Inlägg från: NinnaBus |Visa alla inlägg
  • NinnaBus

Juni-barn

PojkarnasMamma85 skrev 2012-03-04 09:13:34 följande:
    Ah okej, tack för infon! Det är mer själva skärpan och styrkan jag undrar över...men jag ska ringa optikern imorrn om det.

De säger ju att synen kan förändras under tiden man är gravid eller ammar...

Och det har stämt på mig...

Såg sämre när jag väntade mina två första barn och upplever att synen förändrats under denna graviditet också...

Men det har gått tillbaka till "normalt" ett tag efter att de två första fötts så jag räknar med att det ska göra det den här gången också.

Har linser för det mesta. Men glasögon ibland...

• NinnaBus

Grått ute och seg idag.

Var iväg till stan igår och handlade lite...
    Men det blev inga bebiskläder...
    Hittade inga jag tyckte om i lagom prisklass... Vill ha färgglada kläder.
    Pastellfärgade har vi kvar en massa sedan tidigare.
    Börjar bli smått allergisk mot ljusblått osv.  tror jag
    Fick i alla fall köpt ett par byxor och en tröja till mig... Hade lite kris på klädfronten...

Hämtade ut babyboxen på babyproffsen också.
    Fick först bara lådan med småplock så frågade om man inte skulle få en blöjhink också.
    Nä, det har vi slutat med sa de.
    Men de hade kvar sådana så jag kunde få med en ändå.
    Tack, tack, säger jag...
    Tror att boxen var en smula gammal också... Lappen med blöjrabatt gick ut förra året...
    Men, men... några roliga saker fanns det ju i den...

• NinnaBus

Nä, idag är ingen bra dag...
    Stressigt som sjutton på jobbet. Brist på vikarie i köket gjorde att kollegan mer eller mindre blev tvingad av chefen att gå in i köket idag och eftersom vi "lyckligtvis" fick flera bortfall i barngruppen så fick vi klara oss på 2 personal på 12 barn. Det går väl bra så sätt, men våra "snurrekottar" som har lite svårt med när det inte är som  vanligt har ju varit lite upp och ned idag. Han bara med en kvarts rast på hela dagen...

Hemkommen har jag fått brev från medicinmottagningen. Vanligtvis brukar läkaren skriva att värdena ser bra ut fortsätt med samma medicindos. Nu stod det inget om hur värdena var, bara att jag ska fortsätta med samma dos och ta nya prover om en vecka. Bra tänkte jag och kollar på provtagningslappen som var med. Förutom de vanliga två prover som brukar tas är där nu ikryssat en massa andra prover som ska tas. Ingen förklaring till varför. Så man blir ju lite fundersam på varför läkaren vill att just de proverna ska tas...

Var iväg till mödrahälsovårdspsykologen också... Bad att få gå dit och prata om kommande förlossning då jag känner mig lite smått oroad inför den. Det gick snabbt sist och kände att de inte lyssnade på mig och det har väl tyvärr satt sina spår...
    Hon såg direkt att jag är extremt stressad just nu, vilket inte är alls bra för varken mig eller bebis.
    Pratade om oron att föda tidigt igen...
    Enligt henne är den risken rätt stor om jag inte kan minska stressnivån. Hon vill helst att jag går till läkaren omedelbums och sjukskriver mig i alla fall på deltid...
    Så nu har jag väl att välja mellan att gå till en läkare jag inte har förtroende för alls eftersom han i början av graviditeten absolut ville skriva ut medicin som ger fosterskador trots att jag påpekade det massor av gånger. (tog inte dem såklart) Eller så får jag försöka byta vårdcentral vilket innebär att jag får åka flera mil för att komma till läkare i framtiden....
    Suck...
    Och, jo, har tänkt på det ett tag eftersom jag känner att jag inte orkar med jobbet som det är nu med all stress, foglossning och sammandragningar osv... Men så är det så mycket jag måste hinna med innan jag går på ledighet... Måste hinna med att ha utvecklingssamtal med föräldrarna för "mina" ansvarsbarn och det ligger en massa arbete bakom med observationer osv innan jag är färdig för att ha dem. Jättestressigt just nu för att hinna färdigt... Börjar med samtal nästa vecka...

Vad jag klagar...
    Men ibland är det så gott att bara få häva ur sig allt också...

• NinnaBus

Du är i vecka 29.
    Du har gått 28 fulla veckor och 0 fulla dagar (v28+0).
    Du är i 7:e kalendermånaden.
    Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
    Du är i trimester tre.
    Beräknat förlossningsdatum Lör 2 jun 2012
    Du har 83 dagar kvar till beräknad förlossning

Solen skiner från klarblå himmel. Härligt!!!
    Har en del sammandragningar idag, hade det igår med och det är väl mindre härligt...
    Men, men... Ligger på soffan och njuter av att solen skiner in genom fönstret.
    Trött, men solljuset piggar upp      

• NinnaBus

Fick svar idag om graviditetspenningen.
    Fick beviljat hel!! Jippie!! Så skönt...
    Nu känns det som att det ska nog gå att kämpa sig igenom ett par veckor till på jobbet. Räknade ut att jag nu har bara 12 dagar kvar i barngrupp innan ledighet.
    Går på graviditetspenning 3:e april. Tar semesterdag den 2:a april, har en dag med kurs och en dag då jag ska vara ledig för att göra ultraljud igen, så då blir det bara 12 dagar kvar att jobba i barngruppen. Gott... Fogarna är inte roliga nu... Men nu är det ju så få dagar kvar så det ska nog gå...

Hade en massa sammandragningar igår. Blev ganska orolig ett tag när de kom tätt och gjorde ont. Men de avtog igen efter att ha vilat massor. Öm i hela magen och nederdelen av ryggen.
    Är bättre idag. Bara lite sammandragningar. Fortfarande öm i magen...  

• NinnaBus

Hade hb på 120 vid inskrivningen och det låg kvar på det när det kollades sist.
    Min BM sa att jag fick göra som jag ville med järntabletter. Kunde avvakta och se vad hb låg på nästa gång om jag ville. Men om jag kände mig mycket trött innan dess så kunde jag börja med en tablett om dagen bara för säkerhets skull tyckte hon...  

• NinnaBus
    MissFörstånd skrev 2012-03-15 15:09:40 följande:
    Jag har bra järnvärde men äter ändå järn .

Jag har kramp i benet idag, någon mer som känt så? Det gör skitont och ingenting hjälper.

Inte en hel dag så...
    Men får ofta kramp i benen på kvällen/natten om jag druckit för dåligt under dagen...
    Brukar fungera bättre om jag dricker ett par glas vatten innan jag lägger mig på kvällen.
    Fast då måste jag iofs upp och pinka efter ett par timmar, men hellre det än kramp i benen...   
  • NinnaBus

29v + 2dgr...
    Besök hos BM idag.
    Såg bra ut.
    Hjärtljud 140 
    Socker 5,4
    Hb 111, så det hade gått ned lite. Dags för järntabletter...
    Sf sa hon aldrig vad det låg på. Men på kurvan låg det strax under mitten.
    Blodtrycket var bra, om än lågt... Det lägsta jag haft som jag vet... Så BM sa att jag behöver ju inte oroa mig för att åka på nån havandeskapsförgiftning i alla fall
    Kanske inte så konstigt om man är lite snurrig ibland då...    

• NinnaBus
    jag vill men skrev 2012-03-22 19:56:49 följande:
    Har en liten fråga, mest nyfiken... Jag har sökt graviditetspenning men fått avslag... Min fråga är: ni som fått beviljad graviditetspenning, vad jobbar ni med??

Fick beviljat hel. Jobbar som förskollärare i med barn i åldrarna 1-5 år. Vi har många små barn just nu.
    Tror att mina särskilda besvär under graviditeten spelade stor roll för att jag skulle få det beviljat.
Svar på tråden Juni-barn