Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Juni-barn

OHs mamma skrev 2011-10-16 10:59:17 följande:
    Är det någon mer som har fått lite lätt foglossning? Eller lätt vet jag inte riktigt om jag ska kalla den....foglossning i alla fall. Har ont i svank och höfter och måste gå med stödbälte redan. Undra hur det ska sluta. Plus att jag är SÅ andfådd och helt slut av typ ingenting.

Kan det inte bli juni nu och man sitter med sitt lilla knyte i famnen?!
    vill inte skrämmas men jag gick med kryckor i slutet av första graviditeten pga foglossning...i slutet av andra kunde jag inte röra mig alls, sängläge
  • Zvartaliljan
    JennieJ skrev 2011-10-16 11:21:45 följande:
    Gick in i vecka 7 idag och fattar inte hur problemen med detta redan kan börja. Sen är de snart 7 år sedan ja födde min sista så de är mycket som inte går ihop. Kan du rekommendera något ställe man kan köpa dom på?
    stödbälte köper du hos sjukgymnasten. Tror de kan finnas på vissa apotek och hälsokostbutiker med. Men bäst är o prova ut storlek hos sjukgymnasten, hon visar också hur det ska sitta, viktigt att det sitter rätt.
  • Zvartaliljan
    JennieJ skrev 2011-10-16 11:28:18 följande:
    Tack liljan och loppan ska kolla upp detta på måndag redan. Finns ingen anledning ha ont i onödan
    onödigt dyra bara tycker jag...tror jag gav 350kr för mitt.
  • Zvartaliljan
    Lina007 skrev 2011-10-16 11:30:49 följande:

Dra mig baklänges vad ont jag har i brösten idag, de är så kriminellt ömma så det känns som tusen nålar.

Igår gick vi in i v6 (5+0) och än har jag inte börjat kännat av något jobbigt illamående direkt. Men igår på jobbet så kom det en liten attack, dock inte så kraftigt att jag behövde springa iväg och kräkas.  Jobbar i en kundservice med ca 500 personer på kontoret så det är inte direkt genomskinligt om jag skulle springa iväg till toaletten och kräkas, det är inte så himla ljudisolerat heller. :P

Hoppas bara att jag undslipper sådant illamående, men jag hade fruktansvärda foglossningar i förra graviditeten och de hoppas jag verkligen att jag slipper nu (men sån tur lär man inte ha). Vissa gånger så fick sambon bära mig för att jag öht skulle ta mig någonstans. :P

jag är lite rädd för hur det ska gå i skolan :-/ Inte så lätt o smyga ut från en föreläsning för o kräkas...i fredags satt jag o började toksvettas för att jag försökte hålla kräken nere o var alldeles svimfärdig. Tjejen bredvid mig påpekade att jag såg väldigt blek ut o frågade om jag var ok. Jag sa bara att jag sovit lite dåligt ^^
  • Zvartaliljan
    OHs mamma skrev 2011-10-16 12:42:52 följande:
    Jag vet vad jag har att vänta mig tyvärr. De tre sista månaderna med sonen i magen kunde jag knappt gå alls. Jag blev sjukskriven och låg hemma, fick variera mellan soffan och sängen och olika sitt- och liggpositioner. Var tvungen att välja på morgonen innan maken åkte till jobbet om jag skulle vara på neder- eller övervåningen för att gå i trappen var näst intill omöjligt!

Denna gången har jag en son som är 21 månader gammal för tillfället, han blir 2 år i januari. Jag hoppas att foglossningen väntar lite med att slå till sådär enormt. Sist kände jag ingenting förns det bara small till. Men lär nog bli sjukskriven denna gång med, frågan är bara hur länge.

Angående stödbälte så köpte jag mitt på Gula Rehab, tror de har en sida på nätet.
    min son blir 2 i mellandagarna så ungefär lika gammal som din då, jag är också rädd för att det kommer slå till så man inte kommer kunna jaga runt efter honom :-/ Har redan fått lyftförbud på allt över 5kg. Sjukskriven blir jag så fort jag ber om det...men pluggar så inte så lätt o bara stanna hemma ju, missar ju så himla mycket o går inte att ta igen.

Med sonen blev jag sjukskriven de sista 4 månaderna (av 8 då han är prematur precis som storasyster), men då jobbade jag så då gick det ju lättare o verkligen vara sjukskriven. Då var det foglossning i kombination med att jag lyckades knäcka svanskotan och riskerade prematur förlossning så det var liksom sängläge helt o hållet som gällde, på sjukhuset lät de mig knappt gå på toaletten själv!!.Och jag är väldigt rastlös som person...så jag var typ världens elakaste mot alla runt omkring mig pga frustration just då så tur jag har en man som stod ut med alla mina elakheter.

Går din son på dagis? Hur gör de där om du blir sjukskriven? Går de enligt gamla schemat då eller enligt pappans schema?
    Här förra gången gick de enligt gamla schemat o vägrade byta till pappans schema så det blev jättemycket strul för det stämde ju inte alls så han kunde lämna/hämta. Hoppas verkligen de går med på att ändra det denna gång.
  • Zvartaliljan
    mammie86 skrev 2011-10-16 13:52:58 följande:
    De måste gå med på att ändra shemat efter pappans arbetstider om man är sjukskriven. stå på er bara! tjafsar dom är det enbart för att personalen tycker det är jobbigt. ring då till rektor eller gå högre upp.
    här är det inte så iaf...är du säker på att det är så hos er?
    På vissa ställen får barnen t.o.m inte gå mer än 15tim/vecka om man är sjukskriven. Olika från kommun till kommun det där o det kan vara ett riktigt helvete att få igenom mer.
    När jag fick min förlossningsdepression och blev sjukskriven under föräldraledigheten fick jag gå via Bup för att få ett intyg på att min dotter skulle gå mer än 15 timmar/v fast jag var hemma med bebisen. Och det bara för att hon är under utredning för bokstavsdiagnos. Hade hon varit ett "normalt" barn så hade inte bup kunnat hjälpa mig utan då hade hon bara fått gå sina 15 timmar.

Vet att det varit stort liv om detta tidigare här på familjeliv...väldigt många som drabbas när de blir sjukskrivna. Och många som svarar med att barnomsorg inte är en rättighet o att man inte ska klaga...men vill inte att min man ska behöva sluta sitt jobb för att ta hand om barnen om jag blir sjukskriven. Det har faktiskt hänt många efter vad jag läst om både här på familjeliv och i tidningar...att när den ena blir svårt sjuk måste den andra sluta sitt jobb för att ta hand om barnen då de inte haft rätt till dagisplats på heltid enligt den andras schema.
  • Zvartaliljan

Läs längre ner under "sjukskriven"
    www.karlshamn.se/Barn_utbildning/Barnomsorg/Fragor_och_svar/

Detta är karlshamn och jag tillhör ronneby, men är samma här att man går efter ordinarie schema om man blir sjukskriven. Kan alltså inte ändras till pappans schema, utöka tiden eller nånting.

Så jag tror jag ska ta o skriva upp barnen extra timmar redan innan jag tror sjukskrivningsbehovet kommer....just nu går de efter de tider jag studerar och vissa dagar studerar jag hemma så då går de korta dagar. Fast jag har rätt till heltid. Så får väl ändra schemat o utöka det så det blir godkänt INNAN sjukskrivningen...för då kan de ju inte protestera sen...men egentligen skulle jag ju vilja passa på o umgås med mina barn så länge jag orkar o inte lämna dom på dagis nu i onödan liksom Bara för deras idiotiska regler!!!

• Zvartaliljan
    kaffetanten skrev 2011-10-17 08:22:49 följande:
    Har precis plussat i helgen med lite blandade känslor.

Har alltid velat ha tre barn och nu ser det ut som att det tredje är på väg. Samtidigt är jag lite rädd och förvirrad. Gör jag fel mot de andra barnen.. stackars minstingen som inte får vara mammas lilla pojke länge till.. Gråter Samtidigt är ju mannen lite delad också, mest för att han tycker vi är för gamla... (fyller 34 året bebisen föds...)

Vet ju att det kommer att bli bra, (eller hoppas i varjefall det..) men nu känns det lite hemskt att något jag önskat och velat och medvetet försökt få till ska kännas såhär ..  Vill ju BARA vara glad!

Någon annan som väntar sitt tredje eller fjärde?  Hur har ni som redan har tre orkat?
    väntar också mitt tredje och har ungefär samma känslor så jag förstår dig.
    Har haft 2 tuffa graviditeter där ungefär halva spenderats inlagd så jag vet ju att det kommer bli mycket sjukhus och borta från mina barn nu, vilket känns jättetråkigt och jag hatar bara tanken på det
    Stora tjejen är bara pappersformaliteter från en Aspergers-diagnos så det känns lite elakt mot henne att hon nu kommer få ännu mindre uppmärksamhet med ett syskon till. Och min lille kille som är supermammig....ja hur ska detta gå??
    Jag avskyr o vara gravid pga alla komplikationer så jag är egentligen inte så lycklig just nu som jag borde vara...lyckoruset kommer liksom inte. När stickan visade + blev jag knappt glad utan började direkt oroa mig för allt som kommer ske.

Men samtidigt försöker jag tänka på den lilla bebisen som slutligen kommer som belöning. Ett litet syskon som kommer tillföra så mycket kärlek till familjen och då vi båda kommer från stora familjer (5 resp. 4 syskon var) så känns det inte rätt med "bara" två barn. Även om det blir tufft nu när de är små och det kommer bli mycket kiv om uppmärksamheten så kommer de ha varandra, en vänskap och kärlek som bara inte kan hittas någon annanstans Hjärta
  • Zvartaliljan

Wow! klagade ju på vårt gyn här då man inte får komma in om det inte är absolut akut. Lyckades nu klämma mig in hos en privat gyn som tydligen fanns här (hade jag ingen aning om). Fick direkt tid för ett VUL nästa vecka! Det vägrade dom göra på "vanliga" gyn då det inte var "nödvändigt". Men denna privata tyckte det behövdes eftersom jag var osäker på vilken vecka jag är i.

Svar på tråden Juni-barn