• Freja87

Vegetarisk barnmat

Jag brukar blanda i linfröolja i den mosade potatisen, min son är dock ovanligt "glad i maten" så jag har inte sett att han reagerat på smaken faktiskt.. Finns några bra vegorecept på www.alternativbarnmat.se/index.php/recept Glad Ger sonen all sorts mat, vi lagar själva, men jag låter helst bli att laga och ge köttet (det får min sambo göra) och därför blir det veggokäk rätt ofta ändå Solig Jag är lakto-ovo-vegetarian sedan 7 år, min sambo är köttis.

• Freja87

quinoapuffar? Vad är det?

Ska kanske tillägga att min son är 10 månader :)

• Freja87
    Amariea skrev 2011-09-27 20:36:47 följande:
    Kan man ge sojaprodukter och quorn på samma sätt som man ger kött i smakportioner? Fråga om ägg på BVC också men fick inget bra svar. 
    Funderade över det också, har hört något om att det är bättre med bönor/linser om man ska ge vegetariskt.. har fått för mig att det har med järnvärdet att göra men är inte säker. Tänkte först att lillen skulle få smaka sojakorv men såg sen att det innehåller en massa crap så jag lät bli. Tror han ska få smaka quorn någon dag dock Glad

Kokosmjölk piffar verkligen upp grytorna! Mums! Snabbt och enkelt är ju äggröra med couscous, jag brukar servera det med lite ärter, riven morot och en miniklick creme fraiche.
  • Freja87
    Rosa30 skrev 2011-10-06 11:31:40 följande:
    Hej vi äter vegetariskt+fisk och jag gör rätt mycket egen barnmat och tycker det är kul.
    Måste bara varna lite för att ge barn linfröolja: Linfrön innehåller ett ämne som kan omvandlas till blåsyra (vätecyanid), inte så mycket, men det kan variera rätt mycket från skörd till skörd. Därför ska man vara väldigt försiktig med att ge linfröolja till små barn!!! Bättre att ge kallpressad solrosolja eller rapsolja istället som också ger omega 3.
    Livsmedelsverket:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifte.../

Max 1-2 msk linfrön bör vuxna äta
    Oj.. shit vad dum jag känner mig nu. Inte för att han fått så mkt (vi använder oftast rapsolja) utan för att jag inte kollat upp detta.
    Tack för att du delade med dig av länken.
  • Freja87

recept på barnmat med tofu, någon? Glad

• Freja87
    Min dotter skrev 2011-10-25 00:30:12 följande:
    Ett tips till er som har barn som äter smakisar är hummus. Min dotter har alltid älskat det (bra som pålägg också). Mixa kikärtor & häll i lite olja, krydda m vad som behagas- tex vitlök, paprikapulver, spiskummin, chilipeppar & dyl. Till en början kan man ju vara lite sparsam med kryddningen om man vill det (men de flesta bebisar Gillar att det smakar om maten!)

En annan favorit hos min dotter (15 mån) sen säkert ett halvår tillbaka är currykikärtsgryta. Fräs rejält med gul curry i ordentligt med smör och/eller olja, i med skivad banan & låt "fräsa ihop", tillsätt ex majs och/el annan grönsak & sen i med (kokta) kikärtor. Stek samman allt & sen i med grädde, ev mer curry el ingefära. Servera med ris.
    Tack! Var helt utan inspiration idag trots att skafferiet är fullt av mat... Kikärtsgryta blev det, med curry, lite blomkål, majs, lök, vitlök och kokosmjölk. Han åt jättemycket rivna morötter till lunchen idag så det blir ärter till :)

Tips är att klämma lite apelsin på rivna morötter, mamma brukade göra det åt mig och mina syskon när vi var små. Så himla gott! :D
  • Freja87
    Amariea skrev 2011-11-01 15:14:07 följande:
    Någon annan som har varit med om att deras barns magar har blivit lite mer.... aktiva... sedan de började äta bönor och linser? Finns det något man kan ge (alltså mat) som hjälper? 
    Hur menar du? Stoppande kost kan ju vara exempelvis blåbär eller rivet äpple (tror jag det var).
  • Freja87

Jag brukar fräsa riven morot och lök i olivolja, sen slänger jag i grönsakerna och kryddor (ex curry), örtkryddor (oftast hackad/klippt persilja, gott och nyttigt!), vatten och sen kokosmjölk/grädde. Min son är 1 år, så jag mosar lite med gaffel om det är stora bitar. Ibland blandar jag i couscous (och extra vatten då) så jag har en färdig rätt :)

Svar på tråden Vegetarisk barnmat