• Dancia

Juni-barn

PIO: vad skönt att hon andas helt själv och inte behöver syrgas. Freja är ett superfint namn :)!.

• Dancia

Så roligt att läsa om allas BM besök :).

Har också kommit hem från BM:

Vecka 31+0

Sf mått: 29 (Trillat ner mitt på medelkurvan efter att ha legat en bit ovanför).

Hjärtljud: 140

Blodtryck: 126/75

HB: kollas nästa gång

Fosterläge: kollas mer nästa gång men hon ligger fortfarande med huvudet neråt.

Från och med nu är det BM besök varannan vecka. Nästa besök den 7 maj :)

Idag ska jag skriva mitt förlossningsbrev eftersom de inte skriver några önskemål i journalen.

• Dancia

Att mitten bak är den säkraste platsen är det ingen tvekan om. Den har mest marginal till dörrar och fönster varifrån smällen kommer. Det gäller så klart att man har en bilstol som är gjord för att kunna sitta där, dvs ett babyskydd med bälte eller bas, eller en bakåtvänd bilbarnstol med stödben. Kör man där det finns risk för älg och man krockar med en älg så är passagerarplatsen fram precis som Zvartaliljan säger livsfarlig eftersom älgen är hög och tung och kan åka rakt in i bilen fram.

Det här med barnens plats i bilen är något jag ältat för mig själv om och om igen nu när vi ska få en till. Helst vill jag ha bebisen bak med de andra barnen, men min rygg kommer tyvärr inte alls klara av att böja mig över för att bälta i mitten, lyfta in och ut o.s.v. och jag kan ändå inte ha alla tre barnen på den säkraste platsen så nu har jag valt att köra på det som blir smidigast. Min dotter 2,5 har nu i helgen bytt plats från mitten bak till bakom passagerarsätet och tagit över storebrors tho-way eftersom hennes maxi cosi mobi började bli lite trång. Storebror 4år har i samma veva bytt till en bältesstol och sitter bakom föraren. Imorgon ska airbagen kopplas ur eftersom det är tänkt att bebis ska sitta fram. På så sätt blir alla barn lättåtkomliga att bälta o.s.v. och det ska bli skönt att ha bättre uppsikt över bebisen denna gången, även om det inte känns lika säkert att ha henne fram som bak.

• Dancia

Idaelinlivia: å fy din stackare! Det har varit en av mina största farhågor ett par månader nu. Jag får också rejäl magknip och mår fruktansvärt dåligt när jag är magsjuk så jag vill verkligen inte gå igenom det som höggravid :(. Vet också hur jobbigt det är när man är sjuk samtidigt som barnen och att kräket hamnar överallt när man har små barn:(. Hoppas att inga fler i familjen behöver bli dåliga nu. Krya på er!

• Dancia
    LillSnurr82 skrev 2012-04-23 21:33:27 följande:
    Ska ju inte snittas men min mamma kommer ju vara med i alla fall till en början vid förlossningen tills mannen kommer (han kommer ju vara i göteborg när jag ska föda om han inte är hemma på besök just då det händer vill säga ) sen kommer hon nog vara kvar om hon får även när mannen kommit. Inte kollat upp om man får ha med sig två under förlossningen.

Jag ska ha med mig både min man och en.nära vän. Jag var med på hennes förlossning i höstas tillsammans med hennes sambo och de protesterade inte på förlossningen och det ska de minsann inte få göra nu heller. Min syster var dessutom lite oplanerat med i slutet på min första förlossning och då sa barnmorskorna ingenting heller. Man får ju ha doula med sig och då tycker jag att det ska vara lika ok att ha med någon annan som ska ge extra stöd under förlossningen.
  • Dancia

Ensortsmamma: Vad skönt att du inte behövt kräka lika ofta och det låter bra att ni.planerar och fixar lite till bebisen :).

Det är verkligen jättehemskt det din vän går igenom nu :(. Men precis som du säger så är kanske dina axlar inte starka nog att stötta henne. Du går just nu och bearbetar din förlust för snart ett år sen samtidigt som du planerar in för bebisen i magen. Det blir nog för mycket för dig att även stötta din vän i det här svåra. Om du känner för det så kan du försöka säga på ett snällt sätt att det är jättebra att hon vill prata om detta och att hon behöver bearbeta detta och att du förstår vad hon går igenom, men att du just nu har det väldigt tufft med tanke på vad du gått igenom och inte riktigt klarar av att stötta henne också i nuläget?

Nu är det tuffa dagar för dig och sen ska du kunna glädjas och se fram emot den dagen som bebisen kommer till världen :). Kramar om <3

• Dancia

Gammelmamma: beklagar verkligen att din pappa gått bort och att du inte hann säga farväl :(.

Jenniej: Usch vilken obehaglig upplevelse! Tur att allt var bra med lille Theodor och att du nu känner rörelser igen.

Ang. Bristningar så har jag inte fått några på magen med de 2 första barnen, fortfarande inga denna graviditeten heller men magen växer fortare och större denna gången så man vet aldrig vad som händer i slutet.

Idag har jag exakt 60 dagar kvar till beräknad födsel :). Känns verkligen att det börjar närma sig nu :). Längtar något enormt och drömmer och tänker mycket på förlossningen :).

• Dancia
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-24 15:50:31 följande:
    Funderar på om det kanske är dags att packa bb-väskan ändå. Dessa förvärkar är verkligen inte att leka med...hoppas det fortsätter att bara vara förvärkar några veckor till. Men kanske bäst att packa utifall att.

Jag har packat bebisens bb-väska och ska packa barnens "barnvaktsväska" i veckan också eftersom jag fick slänga ihop kläder och nappar sist när jag fick åka in. Därför kan det vara skönt att ha det viktigaste packat. Sen om ett par veckor ska jag ta och packa min väska också med extrakläder och sånt så man har allt klart. Jag är en planerare och gillar inte att springa runt och packa i sista minuten :). Förlossningspapprena bär jag alltid med mig i handväskan.
  • Dancia
    Zvartaliljan skrev 2012-04-24 19:40:08 följande:
    Värkarna startade inatt o gick inte att stoppa med bricanyl så det blev akutsnitt. Går inte in i detaljer hur det gick för vill inte skrämma någon som ska snittas...men bra gick det inte o jag ligger nu med maxdos morfin, Alvedon, Ipren m.m men har ändå ont...ligger här alldeles ensam då mannen är med sonen på neo Emilio mår iaf bra efter omständigheterna

Grattis till pojken! Men låter mindre trevligt med födelsen :(. Skönt att lille Emilio mår bra trots allt. Många kramar!
Svar på tråden Juni-barn