Inlägg från: mycketsaft |Visa alla inlägg
  • mycketsaft

Juni-barn

Hej, har inte skrivit i tråden än.. Är i v. 28 nu. Är det någon mer som får andnöd? Jag kan varken sitta eller ligga, känns som att jag inte får i mej nog med syre och får nästan panik. Försöker att inte hyperventilera men det är svårt.. Tips på vad man kan göra?

• mycketsaft

Ok, tack, ska försöka skjuta rygg när det blir för tungt :)

• mycketsaft

Både sambon och jag är mycket mindre intresserade denna gång, vi har väl fullt upp med sonen vi redan har. Får lite dåligt samvete av att jag inte känner likadant som vid förra graviditeten, dock så går tiden fortare nu. Sambon fick nästan en chock när jag sa att det bara är 8 veckor kvar. Han hade inte ens sagt till sin chef att han skulle vara föräldraledig för att vi skulle ha barn igen :p

• mycketsaft
    FiaA87 skrev 2012-04-11 12:29:16 följande:
    Barnmorske besök idag v 34 (33+3)

Hjärtlud: 146
    SF-mått: 32
    Järnvärdet hade sjunkit lite igen, ligger nu på 120 (124 sist).
    + 6 kg sen inskrivning.  

Lillpyret ligger med huvudet neråt, ännu längre ner än sist. Men är fortfarande ruckbar! 
    BM sa till mig att försöka att inte ligga på rygg, h*n blev irriterad då. Det känns riktigt kasst med tanke på att jag får så ont i höfterna när jag ligger på sidan. Men men, allt för bebis ska må så bra som möjligt:)           

Jag kan inte ens ligga på rygg längre, blir så illamående då. Får oxå ont i höfterna av att ligga på dem så det är pest eller kolera :/
  • mycketsaft
    FiaA87 skrev 2012-04-11 12:48:45 följande:
    Ja de senaste dagarna har jag haft en fruktansvärd halsbränna (kan bero på att jag äter för sent på kvällarna nu när vi renoverar), känns som att jag ska spy hela tiden när jag lägger mig. Vaknar flera ggr med spykänsla. 
    Undra varför man får ont i höfterna, har inte haft det innan!  
    Jag har antagit att det är foglossningen som gör att man får ont i höfterna av att ligga på dem. Fast jag har iofs ont hela tiden men det blir värre när jag ligger på dem.
  • mycketsaft

Oj vad mycket det skrivs, hänger inte med alls :p Har en fundering, nu kanske ni redan har nämnt det här men jag har inte läst det någonstans än.. Har problem med att höger ben smärtar, blir nästan som kramp i det när jag går en längre bit, alltså typ mer än 10 meter, måste stanna och stå still och ibland dra upp benet eller sätta mej för att det ska släppa. Har tänkt att det kanske hör till foglossiningen, men nu har det börjat hugga/ila i ljumsken, oxå på höger sida när jag belastar benet, men jag behöver inte ha gått "långt" utan det kan räcka med tre steg, det gör så ont att jag måste sätta mej och får oftast krypa ihop på golvet. Någon som haft liknande eller vet vad som står på? Kan inte minnas att jag hade så förra graviditeten.

• mycketsaft
    Bumman79 skrev 2012-05-08 21:23:52 följande:
    Nu tror jag att jag vet varför jag har haft ont i huvudet så ofta, känt mig svag i kroppen, andfådd,supertrött, och varit nära att svimma flera ggr.

BM trodde ju först att det var kraftiga blodsockerfall men efter mycket tjat fick jag gå å ta ett prov på mina järndepåer...som visade sig ligga på 3. Inte alls bra. HB:t ligger på ca 106 tror jag vilket är rätt oki men rätt lågt tror jag.
    När jag skrev in mig hade jag 134 i HB och 18 i järndepåer så det har verkligen sjunkit...å pga min känsliga mage (IBS) så kan jag  inte ta järntabletter får så fruktansvärt ont i magen av dem.
    Så nu skulle BM höra efter om jag inte kunde få dropp med järn...

Jag ska få mitt sista järndropp idag och trots att det var lite dyrt att köpa så är det värt varenda krona, jag mår så mycket bättre! Hade mycket problem med yrsel och att jag höll på att svimma + tröttheten, hoppas du får droppen :)
  • mycketsaft
    Bumman79 skrev 2012-05-09 11:52:27 följande:
    Jag har haft problem med järnvärdena i många år förmodligen pga IBS:en och riklig mens så jag har ju gått med låga nivåer tidigare...å sen blir det ju en ond cirkel när man har såna problem med att äta tabletterna...så förra våren fick jag dropp 2 ggr och blev SÅ mycket piggare...så jag tycker oxå att det är så enkelt att bara lägga sig i 45 minuter å få det där droppet å sen må bra i typ ett halvår :). Förstår inte varför det ska vara såna problem att få igenom det bara? Jag har klagat på svimningskänslor i månader...och huvudvärk att jag aldrig haft så mycket huvudvärk innan jag blev gravid (jag har ju ont i magen istället) men BM kanske inte tänkte på det...

Det som är bra är ju att det går på högkostnadsskyddet annars kostar det väl typ 2000:- ja...:P

Hur många järndropp har du fått? När jag tog dem fick jag lite kramp i magen och sen väldigt orolig mage när jag kom hem men det gick över till nästa dag har jag för mig...får du några biverkningar av droppet?
    Men det är ju f*n så mycket lättare än att gå med ont i magen varje dag i flera månader när man äter tabletterna..många skriver att de blir förstoppade men jag brukar bli tvärtom jag blir magsjuk av dem typ...
    Det blir femte droppet idag, det enda jag känt är att jag får halsbränna när jag får droppet och sen resten av dagen. Jag blir oxå risig i magen av järntabletter, tömmer i princip hela magen en halvtimma efter att jag tagit tabletten. Fast med niferex blir det tvärt om, blir hård i magen och skiter kanske var femte dag men det är ändå bättre än våldsamma diarréer :p  
  • mycketsaft
    Bumman79 skrev 2012-05-11 22:48:44 följande:
    Aha ja det brukar vara de där dumma depåerna som spökar :P. Dropp känns så enkelt bara lägga sig i 45 min och sedan mår man bra i kanske 6-12 månader iaf :). Slippa ha ont av de där järntabletterna varje dag..

Vad bra att du får dropp nu tillslut :) men får du bara ett? jag fick fem gånger..
  • mycketsaft
    NinnaBus skrev 2012-05-14 12:58:07 följande:
    Aj...
    Har knappt sovit i natt, mest pga fogarna.
    Det är en plåga att ta sig från vardagsrummet till köket eller toan.
    Och det är inte många meter i vårt lilla hus...       

åh, dessa fogar.. hoppas det slutar så fort bäbisen är född. Jag har haft problem i natt med, men mest med senadrag i fötter och tår. Jag har börjat drömma om senadrag till och med, haha :)

Svar på tråden Juni-barn