• Adnil76

Vegetarisk barnmat

Hej! Jag hakar gärna på här. Har nån tips på bra snabb vegmat ute? Har fastnat i korv-fällan...Skäms

Själv startade jag denna tråd för en tid sedan: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m51035883.html Handlar mer om ställningstaganden, etik, praktik, och omvärldshantering vid val av vegetarisk kost till barnen... typ....

• Adnil76

Mitt bästa tips för järn är att koka aprikoser, mixa och frysa in (allt i en och samma bytta, det blir inte hårt utan segt och går att ta med sked) och blanda i gröten.

• Adnil76
    Krake skrev 2011-10-06 19:34:20 följande:
    Vad menar du med ute, som i utomhus typ på utflykt, eller ute på restaurang?
    Menar typ när man är iväg på aktiviteter; loppisar, marknader, olika jippon... Sist vi var iväg på sk. höstmarknad fick Kalle äta korvbröd och frukt till lunch. Inser att min fråga nog är dum. Jag får ta med mig mat när det är "korv-och-saft-varning". :)

Fast iofs. lite tips på "snabbmat" som inte behöver värmas eller hållas kallt som man kan ha i skötväskan vore förstås bra. Jag har rispuffar och havrekudar som snacks till K om det kniper. Men ibland behövs nåt mer matigt och man kan ju inte gå omkring med en macka i väskan. Burkmat ratar han kategoriskt.
  • Adnil76
    Krake skrev 2011-10-06 22:14:40 följande:
    I see. Jag ger sonen ett matigare mellis på gående fot eller på lekplatsen på väg hem från dagis varje dag, så jag känner igen "problemet". Min standardmatsäck är då olika sorters fyllda bröd. Här i Berlin finns mycket turkiska bagare och de brukar ha olika varianter på piroger, strudel fylld med t ex tomat eller spenat, ostfylld croissant och liknande historier. Kärt barn har många namn, pirog, börek, osv.

Om man känner sig piffig kan man ju baka ett gäng piroger själv och frysa in. Om man känner sig halvpiffig går det bra med färdigköpt smördeg  
    Piroger... där sa du nåt. Annars har jag gjort småpajer förut, men de blir ju inte så kul i skötväskan. ;)
  • Adnil76

Mornie Alantie - Vår son vägrade ett tag också mat på sked varvid vi serverade "matkex", dvs små bitar smörgåsrån med en klick mat (typ puré) ovanpå. Som snittar. Då slank det ner. Ett annat trick vi tog till ibland var "pärontricket", då vi toppade skeden med mat med en klick päronpuré som var storfavoriten här hemma.

Svar på tråden Vegetarisk barnmat