• conda

Juni-barn

stjärnfrukt skrev 2012-05-24 15:41:29 följande:
    Idag har jag skrivit klart ännu ett skolarbete + lagat 30biffar att frysa ner...fortsätter jag i detta tempo kanske jag känner mig redo att föda om en vecka 

Vad härligt att ha sån energi. Själv lämnar jag lillkillen vid 8.30 sen sover jag bort förmiddagen. Orkar inte springa efter barnen på eftermidagen annars, vill verkligen ha tillbaka min energi...
  • conda
    stjärnfrukt skrev 2012-05-27 19:12:42 följande:
    Nää fy vad jag har gråtit, ni vet ju att jag skrivit förut om taskiga kommentarer från min omgivning. Idag hände det igen när vi åkte o träffade släkt på min sambos sida. Direkt när jag kommer in i rummet där alla sitter får jag höra: "men gud vad stor du är! Du måste ha det jätte tungt nu" osv ni vet det gamla vanliga, men sen säger dem: "ja du ser så rolig ut nu för du har ju verkligen lagt på dig massa om höfterna o hela sidan och BAKEN! " "Du ser riktigt rund ut! hela du " "Du får ursäkta att vi skrattar åt dig men du ser ju så rolig ut!" "Ingen som har en kamera så vi kan ta kort" m.m och alla bara skrattade och jag stod där (& hade gjort mig fin...) och kände mig som världens freak och viste inte alls var jag skulle ta vägen... kan säga att jag inte fick i mig något morsdagfika och att jag faktiskt gick in på toa & torkade några tårar..... här hemma har jag däremot gråtit jättemkt. Jag har inte själv tänkt på att jag har blivit större någon annanstans än på magen...gått upp 13kg vilket jag inte alls mått dåligt över....men nu är jag så ledsen!  Då jag har lidit av ätstörningar i ca 6år och dessutom un har hormoner i kroppen så tar jag åt mig av ALLT andra säger om min kropp... 

Usch vilka hemska människor, hur kan man säga så?! Själv tycker jag att gravida kvinnor är vackra, mjuka, runda former... Många kramar till dig!
  • conda
    Elskling123 skrev 2012-05-27 19:42:57 följande:
    Idag födde jag min dotter :) vilken perfekt första mors dag

Stort grattis!
  • conda

Imorgon är det återigen dags för ultraljud. Är det någon som vet om de kan se tappen på ul? Tänkte man kunde passa på o fråga om den verkar korta sig eller om man ska släppa förhoppningen om att komma igång spontant även denna gång... =p

• conda

Idag är det dags för TUL igen. Önskar att de kunde säga att "nä nu sätter vi igång dig... " =) Det är riktigt tungt nu, i mitt fall kommenterar folk magen hela tiden och det är nästan pinsamt att säga att det är två veckor kvar. Men så är magen stor också, sf 40, har aldrig haft en så utåtpekande navel någongång. Men jag känner mig fin ändå, bättre nu än skinnpåsen jag kommer ha sen =D...

• conda

V.38+0 idag och TUL avklarat. Bebbens vikt uppskattades till 3800, läkaren frågade om jag ville ha en tid för igånsättning nästa måndag och det kändes som en stor lättnad. Så nu är det inte så länge kvar av denna sista graviditet... =)

• conda
    Janniiique skrev 2012-05-29 22:54:58 följande:
    Den 27 Maj kom Thelma till oss i raketfart, 3505 g och 48 cm lång.

Å vad roligt, stort grattis ! =)
  • conda

Här finns inga som helst tecken på förlossning men det känns faktiskt bra nu när jag fått tid på måndag. Har ägnat dagen åt att baka men det får bli lite i taget då ryggen känns som om den ska gå av när man stått upp en stund. Till helgen ska vi flytta hästarna till nytt bete så det blir till ATT börja gå över staket imorgon. Gubben får dock sköta stängselstolparna i år, bara tanken på att bära runt på gummiklubban får ryggen att börja värka... =) Är det någon som vet när man kan börja rida igen efter förlossningen, längtar så mycket efter att sätta igång igen... =)

• conda

Under min förra graviditet mådde jag kanon, dagen innan igånsättning stöd jag och lyfte tunga träkubbar, klöv ved och floade upp den. Efteråt var det färdknäpp men inget hjälpte. Denna graviditet tänker JAG inte ens försöka. Tror bara sånt fungerar om det ändå strax är dags. =)

• conda
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-05-31 18:30:49 följande:
    Ja, det är sjukt! Kommer väl aldrig fatta när det verkligen är dags...joppas på riktigt ordentliga täta värkar inatt!

Håller tummarna för att det kommer igång ordentligt snart... Ikväll har jag haft lite vardagslyx. Tog ett långt, varmt bad med skummande badsalt, gjorde hårinpackning och ansiktsmask. Nu ligger jag i rena kläder, med nyrakade, lena ben och njuter med dottern. Sen är det inte heller helt fel att hela huset är nystädat då min snälla mamma kom hit och hjälpte mig idag. Hon strök också upp alla babykläder och lagade middag till hela familjen. Känner mig mycket lyckligt lottade och räknar ner till måndag... =)
  • conda

Tre dagar kvar med mage. Det bästa, förutom bebis såklart, blir att slippa alla stick. 6 stick per dag och 4 sprutor, man blir så uppbunden av att hålla koll på alla tider, packa mellanmål, nålar och mat så fort man åker hemifrån. Det är bara att hoppas på att diabetesen försvinner... Längtar efter att kunna göra fint i landen och växthuset, funkar inte alls att böja sig nu... =)

• conda

Imorgon är det äntligen dags (om det finns lediga Bm vill säga) tala om långsam dag. Ikväll ska vi lämna barnen hos Davids föräldrar och städa undan lite här. Det blir alltså en igångsättning till, lite tråkigt att inte få uppleva en spontan förl. men det ska bli skönt att slippa oroa sig över att det ska hända något med bebisen. Var det rocketqueen som undrade över igångsättning? Jag har fött spontant en gång och blivit igångsatt tre gånger. Tycker inte att smärtan är större med igångsättning men förloppet blir mer intensivt, värkarna har för mig kommit väldigt tätt. Alla mina igånsättningar har tagit mellan 5-7 timmar, medan min spontana förlossning tog 3,5 timme. Den startade med att slemproppen lossnade, strax därefter fick jag värkar med 5 min. mellanrum. Detta var min första förlossning.

• conda
    RocketQueen skrev 2012-06-03 10:55:41 följande:
    Conda: Japp det var jag som undrade. Kul att höra från någon som har testat båda sätten så att säga. Det gick ju väldigt fort för dig. Varför blev du igångsatt?

Min första dotter var dödfödd, de kunde inte finna någon förklaring, vare sig på mig eller henne. Dagen innan hon föddes död var vi på ul och då var allt som det skulle. Jag gick 40+6 med henne. Mina tre följande barn har jag blivit igångsatt med då jag "vägrar" gå över tiden igen, när barnet är klart så känns det som att man väntar på att hjärtat ska sluta slå. Första igångs. fick jag verkligen kämpa mig till men då hade jag både Bm och mödrapsykolog i ryggen. De andra två igångsättningarna har jag fått VIA remiss då jag svarade så bra på den första. Denna igångsättning sker en vecka tidigare än beräknat eftersom jag fått graviditetsdiabetes och barnet förra veckan beräknades att väga 3800. (v.38+0) =)
  • conda

Kom in för igångsättning idag. Då jag var öppen 4cm så gjordes det hål på hinnan men jag slapp dropp. Detta var vid 11.30..17.15 föddes vår (lilla) pojk, 51 cm och 4630g.

• conda
    Baby1112 skrev 2012-06-05 04:41:07 följande:
    Jobbigt för er som har så fullt på förlossningarna. Här i Jönköping är det väldigt lugnt, både på fl och uppe på bb. Har ett "fyra" rum ensam, så min man fick lov att sova över också... :) Är väldigt tacksam. Tycker det borde vara mer en självklarhet. Förstår inte varför de försöker ta bort det mer och mer...

Tänk, då är vi två i Jönköping. =) Jag ligger på 1:an =)
  • conda

Grattis till bebisen jennieje, har kanske missat att gratulera någon men jag befinner mig i total amningskoma och kan inte koncentrera mig på något alls... =) Det var kul o träffa dig baby1112 o din söta lillgroda. Vi kanske skulle samla alla Jönköpingsmammor så småningom och gå på fika eller promenad eller så. Kan ju vara trevligt i höst när alla kommit i ordning, för vi var väl några stycken härifrån trakten?

• conda
    mycketsaft skrev 2012-06-08 18:29:56 följande:
    Hej alla, i onsdags på BF föddes vår lilla dotter. Hon vägde 3770 och var 50 cm. Förlossningen gick supersnabbt så jag hann inte få bedövning men annars gick det bra :)

Stort grattis till tösen!
  • conda

TUL i v. 38+0 så uppskattades bebis till 3800g, i v. 39+0 föddes vår Ivar och då vägde han 4630.

• conda

Grattis till alla nya bevisar, förstår att det kan kännas segt för er som är kvar... Men som bumman så, alla ska ut förr eller senare =). Imorgon är det två veckor sedan Ivar föddes och tiden flyger iväg. 11 kg lättare och känner mig redo för att börja rida igen, det enda som håller emot är maten. Lite jobbigt att rida iväg med maten. Är lite tveksam att ge honom tillägg då han ännu inte suger helt ok. Men det är verkligen underbart att snusa bebis och snart har vi alla fått här! =D

Svar på tråden Juni-barn