Inlägg från: gammelmamma |Visa alla inlägg
  • gammelmamma

Juni-barn

Jag kommer försöka amma men jag kommer inte lägga lika mycket tid och ork som jag gjorde med 4 an. Nu har jag ju henne att lägga energi på också. Funkar det så funkar det liksom.

Jag har tvättstugan i källaren så jag kan inte hänga ut nåt   eftersom jag inte kan gå för mycket i trappor. Vår äldsta var jättekänslig mot alla lukter och så så henne fick vi tvätta allt separat till plus inte hänga ute, de andras har jag tvättat i hop med det andra och hängt ute eller tumlat beroende på vad som passat för tillfället.
    Jag har inte tvättat upp något ännu ,jag har inte ens planerat nåt änu, mer än köpt vagn, känner mig skitsen. Men det lär nog dröja ett tag till ändå. Det känns som det är gott om tid, det är JÄTTELÄNGE kvar känns det som. Går in i vecka 28 i morgon. Alltså 27 fulla om jag har räknat rätt. 
    Angående köns U-ljudet så tyckte de att det var hög tid att göra det nu, vad säger de hos er?

• gammelmamma
    LillaGrynet skrev 2012-03-07 16:15:53 följande:
    Gammelmamma: Tror det är hög tid å göra köns UL för här gör dem det i v.24-28.

ja jag förstod det. Tack
  • gammelmamma
    Ensortsmamma skrev 2012-03-07 19:21:54 följande:
    Gammelmamma: tack så mycket! Ska försöka övertala sambon, har du lyckats än? Tänkte att du kunde säga om de va bra sen när ni vart där. Tror du ligger lite före mig jag är i 24+2 idag.

Tyvärr har jag inte lyckats, han tycker det är helt onödigt. Jag ska ha 13 juni. De var väldigt trevliga att prata med i alla fall:) Mannen kommer hem snart då ska jag fortsätta övertalningen så får vi se om jag lyckas. Tror tyvärr inte det.
  • gammelmamma

I dag fick jag besked att min gravpeng gick igenom, men de tycker jag ska vara sjukskriven i stället, får se hur det blir.

• gammelmamma

Ja precis, då blir jag sjukskriven fram till dagen innan beräknat datum, men det är nog lika mycket pengar tror jag. 

• gammelmamma

Tack för all info, då ska jag absolut vara sjukskriven i stället. Förslaget kom från f-kassans handläggare så det borde ju inte vara några problem att fp igenom det:)

• gammelmamma

Det konstiga är att för 2,5 år sedan när jag fick fyran så var jag tvungen att söka gravpeng så jag trodde man var tvungen till det. Att man inte fick vara sjukskriven ända fram längre. (vilket jag var med de tre första) Kan ha varit så att jag översteg nån gräns i tid för sjukskrivning, vet inte. Men det verkar ju ordna sig, skönt! Nu fattar jag även vad det var för pengar jag fick från jobbet förra månaden, 10% det hade jag glömt:)

• gammelmamma
    emma78 skrev 2012-03-08 08:25:38 följande:

Är det "bara" pga foglossning du är sjukskriven??
    Jag är oxå sjukskriven på halvtid pga av det men vet inte hur länge jag orkar jobba med dessa besvär.....lipar ju av smärta vart enda dag jag kommer från jobbet:(( När jag blev sjukskriven i v 22 sa min läkare att hon inte kunde sjukskriva mig mer än 50% för det skulle FK inte godkänna......det är därför jag frågar om det är pga foglossning du är sjukskriven!har oxå börjat märka av sammandragningar......särskillt på kvällen när jag varvar ner....igårkväll började jag faktiskt klocka dom men det lugnade ner sig efter ett tag.....men fortsätter jag i samma tempo så kommer det ju bara att bli värre och värre......
    Har telefontid med min läkare imorgon....fK har inte godkännt min sjukskrivning ännu och på söndag går denna "period"ut....tänk om jag inte får det godkännt!! Hatar att vara så orolig över saker som man inte ska behöva vara orolig för!!  
    Hej ja det är bara foglossning. Inte för att jag vill försvara mig men jag har extremt svår foglossning. Detta är min femte graviditet + två tre missfall. Det har blivit värre för varje barn. Det kan nog vara svårt men det har aldrig varit några problem för mig att få igenom sjukskrivning. Det beror mycket på vad din läkare har för inställning och hur han/hon skriver, även vad du har för jobb så klart. Det du kan göra är att begära bälte, TENS apparat och självklart kryckor om du inte har det ännu. Jag kan också tillägga att jag har problem med värk i vanliga fall, framförallt i höfter och rygg. Enligt min läkare ska man inte pressa sig för hårt när det gäller foglossning för det blir bara värre.
    Jag kommer bli igångsatt några veckor innan för att slippa vara rädd för att gå över. Då kan man börja pressa sig några veckor innan man vet att det är dags:) Längtar tills jag får datumet.

• gammelmamma

Jag fick inte med mig mannen så det blir inget könsultraljud för min del. Så barnsligt men jag känner mig så besviken. Detta är ju liksom sista chansen att få vara med om det. Det hade varit så kul att ha nåt att göra, planera, nu när man bara sitter här hemma i sin ensamhet. Min man är borta ganska mycket även på kvällarna just nu.
    Pappa har åkt in på sjukhus igen också, han har nog inte långt kvar. Hoppas han hinner se sitt sista barnbarn. Nu har jag fått gnälla lite, tack för det:)

Förresten emma 78. lycka till, klart du ska vara sjukskriven. Man ska väl inte behöva ha så ont heller.   

• gammelmamma
    emma78 skrev 2012-03-08 14:14:01 följande:
    Förlåt om mitt inlägg lät påhoppande!! Det var verkligen inte min avsikt isåfall!!!Jag vill ju så gärna själv ha igenom en heltidssjukskrivning/ graviditetspeng senast från v 30......Jag har bälte varje dag och går på vattengymnastik som jag är remiterad till......Jag jobbar på restaurang med huvudansvar i serveringen/personal mm  Mitt arbete kräver att jag går/står hela dagarna plus en enorm stress som det är på restaurang....I båda mina tidigare grav. har barnen velat komma för tidigt...är stoppad med bricanyl och inlaggd i v 30 med båda.Med nr två var jag stillasittande fr v 16....så denna grav har gått jättebra i jämförelse,men som sagt så frustrerande att inte veta om FK godkänner:((

Ingen fara, jag tog det inte så. Jag förstår dig helt och fullt. Jag skulle nog byta läkare om jag vore som du. Ditt jobb och dina besvär borde verkligen vara fog för sjukskrivning.
Svar på tråden Juni-barn