Inlägg från: NinnaBus |Visa alla inlägg
  • NinnaBus

Juni-barn

Varit på TUL idag.
    36 v + 2 dgr (bara 25 dagar kvar till bf nu)
    Bebis har vuxit till sig bra. Ökat och ligger nu bara ca 10% under.
    Beräknad vikt nu är drygt 2500g. 
    Huvudet ligger långt ned i bäckenet. 
    Läkaren har sagt pojke hela tiden och det syntes jättetydligt idag.
    Nu behövs inga fler kontroller på spec. mödravården. Allt ser jättebra ut. Skönt.

• NinnaBus

Hemförlossning -nej tack. Inte om det går att undvika. Hua... hemska tanke... Inget för mig i alla fall...

Nästan packat klart BB-väskan nu. Bara lite småsaker som ska i den sen.
    Tror jag har med mycket mer saker den här gången än vad jag haft med de andra barnen.
    Men å andra sidan så har sambon fått hämta mer saker när han varit hemma över natten de gångerna.
    Vad svårt det är att packa. Man har ju ingen aning om hur länge man får stanna så då vet man ju inte hur mycket saker man behöver ha med heller.
    Och storlek på babykläderna.... Packat mest 50 och så lite 56. La ned nåt mindre med som vi har kvar efter yngsta sonen, ifall det skulle hända nåt närmsta veckan eller så. Bättre att det ligger i väskan så får man packa ur det minsta om det inte behövs allt eftersom tiden går...  

Trött idag. Och allt pollen som försämrar astman gör ju inte att man blir piggare direkt... 
    Var in på apoteket igår och frågade om det fanns nån nässpray man kunde använda när man är gravid.
    Hon plockade fram Livostin.
    Men så läste jag på lappen om den när jag kom hem och då står det ju:
    Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare före behandling med Livostin under graviditet.
    Men den är skriven 2009 så det kanske är ändrat.
    Nån som vet?           

• NinnaBus

MissFörstånd - Googlade på fass precis... Där står det att den är ok. Så då vågar jag nog ta den
    Men tack för hjälpen...      

• NinnaBus

Tog mig i kragen och försökte få till några bebiskläder av tyget jag köpte för en evighet sedan.
    Blev tröja, byxor och mössa.

Har haft tokmycket molvärk i ryggen idag. Tänkte först att det har att göra med att jag satt och sydde.
    Men de senaste ca 6 timmarna har jag haft sammandragningar också och det har molat som sjutton i både mage och rygg under dem...
    Ett tag kom de ganska jämnt med 15-20 min imellan så då blev man lite fundersam...
    Nu verkar de ha lugnat ned sig igen...
    Så då var det väl bara förvärkar eller nåt då...        

• NinnaBus

Jahapp...
    Skulle hämta yngsta sonen på förskolan 11.45.
    Men 11.30 så ringer förskolan och frågar om han kan få vara kvar till kl 13.
    De skulle ha lite mys med glass efter maten och tyckte att det var tråkigt om han missade det.
    (Han går allmän förskola så han går alltid hem innan maten annars.)
    Blev så glad att de tänkte på honom så han får vara med också.

• NinnaBus

I går kväll tog rastlösheten över.
    Tog en kvällsprommenad med hunden, en vän och hennes hund.
    Var så trött på att bara sitta still.
    Sen att jag knappt kunde ta mig från sängen till toan i natt kändes mindre viktigt just då.
    Och fogarna är inte roliga idag heller...
    Men det gjorde gott för själen att få komma ut lite...

Idag blir det fisketur med tjej-gänget om ett par timmar.
    Sitta på en berghäll vid en skogssjö och titta på ett guppande flöte medans man pratar bort några timmar med vännerna. Jättemysigt    

Bebis verkar trivas bra där inne i magen alla fall...
    37 fulla veckor idag så nu går jag in i v 38  

• NinnaBus

Aj...
    Har knappt sovit i natt, mest pga fogarna.
    Det är en plåga att ta sig från vardagsrummet till köket eller toan.
    Och det är inte många meter i vårt lilla hus...       

• NinnaBus

mycketsaft: Ja. Jag hoppas också på att det släpper snabbt när bebis är född...
    Det har i alla fall gjort det med de två första barnen... 

Suck, känns som det är en evighet kvar till juni även om man vet att det bara är några få veckor.
    Idag har jag bara lust att dra ett täcke över huvudet och grina en skvätt pga dessa j...a fogar...

• NinnaBus

Pepita: Grattis till flickan!!!!

18 dagar kvar till BF...
    Hallå där inne!!!
    Du kan få titta ut snart är du snäll...

• NinnaBus

Varför måste kroppen retas så...
    Haft rejäla smärtsamma sammandragningar/förvärkar nu ikväll som varit rätt så regelbundna med.
    Var liiiite tufft att få barnen i säng samtidigt måste jag säga (sambon jobbar).
    Men så satte jag mig med varm vetepåse och så försvinner allt igen...
    Molar en del i ryggen och nedre delen av magen fortfarande. Men sammandragningarna och den där extrema smärtan som man måste andas sig igenom har försvunnit helt...
    Det kan väl starta på riktigt nån gång istället för att hålla på så här...

37v + 3dgr
  • NinnaBus
    gizmolarson skrev 2012-05-17 13:18:33 följande:
    Hej tjejer! Nu ligger jag å myser med våran son på BB..

Grattis!!!
  • NinnaBus

15 dagar kvar till BF.
    BM besök idag.
    Hb var jättebra, 129, trots att jag hoppat över järntabletterna det sista. Blir så röten i magen av dem.
    Hjärtljuden låg på 148
    Sf måttet sa hon inte vad det låg på. Men det följer sin kurva, lite under normalen.
    Huvudet ned sedan många veckor. Och idag sa BM att det nog får räknas som fixerat, hon tyckte att det kändes som så i alla fall...     
    Idag skrev vi också in i journalen vad jag har för önskemål inför förlossningen. Blev bara några få rader men fått med det jag tycker känns viktigast.
    BM skrattade och sa att vi som i början av din grav var glada om du skulle passera 35v, nu har du ju passerat 37v med god marginal och ännu ligger den lille kvar i magen. (37v +5dgr idag)

Fast jag måste erkänna att jag längtar väldigt mycket nu tills den lille är född även om jag fasar för förlossningen... Den kunde man gärna få hoppa över... 
    Hade hoppats på att fogarna skulle bli lite snällare nu när han krupit ned i bäckenet och fixerat sig, men inte...
    Det räcker med det lilla jag fick gå när vi var till BM. Nu blir det soffläge med vetepåse resten av dagen. 

• NinnaBus

38 fulla veckor idag. 13 dagar kvar till BF...

Gnäll, gnäll, gnäll... 
    Fogarna värker så det går nästan inte att göra nåt alls.
    Gick inte mycket igår, men det lilla jag rörde mig gjorde att jag inte kunde gå upprätt på kvällen och var tvungen att hålla mig i saker för att ta mig från soffan till toan.
    Sover jättedåligt på nätterna. Värker så i fogarna att det är omöjligt att hitta ett läge där det gör mindre ont så det går att somna. Och lyckas jag somna vaknar jag snart av värken och måste ändra läge, vilket inte är det allra enklaste direkt...    
    Har ett konstant svagt illamående och ingen aptit. Gallan spökar så det är svårt att hitta saker att äta som inte gör det värre. 
    Är så trött på denna ständiga värk att jag bara vill grina.
    Hoppas på att bebis vill komma snart...

Enda positiva idag är att vi lyckades höra bebis hjärtljud med hjälp av sonens stetoskop. Det var mysigt...   

• NinnaBus

Skulle varit på kurs via jobbet idag men det blev att vårda sjukt barn istället...
    Hoppas just nu på att det bara är förstoppningsdiarré och inte magsjuka han har... 
    Han kan bli så här ibland när han varit hård i magen ett tag, så hoppas att det "bara" är så nu med...
    Vill inte gärna ha magsjuka i huset med 11 dagar kvar till BF..  

Så typiskt att han skulle bli dålig just idag...
    Sista gången på ICDP-kursen och jag har läst som en tok inför den.
    Ringde sambon på jobbet. Men han kunde inte åka från och vårda barn heller tyvärr...
    De hade flera sjuka på hans jobb så om han skulle åka hem så kunde de inte köra maskinen alls... 
    Så det blev jag som fick hoppa över kursen.
    Suck... Typiskt... Hade sett fram emot att få gå på den.
    Men barnens välmående går före allt annat.  

• NinnaBus

Nu så
    Var tydligen nån mening med att jag skulle missa kursen idag....
    En rejäl vattenavgång för ca en halvtimme sedan. Splosch och vatten överallt... Och det fortsätter rinna... Så ingen tvekan om att det är vatten...
    Pratat med förlossningen. Det har ju gått snabbt med de två första och vi har en timmes resväg.
    Just nu avvaktar vi lite för att se om värkarna ska öka i styrka och regelbundenhet...
    Händer inget mer innan kvällen så ska vi åka in på kontroll men får komma när vi vill om vi inte vågar vänta hemma...
    Tjohoo...
    Så det lär ju i alla fall bli bebis inom en snar framtid...         

• NinnaBus

Tack

Grattis till er andra som hade fått nu med. Får läsa ikapp i tråden lite nån dag...
    Ska se om lillkillen vill slurka i sig en skvätt mjölk till och hoppas på att han kan tänka sig att sova lite sedan...
    Lite trötter     

• NinnaBus

Lycka till ni som är på G nu.

Lite kul ang. magar...
    Alfons föddes förra veckan, 23/5... 
    I måndags tog jag och min mamma en promenad för att hämta mellansonen på förskolan.
    Då vi hade med hundarna också så stannade min mamma utanför grindarna med hundarna och barnvagnen.  
    En av fröknarna på skolan stod strax innanför grindarna.
    När jag passerar henne fäller hon kommentaren: -Men är det inte dags snart.
    Jag tittar på henne och pekar sedan på barnvagnen...
    -Men, oj är det redan klart säger hon då.
    Svarar nåt i stil med att -ja, syns inte det. Eller tycker du magen är så stor fortfarande?
    Hon blev en smula generad kan jag säga och försökte bortförklara det hela med att magen var väl inte så stor innan heller...      
    Nog för att man är en smula pluffsig efteråt, men...

Eller som äldsta sonen sa när de besökte oss på BB...
    Inte att han kommenterade lillebror det första utan han sticker fingret i magen på mig med kommentaren:
    -Mamma, jag tror du är lite sladdrig där.

Svar på tråden Juni-barn