Inlägg från: guinevere |Visa alla inlägg
  • guinevere

Vegetarisk barnmat

Hej på er! Kul med en sån här tråd. Jag har varit lakto-ovo-veg i 14 år, maken i 7 år och dottern är snart ett och äter vegetariskt (bortsett från en och annan bit kattmat som hon stoppat i sig, haha).

Vi gör barnmat av vår mat när det lämpar sig och skippar då salt och buljong. De har faktiskt varit toppen, maten smakar mer salt när man inte har massa salt i den. Känns skönt att komma ur salt-träsket lite. 

Har också läst "grön barnmat", föredrog definitivt den framför alla miljoner papper som BVC kom dragandes med.  

• guinevere
    Amariea skrev 2011-09-26 17:06:43 följande:
    Har du testat något recept från boken? Hur blev det i sådana fall?
    Har tyvärr inte fått tummen ur att testa recepten. Har använt boken till smakportioner och gått efter vad de skriver att små måltider ska bestå av.

• guinevere
    Amariea skrev 2011-09-27 21:20:33 följande:
    Just sojakorven tänker jag mig måste innehålla en hel del salt som kanske är olämpligt? 

Funderar på att börja med bönor och linser då. Hur gör man för att de ska smaka gott som mos? 
    Vi bara kokade linserna ordentligt och mixade dem med lite fett. Vår dotter gillade inte att äta smakportioner för sig så vi tog en klutt linspuré, en klutt potatismos, en klutt morotspuré och en klutt broccolipuré. Det gillade hon! Speciellt linserna som gav det hela lite kryddigare smak.

• guinevere

Lite halvt OT så undrar jag hur man skulle kunna ta upp några näringsämnen ur helt linfrö öht? De lär ju komma ut hela i andra änden liksom...

Svar på tråden Vegetarisk barnmat