Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Juni-barn

Sweet life skrev 2012-02-27 15:36:50 följande:
    Så har vi fastnat i "hur ska vi få plats alla fem i bilen" problemet!!! Kan nån med fler barn hjälpa mig och tänka lite? Vi har en 13 åring, en 4 åring i  bältesstol och så ska bebis in. Vi har en Be Safe Izi Sleep till bebben och trepunktsbälten i hela baksätet. Som jag ser det finns tre alternativ. Vi vill inte trycka in den långa 13åringen i mitten då det blir bökigt för henne. Så: 1. Bebben i mitten, 4 åring på passagerarsidan bak och 13 åring på andra sidan. 2. Bebben på passagerarsidan bak, fyraåringen i mitten och 13 åringen på andra sidan. 3. Bebben fram, fyraåringen i mitten och två platser på vardera sida för 13 åring och den vuxne som inte kör... Vad tycker ni verkar bäst?

Säkraste platsen i en bil är mitten bak så tycker absolut att den minsta ska sitta där. Sen storasyskonen på varsin sida alt. Vuxen bredvid och 13-åringen fram.
  • Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-02-27 16:39:29 följande:
    Mitten bak är väl inte säkrast ?? Läste om det i går och då läste jag höger bak är säkrast alltså bakom passagerare sätet eller fram om det inte är airbag inkopplat så klart.

Enligt NTF är den generella regeln mitten bak = säkrast men det beror ju på så många olika faktorer, men ser man på statistiken för de vanligaste olyckorna så är det den platsen som är säkrast. Var läste du? www.ntf.se/konsument/fraga1424.asp
  • Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-02-27 17:04:00 följande:
    Kom inte i håg men antingen if.se eller Folksam.se kom över texten när jag sökte efter vad det skulle kosta att hyra bil barnstolar.

Ja de har ju förstås sin egen statistik o gå efter...men jag litar mer på NTF iaf. Vi kommer ha babyskyddet mitten bak, storasyster 6 år bredvid och storebror 2 år bakåtvänd dr fram. Pappa får trycka in sig bakom honom.
  • Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-02-27 19:26:56 följande:
    Beror väl på vilken bil man har. Inte alla bilar som har säkerhetsbälte i mitten som passar till barnstol.

Nej det är väl självklart. Men nu var ju det ett av alterntiven här ovan i frågan så då antar jag att hon har trepunktsbälte i mitten bak. Annars kommer det såklart inte på fråga o jag tror ju inte någon är så dum så de sätter en bilstol där utan passande bälte bara för att det är säkraste platsen, fast vem vet....jag såg en idiot trycka in vagnens sittdel som bilstol till sin unge...
  • Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-02-27 19:56:07 följande:
    Ja jag skrev mest så i allmänhet, inte just efter vad hon har för bil. Ursäkta mig! Du behöver inte dumförklara mig. Har innan aldrig hört att mitten skulle vara säkrast. Känns som dom sitter säkrast ändå bakom passagerare sättet om jag får säga vad JAG tror. Om man skulle krocka framifrån känns mitten inte säker, men vem vet?? Vi har i alla fall dottern höger bak , då det är vad vi hört som säkraste platsen om det är airbag fram (vi kan ej koppla bort vår)

Nu tror jag verkligen du missförstod mig...var inte någon dumförklaring av dig och förstår inte vart du fick det ifrån. Ber om ursäkt om det kunde tolkas så.
  • Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-02-27 19:56:07 följande:
    Ja jag skrev mest så i allmänhet, inte just efter vad hon har för bil. Ursäkta mig! Du behöver inte dumförklara mig. Har innan aldrig hört att mitten skulle vara säkrast. Känns som dom sitter säkrast ändå bakom passagerare sättet om jag får säga vad JAG tror. Om man skulle krocka framifrån känns mitten inte säker, men vem vet?? Vi har i alla fall dottern höger bak , då det är vad vi hört som säkraste platsen om det är airbag fram (vi kan ej koppla bort vår)

Och för att svara på det andra, vid en krock framifrån trycks bilen ihop och därmed åker framsätet bakåt och risken för klämskador är större....om stolen sitter i mitten korrekt fastsatt så ska den förhoppningsvis stanna på sin plats o inte tryckas ihop av framsätena...men glassplitter från framrutan träffar förstås den stolen mer....det finns så mycket olika faktorer som påverkar så jag överlåter sånt till proffsen att studera. Vill helst inte tänka för mycket på det alls...hemska tanke liksom. Men för att få absolut säkraste platsen ör det ju som NTF skriver, då måste du veta i förväg hur du ska krocka....för det är olika säkrast plats vid olika krockar. T.ex i Tyskland är bakåtvända stolar förbjudna då det är vanligast att man blir påkörd bakifrån och då är det säkrast o sitta framtvänd...idioti tycker jag (någon sitter ju i bilen bakom som kör på också o vad händer med barnen i den bilen!)
  • Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-02-27 20:49:19 följande:
    ok. När jag läser på olika sidor.. Även NTF får jag det till som att babyskydd sitter säkrast i fram om man är ensam i bilen och ingen airbag annars bak på höger sida. Då det ska ha något att lutas mot. Men bilbarnstol nr 2 och 3 är säkrast i mitten bak (förutsatt att man har tre punkts bälte SÅ KLART) om de inte behöver lutas mot stol eller instrumentbrädan. Så tolkar jag texterna i alla fall.. Men men.. När syskonet kommer flyttar vi Agnes stol till mitten och bäbis får sitta höger bak.. Känns smidigast så.

Jag tolkar det som att olycksstatistiken säger att säkrast är mitten bak men att räknar man in andra faktorer så är fram säkrast o.s.v. Jag tror man måste gå på smidighet också. Hur lätt är det o försöka trösta en gallskrikande unge som sitter där bak om man åker själv :-/ det i sig kan ju orsaka en olycka då man tappar fokus på vägen. I vårt fall har vi storasyster som kan hjälpa till o trösta om inte pappa är med. Skulle jag köra långt ensam med en bebis skulle jag sätta den fram...
  • Zvartaliljan
    PIO skrev 2012-02-28 00:06:54 följande:
    Gaaaah!!! Gick o la mej 20.30 för att ha va så trött. Har inte somnat än!! Blir tokig snart! Hittar ingen bekväm sovställning o bebisen lever rövare i magen på mej. Ang disskutionen om vart man ska placera bebisen i bilen så undrar ja lite: vi har en femåring som sitter i en sån där bilstol för de större barnen o han sitter just nu bakom passagerar sätet. Sen när bebisen kommer ska man placera femåringen lr bebisen i mitten?? Vår femåring har sen han var liten bebis suttit bakom passagerarsätet.

Han sitter framåtvänd eller? Absolut inte i mitten säger jag då! Det är ju en bakåtvänd stol som är säkrast där, en framåtvänd ger ju helt andra förutsättningar, vid en krock finns ju absolut inget skydd för allt glas från framrutan då. Bättre du placerar bebisen i mitten o storebror höger bak. Iaf vad jag tror men kolla NTF s hemsida, där står det säkert.
  • Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-02-27 22:58:36 följande:
    Hm, då ska jag fråga min sambo. Han är oxå brandman, han har inget sagt om det så dom glömde kanske att lära han.. Haha!

Vart bor ni? Det kan säkert spela in jättemycket. Här på landet är krock med vilt eller halkolyckor (typ kör in i ett träd) vanligast. Medan i större städer kanske sidokollisioner o krock bakifrån är vanligast o då är det ju olika förutsättningar för vart som är säkraste platsen i bilen.
Svar på tråden Juni-barn