Inlägg från: Anne Lisa |Visa alla inlägg
  • Anne Lisa

Juni-barn

Hejsan!

Jag hoppar gärna in här i tråden om det är ok !? Jag har följt tråden ett tag men känner att det vore roligt att vara lite aktiv och skriva också!

Jag är gravid med bf 5 juni och väntar då mitt första barn. 2012 kommer bli ett spännande och annorlunda år för oss alla tror jag, så God Fortsättning!

• Anne Lisa

Tack allihopa! Jag känner mig verkligen välkommen i tråden!

Jag har precis börjat fundera på det här med vagn. Har funderat kring vilken modell som är bäst alltså kombi eller duo-vagn. Antar att det blir en kombi med hårdlift. Ni som har barn sedan tidigare, hur och vad ska man tänka på när man köper vagn? Någon som har erfarenhet av att köpa en begagnad t.ex. via blocket?

Polarlantis: Jag är i vecka 18 (17+4) och känner inte heller något när bebben rör på sig. Men som jag har förstått det är det så olika när man känner nåt. Pratade med mamma och hon kände inget förrän efter vecka 20 när hon väntade mig. Jag tror inte vi behöver oroa oss, men visst längtar man efter livstecken.

Ha det gott alla!

• Anne Lisa

Pinkflower och Skruttens mamma: Tack för jättebra tips! Det är djungel det här med vagnar. Vi bor ju ungefär som du gjorde Pinkflower, fjärde våningen utan hiss, men vi har möjlighet att låsa in vagnen i ett förrådshus på gården. Vi bor mitt i stan och har ingen bil, men vi åker ganska mycket buss och ofta tåg. Så det låter kanske som det borde bli en kombivagn med hårdlift och som är smidig att fälla ihop. Det där med svängbara hjul har jag inte funderat över men det låter ju smidigt. Ska verkligen försöka få tag i en begagnad, det är ju ruskigt dyrt och vagn är ju inte det ända man behöver Tungan ute

Jag frågade min bm sist jag var där om det var något jag behövde tänka på innan jag gick till RUL, men det var det tydligen inte, bara att gå dit sa hon. Så hon sa inget om att inte tömma blåsan. Jag har dock läst någonstans, minns inte var, en bok tror jag, att man skulle låta bli att kissa innan. Men jag går efter vad min bm sa, skönare så..

• Anne Lisa

Jag ska på RUL den 10:e och vi vill absolut veta könet om det går att se. Inte för att det spelar någon roll vilket kön det blir, inte alls. Vi kommer försöka se vårt barn som en individ och vill inte påverka honom eller henne utifrån könsnormer. Men känslan är ändå den att det kommer att bli en personligare relation, en närmare relation kanske, med bebisen i magen om vi vet könet och kanske till och med kan ge den ett namn. Låter det flummigt? Kanske det. Jag är ganska trött just nu zzzz

Förresten kände jag nåt i magen idag. Kanske var det gas, men det är det närmaste fosterrörelser jag känt. Det var som två små lätta knuffar långt ned i magen. Jag hade just satt mig ned efter en riktig långpromenad när jag kände det.

Sov gott!

• Anne Lisa

Jag lider med er som har foglossning redan nu, jag vet inte hur det känns med det låter hemskt. Hoppas, hoppas att man slipper!

Nu är jag på väg hem efter att ha hälsat på min mamma över nyår. Vi har haft det så mysigt, tittat på bebis kort på mig och mamma rotade fram sparade bebikläder ur gömmorna. Jag var ganska söt bebis faktiskt, med massa hår på huvudet Det sägs ju att man ofta får en ganska lik förlossning som den/dem ens mor hade. Alltså om din mamma hade en snabb förlossning är chansen stor att du också får det. Ni som har barn, ligger det någon sanning i detta?

Ha det gott!

• Anne Lisa

MissFörstånd: Nej jag tänker att det är nog mest en myt. Men man kan ju ärva utseendet på kroppen och organen så på det sättet kanske man kan ärva vissa fysiska förutsättningar för hur förlossningen blir. Äsch det är bara spekulationer, vill väl mest övertyga mig själv om att jag får en lätt förlossning när det är dags Hade du en jobbig förlossning? Hur många barn har du sen tidigare?

• Anne Lisa

lillalyckan: Jättegrattis, det måste kännas underbart!

Ville bara snabbt berätta att nyss så fick man sambo känna bebsien i magen! Ungen har varit aktiv nu på eftermiddagen och jag har känt många små knuffar och bubblor. Sambon provade att knuffa lite på magen och visst tusan kom där en knuff tillbaka som han kände i handen och jag i magen. Coolt! Det var ju bara här om dagen jag började känna av något alls Glad  Är i vecka 18+0 idag.

• Anne Lisa

Är i v.19 och har gått upp knappt två kilo. Men ska tilläggas att jag är ganska liten o lika så min mor. Hon gick bara upp 7 kg totalt så jag brås nog på henne.

Jag har också en jäkla huvudvärk. Vakar ofta med ont i huvudet o inget hjälper

• Anne Lisa

Hej alla!

Detta är ju en så aktiv och trevlig tråd Glad Spännande, kul och lärorikt att läsa vad alla skriver! Trist att vissa av oss mår dåligt av olika anledningar bara. Jag hoppas att alla ska få må bättre snart så vi kan njuta riktigt av att vara gravida!

Jag undrar om det är någon som har lust att diskutera eller dela med sig av bra träningstips under graviditeten. Hur tränar och håller ni igång trots trötthet, illamående, smärta och ökad vikt?
    Hittills har jag fortsatt jogga som jag brukar men tagit det i lite lugnare tempo. Jag känner dock ibland när jag springer att det sliter i jumskarna och nedre delen av magen. Dessutom har jag börjat få ont i knäna efter joggingpassen, har aldrig känt av det förut. Jag antar att det inte är någon fara eller vad tror ni? Någon som har erfarenhet från tidigare graviditeter, hur länge kan man springa? Borde jag träna något mer? Någon som har provat yoga som gravida, funderar på att börja?

• Anne Lisa

Nej fy vad jobbigt för er gammelmamma och havsjungfrun! Jag har haft turen att må bra hittills och är verkligen tacksam för det. När man läser om alla gravidkrämpor inser man att det inte är alla förunnat med en smidig graviditet.

• Anne Lisa

Havsjungfrun: det låter bra! Vad tyckte du om vattengympa? Har hört att det ska vara skönt och väldigt bra för gravida.

• Anne Lisa

Hej alla!
    Var ett tag sen jag skrev, har varit lite nervös inför RUL och inte velat besöka FL så mycket. Vi var på rul igår och allt såg bra ut! Vi väntar en liten pojke som är beräknad till 4 juni. Så nu kan jag slappna av lite och tänker minsann njuta fullt ut av att vara gravid. Nu tänker jag inte hålla det hemligt längre och snart går inte det med tanke på magen

Ska läsa ikapp i tråden senare men det verkar ha hänt en del.
    Busbus: jag tycker det är starkt av dig att ställa ett ultimatum! Du kommer fixa detta hur han än väljer att agera.
    Tredjegången: Skönt att du blivit undersökt och att det inte är någon fara på taket!

Och grattis till alla lyckade UL! Många fina bebisar blir det i juni!

• Anne Lisa

Vi kanske har en Astor... det är favoriten nu i alla fall

• Anne Lisa

Jag väntar första barnet, var på inskrivning vecka 11-12 (minns inte riktigt) och träffar min BM nästa gång i v.25 så jag tycker att det känns glest för oss förstagångare med. Vet inte hur täta kontroller det blir framöver, tätare gissar jag. Jag har visserligen inte haft några problem under dessa veckor, men det är ju så mycket man inte vet och man blir ständigt orolig. Hade ju varit skönt med tätare kontakt.

• Anne Lisa

Oj, det har jag aldrig läst. Hur skulle det vara en risk? Bebisarna ligger ju olika o rör på sig hela tiden att jag skulle vara i en viss ställning kan väl inte påverka tycker jag? Däremot hjälper det lite mot halsbränna att sova på vänster sida. Något med hur magsäcken sitter i kroppen. Tycker att det funkar, fast jag sover mest på rygg.

Svar på tråden Juni-barn