• Krake

Vegetarisk barnmat

Vi äter visserligen teoretiskt sett fisk, men det är mycket sällan vi har fisk hemma. Bor mitt i det preussiska inlandet och jag tycker det är så dyrt och svårt att veta vilken som är ok (utfiskning, miljöfarliga odlingar etc etc).

Så vi äter vegetariskt till 95%. Sonen är drygt ett år och uppfödd vegetariskt, men går nu på dagis där de äter kött typ någon gång i veckan.

Vi lagade maten själva men inte enligt några mer avancerade recept direkt. Han åt någon mosad grönsak med matolja, plus oftast potatis, någon gång kompletterat med mosade bönor eller fisk. Det var säkert inte 100% enligt alla dietisters dröm men han har alltid utecklats fint så jag tror inte det är så farligt.

Runt ca 10 månader började han mosvägra, så sen dess har ha ätit plockmat. Tortellini är en favorit, liksom ostkuber. Efter hand har hans mat anpassats vår i sammansättning och rytm, så att han numera äter det vi äter. Det har underlättat att han har rätt mkt tänder.

Jag har försökt tänka tallriksmodellen, ngt kolhydratigt, ngt grönsakigt, något proteinigt, vid varje måltid. Sen äts det mer av det ena en dag och det andra nästa. Men jag har aldrig oroat mig särskilt mycket utan förutsatt att så länge han visar att han mår bra och växer så är vår mat ok.

Lite torrare äggröra, kikärter och stora bönor, majskorn, fattiga riddare (utan socker etc förstås) är exempel på vegomat som är rolig att plocka med och äta själv.

Moster, inte monster.
  • Krake

Vi har aldrig fått några konstiga reaktioner på kosten. Konstigt nog, eftersom vi bor i Tyskland där vegetarianer är betydligt ovanligare än i Sverige (enligt mina erfarenheter).

Vår BM ansåg t o m att kött var helt onödigt första året oavsett, och man rekommenderar inte att ge ägg eller mjölk innan ett år här. Så enligt de råd vi fått skulle han varit vegan upp till ett år, faktiskt... 

Moster, inte monster.
  • Krake

Vår snabbt-och-gott-favorit är ju (färdigköpt naturligtvis) fylld pasta, typ tortellini. Finns många olika vegetariska sorter.

Moster, inte monster.
  • Krake

Det är olika bud om detta med ägg, vissa anser att man ska vänta pga allergi. Man får avgöra själv. Jag tror vi gav det från ca 10 månader. Soja skulle jag undvika helt och hållet, även senare och för egen del, eller använda ytterst lite av pga de hormonstörande effekterna.

Quorn finns typ inte i Tyskland så det vet jag inget om. 

Moster, inte monster.
  • Krake

Tips: köp en järngryta som ni lagar barnets mat i!

Moster, inte monster.
  • Krake

Tror nog IKEA har prisvärda järngrytor också. Också en typisk grej som lönar sig att kolla efter på loppis! Även om de ser rostiga ut är det bara att smörja in med olja och hetta upp så blir de som nya.

Moster, inte monster.
  • Krake
    Adnil76 skrev 2011-10-06 13:19:44 följande:
    Hej! Jag hakar gärna på här. Har nån tips på bra snabb vegmat ute? Har fastnat i korv-fällan...Skäms
    Vad menar du med ute, som i utomhus typ på utflykt, eller ute på restaurang?
    Moster, inte monster.
  • Krake

I see. Jag ger sonen ett matigare mellis på gående fot eller på lekplatsen på väg hem från dagis varje dag, så jag känner igen "problemet". Min standardmatsäck är då olika sorters fyllda bröd. Här i Berlin finns mycket turkiska bagare och de brukar ha olika varianter på piroger, strudel fylld med t ex tomat eller spenat, ostfylld croissant och liknande historier. Kärt barn har många namn, pirog, börek, osv.

Om man känner sig piffig kan man ju baka ett gäng piroger själv och frysa in. Om man känner sig halvpiffig går det bra med färdigköpt smördeg  

Moster, inte monster.
  • Krake

Vi har gjort som norrlandsflicka, typ. Det finns vissa saker man bör vänta med till efter ett år:

*spenat
    *rödbetor
    *nötter
    *honung (som inte hettats upp till kokande)

Dessutom kan det vara bra att ta det lite lugnt med:

*gluten
    *mjölk
    *ägg
    *salt

Kryddor är helt okej!

Freja87 skrev 2011-10-10 18:34:33 följande:
    recept på barnmat med tofu, någon? Glad
    Skulle jag avstå från då ofermenterad soja sägs kunna påverka hormonbalansen. Vår son får lite tofu ngn gång i månaden - det finns ett stånd som säljer en sorts tofuburgare han älskar så han får en sån nån gång ibland. Men i övrigt har vi uteslutit det helt. Tråkigt om han blir infertil i framtiden...

Moster, inte monster.
Svar på tråden Vegetarisk barnmat