• Tesssi

Juni-barn

Jag mår också illa nu, oftast på förmiddagarna.
    Började för kanske en vecka sedan, är i v.32+5 idag. Hoppas att det släpper när magen sjunker.

• Tesssi
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-22 19:11:39 följande:
    Jag har också "mensvärk" till och från hela dagarna, några rejäla sammandragningar, en känsla av att det trycker neråt och det gör riktigt ont....plus att jag får ont i magen emellanåt. Dessvärre är väl detta "bara" förvärkar så det är bara att stå ut. Det är väl när sammandragningarna blir regelbundna, det börjar blöda, slemproppen går eller när vattnet går som man bör åka in, antar jag.
    Jag har det precis som du. Det började i lördagskväll och kommer till och från under hela dagarna. Det känns som han ska titta ut när som helst...
  • Tesssi
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-24 07:58:38 följande:
    Nej fy vad otäckt! Förstår att du blev rejält rädd!
    Men vilken tur att det gick bra med er båda!

Min smärta igår kväll lugnade ner sig efter en rejäl het dusch, Alvedon och soffläge. Kunde somna bra i alla fall men så sover jag ju som en kratta nuförtiden när jag måste kissa x antal gånger per natt. Men nu på morgonen har det börjat göra ont igen. Denna gången mest i låren men även i ryggen och magen...vill inte ha det så här i drygt 6 veckor till!
    Jag har det ungefär lika som du, men mest värk i nedre delen av magen. Varje gång Mini rör sig så skär det vid bäckenet.

Jag funderar på om man ska ringa förlossningen eller om det bara är ofarlig mensvärk och sammandragningar, som blivande förstagångsförälder så är det jättesvårt att veta hur allvarligt det är...
  • Tesssi
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-24 09:05:26 följande:
    Jag är inte orolig förns jag får regelbundna sammandragningar och ihållande molvärk eller om vattnet går eller om jag börjar blöda eller om slemproppen går. Men jag har ju varit inne ca 3 gånger tidigare under graviditeten för just sammandragningar och molvärk och sett att tappen inte har påverkats. Så sist sa läkaren att jag ska ha betydligt mer ont och att det ska vara regelbundet innan jag åker in igen.

Är du orolig ska du givetvis ringa och rådfråga förlossningen, bättre att ringa en gång för mycket!
    Jag vet inte om jag ska vara orolig eller inte. Det är väl mitt dilemma just nu.
    I fredags när jag var till BM kändes allt ok. Jag hade inte alls ont, men sedan natten till söndag har jag haft för mig kraftig mensvärk och osv.

Om det inte släpper under dagen så får jag nog ringa och rådfråga dem.
  • Tesssi

Det känns som jag också borde packa väskan... Mini trycker på ordentligt nedåt och jag har haft mensvärk i stort sett hela tiden sedan i söndags, men sammandragningarna är oregelbundna och varierande i styrka. De ökar i frekvens när jag rör mig, precis som för många andra. Så det är nog lika bra att vara förberedd.

Köpte ett amningslinne häromdagen, på HM. Har ni några tips på bra amningslinnen?

• Tesssi
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-04-25 09:48:23 följande:
    Äntligen klar med min deklaration, var enklare än jag trodde när man kunde göra på nätet. Jag har sålt en bostadsrätt så den här gången var det en massa bilagor att fylla i. Nu är det bara makens kvar:)

Det är urhärligt väder idag. Kommer ihåg att någon undrade vilka som bor i sthlm. Det gör jag, i Kista för tillfället. Men snart i hus i Barkarby.

Halsbrännan gav sig efter ett tag och jag sov helt ok.

Ingen som har koll på vilka papper förlossningen vill att man har med???? 
    Här i Västerås ska man ha med blodgrupperingspapper, ett rosa papper om TBC och ID-handling. Journalen finns elektroniskt.
  • Tesssi
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-26 08:58:15 följande:
    Är det normalt att känna ett rejält tryck neråt i nedre delen av magen? Det gör alltså riktigt ont...hade lite ont i underlivet inatt/imorse också och som sagt väldigt svårt att sova.

Har haft så tidigare men den här gången trycker det på ännu mer...nån mer som haft/har så?
    Jag känner ofta ett stort tryck nedåt, har ju haft en del mensvärk och nu börjar jag även känna av i ryggen - men jag vet inte om ryggvärken bara är trötthetsvärk då jag sover ganska knöligt.

Men det är ju mitt första barn så jag vet inte om det är vanligt eller inte.
  • Tesssi
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-04-26 10:56:48 följande:
    Jag har också ett väldigt tryck neråt. Min bebis ligger ju med huvudet ner och är fixerad. Känns ibland som man går med en melon mellan benen. Men samtidigt tycker jag att han trycker så mycket upp mot magsäcken. Vill att magen ska sjunka nu så att man kan andas och äta igen.
    Igår hade jag sjukt ont i revbenen på båda sidorna det gick över efter ett tag men vet inte vad det var, ont gjorde det i alla fall.

Nu har alla redan sagt det men ring in vid ändrade/minskade rörelser. Var ju ett program på tv om detta för ett tag sen och att man absolut inte får säga som BM att det är normalt att fosterrörelserna minskar.

Inatt hade jag jätte konstiga sammandragninger. Det brukar vara så att magen blir stenhård och jag får svårt att andas nästan, men nu så var magen ganska mjuk men det drogs åt som ett skärp nertill runt om. Det gjorde ont både framtill vid blygdbenet och i ryggen. Känndes jätte läskigt. Var det förvärkar kanske. Fattar inte riktigt skillnaden mellan förvärkar och sammandragningar, nån smarting som kan förklara enkelt Tungan ute .
    Så brukar jag också få ibland. Men jag tycker ofta att magen är hård numera. Vet inte om det beror på sammandragningar och att Mini ligger och trycker rumpan uppåt?!
  • Tesssi

Kom att tänka på en sak nu på morgonen.
    I och med att jag fått mensvärk och ilningar/sammandragningar har Minis bökande ändrat karaktär. Förut låg han och tryckte under revbenen på högersida. När han rör sig nu hugger det istället i nedre delen av magen och det ger molvärk och mensvärk när jag rör sig. Kan det vara så att han fixerat sig nu och magen börjar sjunka redan nu? (är i v.34+0 idag)

Svar på tråden Juni-barn