmedicin och ringde dagen före fostervattnet gick och frågade hur de går och sa att de räcker med vanlig blodtrycksmätning på rådgivningen på tisdagen. Lördagsöndag natt 01.57 var hon redan född och inget blodtryck hann mätas. -
Nu är jag gravid i v 29+6. Och hoppas på att inte behöva föda en till prematur.
-
Jag vet hur de känns. Harsjälv varit i liknande situation år 2010 då min dotter föddes i 34+4 2105 g 48 cm. Vägde 1900 g efteråt och bodde 2 och halv vecka på barnavdelningen. Vikt vid hemkomst 2400 g. Hon hade näsmagsond tills hon kom hem. Ammade och somnade vid amningen och fick resten av min mjölk i sonden. Hon var också en kort period (timmar) under blå lampan. Va orolig jag va för hennes framtid. Men bra blev de av henne.Zvartaliljan skrev 2012-04-28 17:40:59 följande:Nu mår jag äntligen bättre och blivit utskriven från bb o bor nu på neo, dock vårdas ju min lille kille inne i intensivsalen så jag får fortfarande nte ha honom hos mig men jag är nära honom nu iaf o var 3e timma får jag byta blöja och mata honom i sonden
o maten han får är nu enbart från mig som pumpar järnet för att få ut tillräckligt men det känns bra o få göra iaf det för honom. Han är tyvärr inte bättre utan idag hade hans billirubin-värde höjts så han får sola ännu mer, och blodvärdet är nu nere precis på gränsen för transfusioner igen, men de avvaktar med det tills imorgon. Han har gått ner till 1855g nu, en så liten kämpe. Man vågar ju knappt ta i honom... -
Jaaa och så var hon nära att få blod med ett hb på 83 som en månad gammal eller var de några månader gammal. Hon fick järn tillskott tills 1år dagen. Nu e hon operard för ljumskbråck (p.g.a. sin premturitet) och har en höftoperation påkommande.LindafrånFinland skrev 2012-04-28 21:12:42 följande:Jag vet hur de känns. Harsjälv varit i liknande situation år 2010 då min dotter föddes i 34+4 2105 g 48 cm. Vägde 1900 g efteråt och bodde 2 och halv vecka på barnavdelningen. Vikt vid hemkomst 2400 g. Hon hade näsmagsond tills hon kom hem. Ammade och somnade vid amningen och fick resten av min mjölk i sonden. Hon var också en kort period (timmar) under blå lampan. Va orolig jag va för hennes framtid. Men bra blev de av henne. -
Jag längtar efter getost och leverkorv.
Här i finland har de nu först blivit vår och snö har vi ännu lite på marken men de sista smälter nog bort inom ett par dagar. Byket torkar bra ute och de känns som ett vårtecken de me.
Ser fram emot maj-juni då jag får hänga på tork små, små babykläder. Venlas 92:ans plagg ser ju gigantiska ut jämfört med 50:or.
Idag e jag gravid i v 35+2. :)
Magen har växt och jag känner mig som en jätte. De e lite obehagligt för jag har fått fett på kroppen av att inte kunna alls gå. Så fort jag går får jag sammandragningar. Har också haft en del förvärkar.
Jag va smalare och använde S mammakläder när jag väntade Venla men nu har jag M upptill och L nertill.
men jag va då också jätte sträng med va jag satte i munnen men den här graviditeten har jag inte haft så bra självdisiplin. -
Bra kommentar. Vår dotter föddes 34+4 2105 g 14.2.2010. Hennes farmor vägde 2300 g vid födsel och farfar 1800 g. Hennes pappa och faster är båda uttagna med kejsarsnitt före beräknat datum i ca.v 39.Ensortsmamma skrev 2012-05-29 17:50:44 följande:Detta stod i min libero-app:
Forskning visar att våra gener avgör hur länge vi stannar i livmodern. Barnet har ärvt sina gener från dig och från pappan. Det finns inte mycket du kan göra åt saken, förutom att vänta.
I min släkt har vi inga prematurer. Förutom tvillinggraviditeter på ca. 35+ veckor.
Nu är jag gravid i v 39+2. Själv är jag född i 40+2.
Spännande att se när babyn kommer.