• Rosa30

Vegetarisk barnmat

Hej vi äter vegetariskt+fisk och jag gör rätt mycket egen barnmat och tycker det är kul.
    Måste bara varna lite för att ge barn linfröolja: Linfrön innehåller ett ämne som kan omvandlas till blåsyra (vätecyanid), inte så mycket, men det kan variera rätt mycket från skörd till skörd. Därför ska man vara väldigt försiktig med att ge linfröolja till små barn!!! Bättre att ge kallpressad solrosolja eller rapsolja istället som också ger omega 3.
    Livsmedelsverket:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

Max 1-2 msk linfrön bör vuxna äta

• Rosa30

Inte så lätt att veta det där om linfrön, står ju inte på paketet/flaskan direkt.

Järn är nog det som är knepigast med vegetariskt. Men baljväxter är ju både en bra järn och proteinkälla, och så aprikoser och nypon och gröna grönsaker....och kokar man något som är lite surt i en järngryta får man i sig lite extra.
    Röda linser har bägge mina barn gillat -har ett recept som blir jättesmaskigt och dessutom är både gluten och laktosfritt (ibland kör vi fuskisar med lax istället för linser):

Kokosmjölk (1 burk)
    Ris (ca 1dl)
    Mango (1/2)
    Röda linser (1/2 dl)
    Lite vitlök och ingefära

Linserna och riset får koka i kokosmjölken i ca 20 min, sen kokar man med mangon några minuter och mosar/mixar beroende på barnets ålder. (Mina barn har föredragit lite grövre konsistens rätt tidigt, har aldrig gillat släta puréer, men det finns ju de som är precis tvärtom)

• Rosa30
    Barbabok skrev 2011-10-06 19:14:18 följande:
    Ja men detta gäller inte oljan, det gäller då man äter hela frön man tuggar. Oljan ska inte vara samma sak vad jag förstått
    Jag har för mig att det är lägre halt i oljan än i krossade linfrön, men det finns där ändå. Mängden är nog rätt liten, men just  för små barn känns det onödigt, speciellt när det smakar riktigt illa (Enligt många ialla fall).
    Dessutom är kallpressad rapsolja en nästan lika bra källa till omega 3, och är mycket billigare och jag tycker det smakar mycket godare....
  • Rosa30

Tips:
    Vi har en bebis här hemma som lätt blir förstoppad av pasta, bröd etc. (allt med vetemjöl verkar det som), så på sista tiden har jag använt mycket hirsflingor. Hirs innehåller både mer järn och protein än vete och är glutenfritt, så det är egentligen bättre än vete....verkar som att det funkar bättre med magen nu.
    Jag har kokat grönsaker och linser eller mozzarella, slängt i hirsflingor och kokat i ca 10 min-blir bra barnmats-konsistens, lite kletigt.

• Rosa30

Någon frågade om hirsgröt förut, hirs har högre järninnehåll än de flesta andra sädesslag, bra proteininnehåll också. Glutenfritt dessutom. Vi har gett rätt mycket hirsgröt på sistone, då det verkar bli krångel med magen när bebben får gröt baserad på vete.

Är det någon här som har lagat barnmat på amaranth? Var inne i en hälsokost och kunde inte låta bli att köpa en påse amaranthgryn och bovetemjöl (bägge är glutenfria). Vet att det ska vara bra proteininnehåll, mycket järn och kalcium i amaranth men jag har aldrig smakat-ska bli spännande!

• Rosa30

Alla barn gillar ju inte röror där allt är ihopblandat. Prova lite mer plockmat, där kokta morotsstavar, kokt broccoli, bönor, mozzarellabitar etc. ligger var för sig. Det har bägge mina barn älskat-men det blir mer att städa efteråt och tar längre tid, så vi varvar ju med grytor. Som tur var funkar det också, men som sagt, inte alla gillar att bli matade. En del vill BARA äta själva från första början....

För övrigt gick mitt äldsta barn ibland och snodde frysta bönor i frysen-sa att det var bönglass
    Hindrade henne inte, det finns ju värre saker att småäta....

Svar på tråden Vegetarisk barnmat