• Boosse

Vegetarisk barnmat

Jag är vegan men ger vår dotter vegetariskt kost. Pappan är köttätare. Eftersom jag är mammaledig så är det jag som ger henne mat, alltså vegetariskt.

Jag ger henne sojaprodukter dagligen. Hon är en sådan krånglis när det gäller mat, det är nu när hon 2 veckor ifrån 1 år som hon har börjat äta och tyvärr är det halvfabrikat. Har prövat allt och detta har vart min sista utväg. Ville igentligen inte ge henne det, och inte soja heller men jag anser ändå att det är bättre än qourn som faktiskt är tillverkat på ett underligt sätt.

Hon tycker inte om när det är geggigt, som med sås och blandat utan vill hellst ha det "rent" vette tusan vad jag ska ge henne då eftersom bara bönor äter hon inte, hon vägrar.

Någon som har ett bra recept på någon gryta utan tomat som är polulär som man ändå kan testa? Hon reagerar starkt på det. Eller på biffar så jag kan göra egna?

Och ang järn så är messmör och mesost en bra källa till järn. Industriell gröt innehåller ju mycket järn. Vår dotter äter gröt morogon och kväll och då får hon i sig ca 80% av RDI.

• Boosse
    bodilA skrev 2011-10-15 23:21:16 följande:
    Hej! Såg precis den här tråden, vårat barn är inte här än, men om en månad :) Har en liten fråga ang dagis, är det svårt att få igenom att ens barn ska äta veg där sen?
    Det SKA inte vara något problem. Lagas maten på förskolan i er kommun eller körs maten ut? Körs maten ut så vet jag att det inte kan vara något problem för de kör ju ut till andra förskolor och skolor och det måste finnas fler vegetarianer.
  • Boosse
    Barbabok skrev 2011-10-16 12:22:16 följande:
    Boosse, jag gör biffar på pannkakssmet, lite tjockare bara och så i med en tetra linser. steker sen plättar av de och serverar med lingonsylt och vitkål. Det älskar dottern. Funkar fint med potatis och sås om så önskas.

Mungbönsgryta är också en favorit. Blötlägg mungbönor, i med lök, bönor, citrongräs (bankat), 1brk kokosmjölk. Lite buljong eller salt. Koka tills att bönorna är helt mjuka.Ja och nej. Vi fick utan problem men när jag hörde mig för med en privat fsk som ligger nära oss så var det ett mycket svalt intresse av att ta emot dottern. Jag tror inte man har "rätt" att få det förrän man börjar skolan, men är osäker. Detta i kommunala fsk då.
    Tack för tipsen! Till ungefär hur många pers/antal pannkakor gör du smet på då?
  • Boosse
    spuff skrev 2011-10-19 11:27:34 följande:
    1 st  vitlöksklyfta
    1 burk  kikärtor
    citronsaft efter smak
    1 st  zucchini, riven
    4 msk  sojamjöl eller annat mjöl (ta mer om det behövs)
    2 st  små ägg eller 1 stort
    salt, peppar, örtsalt eller andra kryddor

Jag brukar slänga ner allt i matberedaren och mixa, gör ganska platta biffar/plättar och stek som du brukar :)

Gott med sås på ajvar och creme fraiche och tex bulgur.
    Tack, detta måste testas!
  • Boosse
    Barbabok skrev 2011-10-19 15:40:39 följande:
    Oj, ja jag gör ju på en höft, säg på 2 ägg och 6-7 dl mjölk? Mjöl efter känsla, inte lika tunn som till vanliga pannkakor. Det ska vara lite tjockare, som våffelsmet.
    Tack, får testa mig fram,har aldrig gjort pannkakor med ägg förut.
  • Boosse
    Barbabok skrev 2011-10-22 21:46:00 följande:
    Jag tror det går på veganpannkakor med men att det blir lite svårare med hållfastheten, å andra sidan är de ju inte så stora så det går nog.
    Jo, fast det är nyttigare för henne med ägg i :)
  • Boosse
    Min dotter skrev 2011-10-25 00:30:12 följande:
    Ett tips till er som har barn som äter smakisar är hummus. Min dotter har alltid älskat det (bra som pålägg också). Mixa kikärtor & häll i lite olja, krydda m vad som behagas- tex vitlök, paprikapulver, spiskummin, chilipeppar & dyl. Till en början kan man ju vara lite sparsam med kryddningen om man vill det (men de flesta bebisar Gillar att det smakar om maten!)

En annan favorit hos min dotter (15 mån) sen säkert ett halvår tillbaka är currykikärtsgryta. Fräs rejält med gul curry i ordentligt med smör och/eller olja, i med skivad banan & låt "fräsa ihop", tillsätt ex majs och/el annan grönsak & sen i med (kokta) kikärtor. Stek samman allt & sen i med grädde, ev mer curry el ingefära. Servera med ris.
    testade grytan igår och min lilla spottade ut kikärtorna och vägrade helt enkelt att täa. Ska byta ut kikisarna mot mosade linser så ska vi se om det går ned idag! Jag ska i alal fall äta den maträtten idag för jag gillade det!
  • Boosse
    norrlandsflicka skrev 2011-11-01 15:15:01 följande:
    Har du testat att köra sönder kikärterna?
    Jag körde då sönder med stavmixer när jag gjorde en kikärtsgryta med morot och tomat och dottern åt då med god aptit.
    prövade med mosade linser och hon vägrade. antar att det var för nytt med currysmaken.
  • Boosse

Kan du berätta lite mer om grönsaksgrytan, låter gott!

Min unge är fortfarande kräsen med nya smaker. Finns i princip en maträtt hon äter utan problem där jag kan byta ut mosade linser till mungbönor, ja, det är även de baljväxterna hon äter. Grytan med en bas på tomat. Blir så trött på det.

Någon annan som kan tipsa om en god gryta som inte har tomatbas. Ungen min är 1 år.

• Boosse

Ja, jag gjorde en mild currygryta med kokosmjölk som bas. Den ratade hon direkt :(

• Boosse

Har ju gjort puréer när hon var mindre men det var ingenting hon gillade. kan ju alltid pröva nu när hon är äldre! tack för tipset!

• Boosse

Hon gillar att äta själ voch är duktig på att plocka i sig men hon gillar inte bönor så därför gör jag grytor. Det enda jag fått i henne är mungbönor och linser!

Svar på tråden Vegetarisk barnmat