-
Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här!
-
Svar på tråden Vegetarisk barnmat
-
Jag kan börja med att presentera mig. Jag och min man har varit lakto-ovo-veg i fyra år. Vi har en dotter som är fem månader och precis har börjat smaka mat. Vi har bestämt att hon äter vegetariskt hemma men om mor- och farföräldrar och liknande vill bjuda henne på kött är det ok. Jag började laga egen mat till henne men vi har ingen mixer och jag fick aldrig till ett bra mos. Testade en burk en gång och nu är vi fast och ger bara burkar.
Nu börjar det bli dags att ge henne lite mer än bara rotfruktsmos och jag känner att jag vill börja laga egen mat. Utbudet av vegoburkar i vanliga affärer är inte jättestort. Har läst den här boken fram och tillbaka några gånger men känner ändå ett behov av få diskutera med andra föräldrar med vegobarn.
-
Jag har inte riktigt vågat berätta att vi äter vegetariskt ännu på BVC. Får för mig att jag ska få höra en massa negativt och tjat.
-
Har du testat något recept från boken? Hur blev det i sådana fall?guinevere skrev 2011-09-26 12:12:39 följande:Har också läst "grön barnmat", föredrog definitivt den framför alla miljoner papper som BVC kom dragandes med.
-
Linfröolja smakar tyvärr jätteäckligt. Och inte försvinner smaken av att man blandar den i något (av det jag testat). Jag har inte testat att blanda i jucie men apelsinjuice har ju en ganska stark smak så det kanske kan funka? Testa! Annars är det enklaste sättet tycker jag att ta den där teskeden och sedan dricka något direkt efteråt.
-
Kan man ge sojaprodukter och quorn på samma sätt som man ger kött i smakportioner? Fråga om ägg på BVC också men fick inget bra svar.
-
Just sojakorven tänker jag mig måste innehålla en hel del salt som kanske är olämpligt?Freja87 skrev 2011-09-27 21:03:48 följande:Funderade över det också, har hört något om att det är bättre med bönor/linser om man ska ge vegetariskt.. har fått för mig att det har med järnvärdet att göra men är inte säker. Tänkte först att lillen skulle få smaka sojakorv men såg sen att det innehåller en massa crap så jag lät bli. Tror han ska få smaka quorn någon dag dock
Kokosmjölk piffar verkligen upp grytorna! Mums! Snabbt och enkelt är ju äggröra med couscous, jag brukar servera det med lite ärter, riven morot och en miniklick creme fraiche.
Funderar på att börja med bönor och linser då. Hur gör man för att de ska smaka gott som mos? -
Vi har en järngryta från IKEA. Används inte jätteofta men har alltid funkat bra.
Tack för tipsen om linser och bönor! Idag insåg jag (och kände mig superkorkad) att jag har suttit och matat min mjölkproteinallergiska dotter med barnmatsburkar som innehåller grädde, ost och skummjölkspulver. Sen har jag undrat varför hon är så ledsen på eftermiddagen och kvällen.Det var precis den sparken jag behövde för att inse att det är dags att börja göra egen mat.
-
Igår fick vi hem vår nya matberedare så idag har jag lagat barnmat. Det blev morotspuré, potatismos med persilja, ärtpuré med mynta och pasta med tomat-, champinjon- och vitlökssås. Försökte mig också på linsmos men det gick inge vidare. Först blev det alldeles för rinnigt (jag skulle ha pressat dem genom en sil först). Sen tyckte min man att jag kunde testa att tillsätta lite potatismjöl. Råkade ha i alldeles för mycket och resultatet blev något som liknade en bullsmet.
Haha, får nog börja med att ha linser i annan mat först innan jag försöker mig på linsmoset igen.
-
Nu har vi varit hemma ett tag efter en vecka i Barcelona. Skönt att komma bort och vi lyckades hitta riktigt god veggo-mat!
Idag har jag lagat mängder av mat att lägga i frysen:
Kikärtsröra (typ hummus-liknande) med persilja, vitlök och paprikapulver.
Böngryta med morot och broccoli smaksatt med lagerblad, provencalska örtkryddor och tomatpuré.
Potatis- och sötpotatismos.
Potatis- och palsternacksmos.
Äppel- och mangomos med kanel.
Aprikos-, hallon- och blåbärsmos.
Försöker laga mycket när jag väl står och lagar men måste erkänna att fantasin tryter lite snart. Tar gärna emot recept på mat som passar att hälla i matberedaren och göra mos av!
Tror att jag kanske har frågat det här förut men hur är det med ägg? Min dotter har precis blivit sex månader. Är det ok att införa ägg nu? Och hur det med råa ägg i en majonäs exempelvis? -
Så gjorde jag idag men tillsatte hallon och blåbär till mixen också. Torkade frukter visade sig vara jättesmidigt när man vill göra eget fruktmos.Barbabok skrev 2011-10-21 13:43:35 följande:Jag gav ägg tidigt vill jag minnas.
Något jag alltid gjorde var puré på torkade ekologiska (osvavlade) aprikoser. Jättebra för järnet. Lägg en hel påse i kastrull, täck lagom med vatten, låt småputtra några minuter tills de är lagom geggiga. Kör sen med handmixer eller liknande, spä med mer vatten om så behövs. Detta frös jag in i iskubslådor och sen över i plastpåse. Tog en varje gång det var grötdags, gjorde gröten perfekt lagom varm (egengjord havregrynsgröt, köpegröten kanske svalnar lättare?).
Kanske ska testa ägg snart då. -
Någon annan som har varit med om att deras barns magar har blivit lite mer.... aktiva... sedan de började äta bönor och linser? Finns det något man kan ge (alltså mat) som hjälper?
-
Ja, alltså lite gasigare och bajsar mycket oftare. Ville inte skriva ut det om det var känsligt i en mattråd men mammor kanske är vana.
Förut hade hon inte gaser alls och bajsade alltid en gång om dagen. Nu är det snarare 2-4 gånger.
-
Dags för lite fart i den här tråden tycker jag! Gjorde en grönsaksgryta och en currygryta idag. Lillan är sju månader nu så jag mixade inte helt utan lät det vara småååå små bitar kvar. Vi har också börjat med mjölkprovoceringen nu och det verkar gå bra. Hoppas att jag kan börja laga mat med mjölkprodukter i snart, skulle vara så skönt!
-
Jag brukar improvisera på det jag har hemma och igår blev det en bas på passerade tomater, havregrädde och vatten. Sen hade jag i broccoli, blomkål, morötter, linser och olika kryddor (inte salt såklart). Smaksatte med en liten tesked fransk senap. Så tyvärr var det ju tomatbas i den här grytan. Ser fram emot när hon är ett år så att jag kan börja använda lite mer salt (typ buljonger, fonder och liknande) i maten.
Har du testat att använda kokosmjölk som bas istället? -
Här hemma långkokade jag en stor sats grönsaksgryta idag som jag själv tyckte blev otroligt smarrig. Första tuggorna gick bra för lilla damen men sen tog det stopp. Det har hänt fler och fler gånger att hon har börjat neka mat hon tidigare slukat med god aptit.
Underbart med bönglass. Kul saker ungar får för sig.