• Numera

Vegetarisk barnmat

Hej är den här tråden fortfarande igång? Hade bokmärkt den tills jag skulle komma igång med maten för min dotter och nu är hon nästan sju månader och äter glatt olika mosblandningar jag fixat. Min man är inte vegetarian, men vi äter vegetariskt hemma och har inte helt bestämt hur det ska bli med dottern än, men övervägande vegetariskt blir det ju. Tänkte höra med er om det här med mjölkprodukter. Har dels läst att man ska vänta tills barnet är ett år men också att barn under ett inte bör äta veganskt, men om man väntar med mjölk (och med ägg ev pga allergirisk) blir det ju veganskt ändå. Är det någon som vet hur man bör tänka?

• Numera
    Alis skrev 2012-02-08 12:19:13 följande:
    Du ska vänta med att ge mjölkprodukter som måltidsdryck eller som måltid (typ yoghurt). Mjölkprodukter i maten kan du dock använda hur mycket du vill om ditt barn inte är känsligt. 

Jag tar tacksamt emot förslag på fler recept. Min dotter är nio månader nu och äter det mesta men har dålig fantasi. Vi har också börjat äta tillsammans lite smått och det funkar bra. Gärna också sånt som går bra att göra storkok och frysa in i portioner. 
    Tack. Det är alltså för mycket mjölkgrejer man ska vara försiktig med, men man måste inte undvika mjölk helt. Var lite förvirrad där. Då kan jag alltså köra i grädd- eller smörklickar eller keso.
    Jag har gjort några storkok på palsternacka, morot, broccoli, ärtor, linser, bönor och blomkål, mixat och sen fryst in i klickar på bricka eller istärningsfack. Brukar ta ut ett par olika och ge henne, men snart börjar hon ju kunna äta mer. Ska prova något grytigt, tack för receptet, Norrlandsflicka!
  • Numera

Min dotter åt okryddade mosblandningar av tex palsternacka, morot, broccoli och blomkål. Jag kokade lite mer, mixade m vatten och frös in i iskubslådor. Sen tinade/värmde jag ett par olika tillsammans med lite rapsolja.

Svar på tråden Vegetarisk barnmat