• Dancia

Juni-barn

Å vad jag blir sugen på bakat när man läser om alla goda kakor och bullar :). Tyvärr orkar jag inte baka något alls trots att jag bara går hemma nu när jag är sjukskriven. Men det hade varit grymt gott med massor med goda kakor att ta fram när man är sugen :).

Efter förlossningen kommer jag be gästerna ta med sig lite fika så står vi för kaffe och the. Låter smart att fylla frysen med matlådor också. Både med första och andra barnet blev det en hel del mc donalds och pizza första tiden och det är jag inte ett dugg pigg på att behöva göra igen :(. Kanske ska fjäska för mannen så han kan laga lite rätter och frysa in då han ändå står för den största delen av matlagningen nu :). Sen blir det kanske en hel del Grillat då det också går lätt och smidigt :).

Jag har redan packat bebisens bb-väska och har tänkt packa förlossningsväskan snart också som ska innehålla mina och sambons kläder, kamera, tilltugg, hygienartiklar o.s.v. har iaf kommit så långt att jag köpt tandborstar och tandkräm som ska ligga där :). Ska även lägga in lite filmer på mini pc:n och packa ner den också.

Kan förkylningar göra foglossningssmärtorna värre? Jag har haft en dryg förkylning i kroppen länge men igår bröt den ut lite mer och jag har extremt ont i halsen och är mer öm i kroppen än vanligt. Jag har börjat få en riktigt jobbig molvärk längst ner i ryggen och ovanför blygdbenet vid magen och jag har upptäckt att den molvärken är starkt kopplad till foglossningen. Undrar om det är just förkylningen som gjort det så mycket värre?

• Dancia
    gizmolarson skrev 2012-05-09 15:43:59 följande:
    Dum fråga kanske men vad är det för skillnad på era förlossningsväskor å bbväskor??

Jag får inte plats med allt i en väska och vill gärna att bebisens kläder och grejjer ska ligga i skötväskan för att det ska vara lätt för min man att hitta blöjor och klädseten som jag packat ner så fint :). Slänger jag ner allt i en jättestor väska så kommer han inte hitta nånting :P. Likadant så vill jag att det ska vara lätt att hitta det vi behöver under själva förlossningen. Systemkameran tar ju rätt stor plats t.ex :).
  • Dancia
    Bumman79 skrev 2012-05-09 18:33:51 följande:
    Ni som skriver ner alla Sf mått och alla värden efter ni varit hos barnmorskan hur kommer ni ihåg alla värden på allt?

Min BM brukar kolla blodtryck och mäta magen osv men det är inte alltid hon berättar vad jag har för värden utan säger bara att det är bra och visar kurvan...men vi snackar inte så mycket om alla siffror hit å dit...jag vet inte vad jag har för Sf mått iaf...

Jag brukar fråga eftersom jag vill ha lite koll själv :). Och om jag glömmer nånting så står allt i journalen som jag har i handväskan helatiden.
  • Dancia

Blir också sugen på jordgubbar och när ni säger det så kanske man borde passa på att äta innan förlossning och amning :). Jag är ju beräknad midsommarhelgen så jag kanske hinner med jordgubbarna på midsommarafton, men jag tvivlar på det och hoppas egentligen inte på det eftersom jag tror och hoppas att det blir någon vecka tidigare iaf :).

• Dancia
    Bumman79 skrev 2012-05-09 20:26:32 följande:
    Å det skriver du ner själv i journalen?

Nej barnmorskan skriver in det :)
  • Dancia
    RocketQueen skrev 2012-05-09 21:30:24 följande:
    Idag har jag fått en ny erfarenhet. Det känns nästan som kramper fast i ljumskarna. Har aldrig känt något liknande innan. Och när det kommer så strålar det ut i låren. Rejält ont gör det också... Kommer helt utan förvarning och försvinner efter en liten stund igen. Har hänt ett par gånger nu ikväll. Nån som varit med om nåt liknande? Tänker att det kanske är bebisen som håller på och fixerat sig och trycker på nån nerv eller nåt kanske?

Exakt samma känsla/smärta har jag också upplevt då och då de senaste dagarna och jag är ganska säker på att det är bebis som trycker och vrider sig mot nerver som går ut mot ljumskarna. Riktigt obehagligt när man står eller går och blir alldeles låst när det kommer :P.
  • Dancia

Jag har också haft svårt att skilja på sd och förvärkar. Jag har ju haft smärtsamma sd sen vecka 15 och jag har inte kallat de för förvärkar så tidigt trots att de oftast gjorde ont och ibland väldigt ont. Jag har nog börjat kalla sammandragningarna för förvärkar sedan jag gick in i tredje trimestern ungeffär.

• Dancia
    stjärnfrukt skrev 2012-05-10 09:39:29 följande:
    På lördag ska jag skriva en tenta och sen har jag tre arbeten kvar sen är jag klar för denna termin. Måste hitta ork och kraft att bara göra klart allt. Vill bara bli klar nu, för jag mår så dåligt över detta för jag känner mig så stressad :(

Någon mer som har börjat tänka "HUR ska jag orka ta hand om en bebis"? Jag vet ju att jag inte kommer ha någon skola i sommar, jag vet att jag inte kommer ha några grav.besvär, jag vet att min sambo kommer vara hemma 10veckor från att bebisen föds. Men ändå känns det nu som "hur tusan tänkte jag"  

Mådde inte alls så här dåligt, varken fysisk eller psykiskt förra graviditeten..men nu vet jag inte hur jag ska orka gå från detta tillstånd till amma dygnet runt (som gjorde riktigt ont i början för mig) inte få sova, ha två barn som kräver uppmärksamhet (idag kan jag känna att jag inte riktigt orkar med mitt första barn på samma sätt som jag gjorde innan grav och jag har sååå dåligt samvete över det!!)

Ingen som börjat tvivla på sig själv som mamma/blivande mamma?  

Usc...förstår att det känns stressigt med alla tentor :(.

Jag känner snarare tvärtom....att det ska bli så skönt när bebisen kommit för då kanske man äntligen får sova lite :). Just nu sover jag mellan 1-3 timmar per natt och det är mycket mindre än vad jag får sova med en bebis. Längtar efter att kunna gå på promenader och få normala toarutiner igen, SLUTA MÅ ILLA är något jag längtar efter enormt! Så jag upplever det 1000 gånger jobbigare att vara gravid än att ta hand om en bebis, men visserligen har jag haft ganska lätta bebisar och mycket stöd från mannen med att få tid till amning o.s.v. Nu kommer han ju vara hemma hela sommaren också :).

Däremot vet jag att det är fullt normalt att känna som du gör. Speciellt om man fått sova väldigt dåligt o.s.v. med de första barnen. Men förhoppningsvis kanske du får en bebis som älskar att sova och bara vill äta var tredje timme denna gången ;).
  • Dancia

Baby112: oj vad spännande, håll oss uppdaterade :).

Zvartaliljan: sååå skönt att ni äntligen ska få komma hem :).

Gammelmamma: Usch förstår verkligen att det är en jättejobbig dag :(. Förhoppningsvis kan du börja slappna av lite när denna dagen är slut.

• Dancia

Emma78: Förstår verkligen att du blir jätterädd och orolig :(. Jag gick igenom liknande oro i höstas när min man låg inne på sjukhus och såg dubbelt och var allvarligt yr. Då var vi också rädda för att det kunde vara en tumör som satt i hjärnan. Det är bra att läkarna vill kolla allt för säkerhets skull och förhoppningsvis är det bara en nerv i kläm eller något annat enklare som orsakar huvudvärken hos din son. Massor med kramar <3

Svar på tråden Juni-barn