Inlägg från: Barbabok |Visa alla inlägg
  • Barbabok

Vegetarisk barnmat

Min dotter är uppväxt på lakto-ovovegetarisk mat och kommer att så förbli tills hon ev. gör ett eget aktivt val. Jag vill inte minnas att jag ens nämnt det på BVC.

Idag köpte jag Zetas linfröolja och gav dottern en tsk, hon tyckte det var vidrigt. Undrar om man kan blanda det i något, lite juice eller så?  

• Barbabok

Här är lillan sjuk så hon fick burkravioli. Den är ok men luktar f*n!

När hon var mindre gjorde jag grytor, mungbönor med kokosmjölk, linser och tomat, rotmos, en del konserver med middagsbollar, korv mm. 

• Barbabok

Nja soja rek. inte till barn under året men hur noga det är vet jag inte, jag gav i små mängder.

• Barbabok

Det är gott med örter och linser/bönor, vitlök brukar gillas av barn med.

• Barbabok
    VitaVera skrev 2011-09-28 15:09:44 följande:
    Jag brukar köra ner det i smoothies, märks men smakar inte dåligt.

Ja det funkar nog, fast hon dricker aldrig såna. Får prova mig fram tror jag.
  • Barbabok
    Rosa30 skrev 2011-10-06 11:31:40 följande:
    Hej vi äter vegetariskt+fisk och jag gör rätt mycket egen barnmat och tycker det är kul.
    Måste bara varna lite för att ge barn linfröolja: Linfrön innehåller ett ämne som kan omvandlas till blåsyra (vätecyanid), inte så mycket, men det kan variera rätt mycket från skörd till skörd. Därför ska man vara väldigt försiktig med att ge linfröolja till små barn!!! Bättre att ge kallpressad solrosolja eller rapsolja istället som också ger omega 3.
    Livsmedelsverket:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifte.../

Max 1-2 msk linfrön bör vuxna äta
    Ja men detta gäller inte oljan, det gäller då man äter hela frön man tuggar. Oljan ska inte vara samma sak vad jag förstått
  • Barbabok
    Rosa30 skrev 2011-10-06 22:27:24 följande:
    Jag har för mig att det är lägre halt i oljan än i krossade linfrön, men det finns där ändå. Mängden är nog rätt liten, men just  för små barn känns det onödigt, speciellt när det smakar riktigt illa (Enligt många ialla fall).
    Dessutom är kallpressad rapsolja en nästan lika bra källa till omega 3, och är mycket billigare och jag tycker det smakar mycket godare....
    Okej. Jag läste på lite och det ska vara noll i oljan då det giftiga försvinner när den upphettats till 40 eller om det var 45 grader.

Det är väsentligt lägre halt av omega 3 i rapsolja. Typ av olja Omega-3 Omega-6 Enkelomättat fett Mättat fett Linfröolja 57 16 18 9 Rapsolja 10 22 62 6 Hur som helst, jag använder också rapsolja som omegakälla.

Hur gör allergiker som inte tål fisk egentligen?
     Hittade svaret: http://www.omega-3.se/fiskallergiker.html 

Tänkte på linfröolja, att baka med den förstör omegan då den inte tål upphettning.

Det är svårt tycker jag att veta vad som är bäst eller ok.

Källa: http://www.omega-3.se/livsmedel.html       

• Barbabok
    guinevere skrev 2011-10-11 11:15:08 följande:
    Lite halvt OT så undrar jag hur man skulle kunna ta upp några näringsämnen ur helt linfrö öht? De lär ju komma ut hela i andra änden liksom...

Krävs att man antingen krossar dom eller tuggar på dom. Hela gör de inte så mycket nytta mer än massage för tarmen. Vet iofs inte om de avger lite "slem" som är mjukgörande. Har för mig det. En del dricker ju linfröavkok.
Svar på tråden Vegetarisk barnmat