Inlägg från: mittlivsomjosefine |Visa alla inlägg
  • mittlivsomjosefine

Juni-barn

Hej allihopa!

Här har ni en trogen läsare som varit med sen starten, men tyvärr inte varit delaktig i skriveriet. Hoppas jag får vara med lite ändå? :)

Jag och sambon väntar vårt första barn som är beräknat till den 19 juni, vi (som alla er andra) längtar halvt ihjäl oss.
    Varje dag nu slår det mig att det här är på riktigt, att det snart är det datum då vi kommer få träffa våran bebis. Den kommer komma ut liksom :)

Funderingar över förlossningen kommer mer och mer. Hur kommer jag hantera att det gör ont? Kommer jag må illa (hatar att kräkas, har som tur är klarat mig från det hela graviditeten!)?
    Ett annat "bekymmer" är att min barnmorska tror att bebisen är ganska stor eftersom mitt sf mått har legat på övre kurvan under hela graviditeten. Undrar just vad hon menar med stor, 5 kilos klump?
    Med tanke på bebisens förmodade storlek hoppas jag att det tänker sätta igång snart. Men den får gärna passa på när sambon är hemma. Han kör lastbil så när han jobbar åker han iväg och är borta i 12 timmar ungefär. Han åker till städer som ligger ca 30 mil härifrån så det är ju inte att bara komma hem heller direkt. 

Det här med sf-mått, måste ett stort sf-mått innebära en stor bebis egentligen?

Lycka till allihopa med allt som är pågång! :)               

• mittlivsomjosefine

Dancia: Okej, det känns lugnande! :)
    Jag frågade Bm om måttet inte kunde bero på hur bebisen låg eller att man hade mycket vatten eller så. Men nej, enligt henne kunde man inte det "det är stor bebis lilla gumman" (så sa hon inte men det kändes som hon menade så och lät liksom lite hånfull...). Tyckte det lät väldigt konstigt att det inte kunde bero på annat än att bebisen är stor, fick ingen bra känsla av henne när hon lät sådär :/ Det kommer ju visa sig förr eller senare om den är stor eller inte... Tack för svaret! :)

• mittlivsomjosefine
    stjärnfrukt skrev 2012-06-06 08:48:40 följande:
    Hej! 

Kul att få se fler i tråden :) Haha, det där med att det inte är för ens nu man börjar förstå att snart så, snart kommer bebisen komma ut, jag kommer inte gå runt så här till jul..det kom jag på för typ en vecka sen, och min sambo kom på det igår (bf 14) Rätt konstigt att man tänkt på det mkt, men ändå inte riktigt fattat det Glad

Det behöver du nog inte alls oroa dig för! Jag har både denna och förra grav. legat på översta kurvan, och förra gången sa min bm precis samma sak om att jag nog skulle få en stor bebis, runt 4kg. Ut kom en flicka på 3280g, 50cm, inte så stor med andra ord! (Denna gången har hon inte sagt någon gissning, hehe) Sen så är det faktiskt mest huvudomfånget som spelar roll, inte vikten, men det klart en 5kgs bebis kan ju ha något större huvud än vad en 3kgs bebis har. Det är iallafall vad jag har hört/läst. 
    Haha ja, man är ju lite knäpp sådär. Man har ju hela tiden vetat att man sla få en bebis men inte fattat förens nu! :)

Vad skönt det är att höra fler säga att den inte behöver vara så stor! Och om den är det så kan vi ju hoppas att huvudet inte är så stort då ;)  
  • mittlivsomjosefine
    Havsjungfrun skrev 2012-06-06 12:23:38 följande:
    Mitt sf-mått var mycket större när den låg i säte och det blev lägre när den var rättvänd och min bm sa att det absolut berodde på att den tog så mycket plats då. Får du inte göra ett tillväxtultraljud om hon tror att den är så stor?

Nej, hon har inte nämnt något om att göra ett tillväxtultraljud... Men jag själv skulle känna mig mer trygg om jag fick göra ett. Nu är det dock så kort tid kvar, och det är ju inte mycket man kan göra heller mer än att sätta igång förlossningen känns det som. Så jag låter det vara. Den kommer väl ut förr eller senare.
    Men tyckte det var dumt av henne att säga sådär och sen inget mer liksom.

Jag är iofs en sån som oroar mig för det mesta och säger jag inte till henne att det hon sa oroar mig får jag väl kanske skylla mig själv :p    
  • mittlivsomjosefine
    Havsjungfrun skrev 2012-06-06 21:10:08 följande:
    Alternativet är väl i så fall snitt om det skulle visa sig att den verkligen är stor. Konstigt sätt av din bm... 

Ja, snitt är ju förstås ett alternativ i så fall. Men man tycker att hon borde skicka iväg mig på tul om hon verkligen trodde den är SÅ stor. Därför jag tycker det är konstigt av henne att ens säga något om storleken på det viset om det egentligen inte är något problem...
  • mittlivsomjosefine
    Havsjungfrun skrev 2012-06-07 06:14:02 följande:
    Det hoppas man ju verkligen att hon i så fall hade gjort men om inte så skrämmer hon ju upp er i onödan... Hoppas att det går bra för dig!

Tack! :) Jag ska uppdatera sen när det är klart så får vi se hur det var med storleken :)
  • mittlivsomjosefine
    AAEV skrev 2012-06-07 09:27:27 följande:
    Jag ligger också en bra bit över kurvan men min bebis är inte alls så stor (ja det vet vi ju inte egentligen men de andra två har varit små och BM trodde att denna också var det. Jag har gott om plats, helt enkelt)

Det är väldigt skönt att få höra vad andras barnmorskor säger när ens egen inte verkar veta riktigt vad hon pratar om! :) Första gången hon sa det hade hon inte ens känt på magen, bara mätt. Så hon kan ju inte ha "känt" att bebisen är stor heller...
  • mittlivsomjosefine

Besök hos barnmorskan 8/6 i vecka 39 (38+2)

Blodtryck: 138/80
    Sf-mått: 37 (samma som för två veckor sedan...)
    Vikt: + 12 kg sedan inskrivningen (ett kg på fyra veckor) 
    Bebisens hjärtljud: 138
    Huvud: Fixerat

Bm klämde och kände lite på magen och såg helt plötsligt lite förvånad ut då hon tyckte att det var så hårt långt upp på magen, nästan så man kunde tro det var huvudet sa hon. Så hon var tvungen att känna på huvudet igen och då tyckte hon nog att det var huvudet där nere och att den tröck nog bara ut rumpan helt enkelt.
    Men när hon såg sådär osäker ut blev ju jag det också! Tänk om det är rumpan den har fixerat?! Varför håller min bm på och slänger ur sig massa kommentarer som oroar mig hela tiden?!

Får väl fråga sen på förlossningen om dom är säkra på att huvudet är neråt då...

Fick en ny tid två dagar efter Bf. Hon trodde inte den behövdes, att bebisen redan skulle vara född då. Men utifall bokade vi in en tid och om den inte är född då sa hon att om jag vill då så gör hon en hinnsvepning och försöker reta igång det lite. Har det inte startat den 26 juni så blir det upp till förlossningen för bedömning av fostervattenmängd och prat om igångsättning. Känns skönt att ha några datum att se till...

Idag är det bf enligt mina egna beräkningar som jag gjorde innan ul, men det verkar inte ske någon förlossning den närmsta tiden i alla fall :)     

Svar på tråden Juni-barn